Gå till innehåll
onsdag 13 november 2024
gunny

Drev åker upp vid back!

Rekommendera Poster

Hej Alla

Som ni ser i rubriken har jag ett problem. Och då jag är ny i det här med inombordare behöver jag Er hjälp.

Mitt 280 drev åker upp när jag lägger i backen. Efter att ha sökt här på forumet och Google har jag förståt att detta kan skyllas backhaken. Men om jag har motorn avstängd, i neutral och drar i drevet åker det inte upp. Kan det vara att kraften är så stark att haken/fjädern inte orkar hålla imot?

Just nu ligger båten i vattet och har lite svårt och se hur det funkar.

Sen är tomgången lite för hög vilket jag har förståt också kan provosera detta betende. Mitt problem är dock att varvräknaren inte fungerar eller typ hela instrumentpanelen. För många av dom tidigare ägare har fibblat med elsystemet utan att ta bort dom gamla sladdar och koppling och nu ser det ut som ett fågelbo men det blir vinteren projekt.

Finns det en portabelt varvräknare eller kan man mäta sig fram med typ multimeter?

Blev lite långt och mycket onödigt text men hoppas ni förstår mina problem/frågor.

Micke 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det troligaste är, som du själv skriver, att backhakarna är slitna. Den kraften du kan uppbringa jämfört med propellerns är ganska liten. Billiga varvräknare finns på Biltema. De har även en lite dyrare laserbaserad mätare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Utifrån vad du skrivit så är även jag benägen att tro att det är backhakarna som är problemet. Det vanligaste brukar vara att  fjärdrarna lossnat eller är är slut. Ring och kolla med roffe på crom marin så får du nog hjälp direkt på telefon. Pröva annars hos Drevdelar eller Hansen, där brukar det dock ta längre tid.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det enkelt att byta don 4 fjädrarna eller måste man använda speciala verktyg och demontera halva drevet?

Räcker det att byta fjädrar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ofta är hakarna lite slitna och krokar därför inte fast. Det kan gå att fila till men det bästa är att byta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Mahaffa, I vilken bok har du denna information från?

Jag har redan ett multimeter, men dock inte med varvräknarmojängen. Kanske får lägga till denna i verktygslådan....

ska försöka ställa tomgången innan jag lyftar ur båten.

i'll keep you posted.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bilden kommer från Volvo Pentas reparationshandbok om jag inte minns helt fel.

/Björn

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då är problemet löst. Hur markerar jag tråden löst?

Jag hade helt enkelt för hög tomgång och drevet åkte upp innan hakarna han låsa.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Micke.

Hade samma problem med mitt drev tills jag upptäkte att det var fel inställning vid växelväljare på dreven (vajen), satt vajen rätt och därefter gick det bra.

För att ta upp dreven, du måste har framväxel på, du inte kan ta upp den när växel är på neutral.

Varför går den upp med framväxel på? Pga att om du kör på någonting, drevet ska kunna ta upp sig själv i stället för att gå sönder.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej ni alla båtfolk// upptäckte idag att jag har samma problem med drevet o jag hoppas det beror på att jag har höjt tomgången för mycket den ligger nu på 1000 o innan 800 så jag får nog sänka den igen,, det måste ju vara det som är problemet för innan har jag inte haft detta problem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...