Pinglan 0 Postad 23 Maj , 2011 Storfallet på min Magnifik Midget måste åtgärdas av flera anledningar. Min fråga är: kan man strunta i vajern (och splitsningen) och bara köra med ett enda långt fall rakt igenom? Storseglet är end 10 kvadrat M och jag tror det räcker med en grovlek på 8-10 mM på fallet. Är trissan i masttoppen tillräckligt stor för att tampen ska ligga bra där? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 209 Postad 23 Maj , 2011 Du frågar:Är trissan i masttoppen tillräckligt stor för att tampen ska ligga bra där? Det måste du nog kolla själv. På en såpass gammal båt kan det ha hänt en del över tiden. Det räcker med 8 mm-fall till en sådan liten båt, och om man köper skalbar dyneema kan man skala den änden man inte halar i, dvs den som löper genom trissan och tar man ytterliga 2 mm från fallet och behöver då bara få 6 mm genom trissan. Viktigt är att du satsar på ett fall av bra kvalitet. Skulle det inte få plats kan det gå att byta trissan/fallboxen till en bredare trissa. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Janken 178 Postad 23 Maj , 2011 Vajern sitter väl där för att minimera töjningen om jag förstår rätt. Nuförtiden finns ju tågvirke med minimal töjning så det torde väl funka med det? Eller?? Själv har jag inte en vajer kvar i masten. Falllinor av god kvalité har fått ersätta! Inte har jag märkt av några bekymmer med att det töjer sig eller kinkar i masttoppen inte. Föresten torde väl trissan i masttoppen räcka? När man dragit ut fallet för att hissa seglet så har ju ofta splitsen/skarven på fallet redan passerat trissan. Så har det i alla fall varit på alla båtar jag har haft genom åren. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 209 Postad 23 Maj , 2011 Det är lite olika - på min mast som är en gamma Swedespar finns inte plats fär annat än wirefall tyvärr. Jag har kollat och även med tillverkaren som bekräftar detta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fortet 0 Postad 24 Maj , 2011 Jag har bytt båda mina wirefall mot fall med dyneemakärna. Min stor är dubbelt så stor som din och jag klarar mig med 6mm tjocklek. Fick inte igenom 8mm genom fallboxen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser