Gå till innehåll
onsdag 12 mars 2025
Kulingvind

Erfarenheter av VETUS dieselmotorer?

Rekommendera Poster

Finns det någon som vet något om Vetus dieselmotorer? Jag tänkte byta ut min gamla trötta MD7:a (13hk) till en Vetus m2.06 (16hk).

Tysta?

Bra kvalitet?

Fördelar / Nackdelar?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom  alla marinmotorer baseras på någon av de få grundmotorer som finns så är det ju grundmotorn som till största delen avgör det du undrar. Jag tror att den motor du tittar på är baserad på en Mitsubishi. Titta även i http://www.maringuiden.se/forum/;thread=269339

Lite googlande borde kunna få fram vilken grundmotor just 2.06 är baserad på.

/Marcus

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi bytte till en M4.17 (42hk) i vår HR41. Gjorde Norge under den sk sommaren 2010; in i fjorden, ut ur fjorden ett antal gånger, så det blev nästan 300 motortimmar den sommaren.

Vi har varit supernöjda med Vetusen. Lätt att köpa reservdelar via nätet från England (halva priset, nästan). Riktigt bra manual medföljer, som visar betydligt mer än VolvoPenta's gör-det-själv-bok som kostar 500 spänn, tex ställa ventilspel mm.

Vill minnas att bränslekonsumtionen ligger på 0,4 l/nm när vi gör ca 6.5 knop.

Vetus M4.17 är samma motor i grunden som VolvoPenta D2-40.

Vi gjorde motorbytet hos en kille i Laholm/Båstad; fint jobb till rimligt pris.
Kolla gärna vår hemsida; www.syanna.se

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bytte till Vetus M 4.17 4 cylindrig år 2007, är nöjd med motorn. Fördelar är en okomplicerad konstruktion, avgaskrök i brons, elektrisk bränslepump som gör att man slipper lufta efter filterbyte. I mitt fall blev det lättare att serva eftersom vattenpump med mera sitter på framsidan av motorn. Du bör kolla hur pump, filter osv. hamnar på din båt. Motorn är 100 kg lättare jämfört med den förra (Volvo Penta MD 17).

Hälsningar Magnus.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...