sonlovers 0 Postad 22 Maj , 2011 har skaffat mig en träbåt undrar hur jag bör göra smidigast underhollen så den blir fin och kan sättas i sjön i år och att det inte kostar en förmögenhet behöver få tipps och råd av er som holler på med träbåtar sams så undrar jag vad det är för båt bäten är bygd i säffle står det på en skyllt men inte vilket år eller vad det är för båt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 207 Postad 23 Maj , 2011 Stor fråga... Svar hittar du här, http://www.trabatsakuten.nu/tipsotrix.htm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
swefubar 0 Postad 27 Maj , 2011 Hej Köp boken/böckerna träbåtsrenovering av Thomas Larsson samt Handbok i träbåtsvård av Björn Peter Behrens. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Minona 2 Postad 10 Juli , 2011 Hej! Fungerar motorn så sjösätt den omgående och låt träet svälla till sig. Använd den sedan i sommar så hittar du efter hand allt som behöver åtgärdas. Du kan tyvärr också få reda på att det är ett för stort och kostsamt arbete att få den iordningställd, bara ett tips i all välmening. /Olle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
swefubar 0 Postad 25 Augusti , 2011 Minona har helt rätt, sjösätt men först fyll alla synliga hål med Ettan låt båten svälla tills sig tar ca 1-3 dygn. Läcker den fortfarande? dags för upptagning och fixa läckorna. gå aldrig till båten utan kamera och anteckningsblock, skriv upp allt som behöver fixas, planera och prioritera hemma. Det bästa man kan göra med träbåtar är faktiskt att ta en liten del i taget, annars tappar man motivation och lessnar. I ditt fall så är det ju skrovet som man ska fokusera på innan man går på det sk roliga, finish på däck, runt rutor mm. Lycka till och det finns mycket godis att läsa på detta och andra forum om träbåtar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser