Gå till innehåll
torsdag 26 december 2024
sonlovers

hur ska jag fixa min träbåt

Rekommendera Poster

har skaffat mig en träbåt undrar hur jag bör göra smidigast underhollen så den blir fin och kan sättas i sjön i år och att det inte kostar en förmögenhet behöver få tipps och råd av er som holler på med träbåtar sams så undrar jag vad det är för båt bäten är bygd i säffle står det på en skyllt men inte vilket år eller vad det är för båt

post-10018721-1394236714,3962_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Köp boken/böckerna träbåtsrenovering av Thomas Larsson samt Handbok i träbåtsvård av Björn Peter Behrens.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej! Fungerar motorn så sjösätt den omgående och låt träet svälla till sig. Använd den sedan i sommar så hittar du efter hand allt som behöver åtgärdas. Du kan tyvärr också få reda på att det är ett för stort och kostsamt arbete att få den iordningställd, bara ett tips i all välmening. /Olle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Minona har helt rätt, sjösätt men först fyll alla synliga hål med Ettan låt båten svälla tills sig tar ca 1-3 dygn. Läcker den fortfarande? dags för upptagning och fixa läckorna. gå aldrig till båten utan kamera och anteckningsblock, skriv upp allt som behöver fixas, planera och prioritera hemma.

Det bästa man kan göra med träbåtar är faktiskt att ta en liten del i taget, annars tappar man motivation och lessnar. I ditt fall så är det ju skrovet som man ska fokusera på innan man går på det sk roliga, finish på däck, runt rutor mm.

Lycka till och det finns mycket godis att läsa på detta och andra forum om träbåtar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...