FjordPelle 0 Postad 22 Maj , 2011 Får inte igång motorn (AQ170) efter vintern. Efter många timmars funderingar och skruvande har följande problembild tydliggjorts: Med min nyinköpta tändinställningslampa (stroboskop) ser jag att impulserna försvinner efter 7-8 sekunder. Håller jag givaren på kabeln mellan spolen och fördelaren så ger det dessutom en mycket ojämn signalering under dessa första sekunder. Både fördelaren (123ignition) och spolen (MSD Blaster) köptes nya förra året. Till spolen sitter ett motstånd, vilket jag också testat att koppla förbi för att utesluta att spolen får för dålig kräm. Små tändningar Under de första sekunderna kan motorn hacka till på någon enstaka tändning, men sen händer inget mer. Jag vet att bränsletillförseln är ok. Någon som har lite tips på vägen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780 Postad 22 Maj , 2011 Har Du kvar gamla fördelaren så prova med den, då kan Du ev utesluta nya fördelaren eller spolen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 487 Postad 22 Maj , 2011 Skulle gissa på triggern i fördelaren. Vet annars inget speciellt om detta tändsystem. Normalt skall resistorn vara inkopplad under normal drift och förbikopplad under start. För att åstadkomma detta kopplas tändningen från låset till resistorn, sedan drar man 12 V från start solenoiden direkt till T-spolen. Men jag vet inte vad som gäller för detta T-system. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
FjordPelle 0 Postad 22 Maj , 2011 Nix! Axeln i den gamla fördelaren glappade, så den hamnade i soporna. Även den gamla spolen slängdes, men jag funderade ett tag på att köpa en ny spole (kostar ju bara någon hundring eller två för en bas-variant). Men först ville jag ge er övriga gurus en chans att visa era kunskaper!!!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
FjordPelle 0 Postad 22 Maj , 2011 Trigger???? Kan du förklara vad det är och hur den i så fall kan gå sönder? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 487 Postad 23 Maj , 2011 De elektroniska tändsystem med fördelare som jag sett har haft en en burk vid sidan av med elektroniken. I fördelaren har bara funnits en givare som ersatt brytarspets och kondensator. Givaren bygger ofta på den så kallade Halleffekten och kallas därför Hallgivare, men man kan även tänka sig givare som bygger på annan teknik. Det händer att dessa Hallgivare pajar. Efter en snabbkoll på ditt tändsystem verkar det som om allt sitter inbyggt i fördelaren, vilket antagligen gör det knepigare att felsöka. För att utesluta alla andra felkälllor skulle byta tändspole och mata tändspole och om fördelaren har plus anslutning även denna med plusmatning direkt från batteriet. Om du vill mäta att 12 V matningen är OK så rekommenderar jag att osciloscope. Med en vanlig billig multimeter kan det se OK ut men ändå inte vara det. Den hinner helt enkelt inte med i de snabba strömförloppen. Funkar det inte efter åtgärder enligt ovan så är det fördelaren/elektroniken och den har du ju garanti på. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780 Postad 23 Maj , 2011 Allt är inbyggt i 123-tändning. Ser ut som en original fördelare men något blankare... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kalledrag 3 Postad 23 Maj , 2011 Strobo skall du ju ha på 1,ans kabel! Har du rätt Tändföljd? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 487 Postad 23 Maj , 2011 Om man skall ställ tändningen ja, men jag tycker TS har gjort alldeles rätt för att kolla om det ö.h.t. finns någon tändning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
FjordPelle 0 Postad 23 Maj , 2011 Tack för alla svar. Ska kolla det där med spänningarna mellan olika punkter en gång till. Skickar med en principskiss om någon mer vill försöka hjälpa till. Jag blir inte klok på detta. Finns det något inbyggt relä i tändsystemet som slår ifrån efter 7-8 sekunder? Vad kan göra att tändningarna slår ojämt i början? Och... jag har kollat tändföljden c:a 123 gånger! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
FjordPelle 0 Postad 26 Maj , 2011 Fortfarande ett obegripligt problem. B30 är ju en motor utan någon om helst modern elektronik, men där det nya tändsystemet är det enda undantaget. Leverantören till fördelaren och spolen bad mig skicka in dessa till dem för kontroll. Detta ska också göras, och vi får väl hoppas på en förklaring den vägen. Någon annan som har en idé om varför tändningen/gnistan försvinner efter några sekunder? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780 Postad 26 Maj , 2011 Nej jag har misstänkt fördelaren hela tiden och det var därför det hade varit fint om Du haft original kvar och testat. Jag köpte en 123 i 2006 som jag var helnöjd med och skall köpa 2 st till min just nyinköpta Coronet (dubbla B20) Köpte min direkt från importör och tror nog Du får hjälp därifrån. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser