nattsudd 0 Postad 22 Maj , 2011 Hej, Två dagar till sjösättning och jag har fått huvudbry. Har bytt fyra genomföringar i år och skulle idag testa om allt (kopplingar, slangar) höll tätt genom att plugga igen genomföringen i botten och fylla på vatten. Visade sig att ett par inte höll tätt i kopplingarna mellan kulventiler/slanghållare eller genomföring/kulventil, så jag fick börja om med ny gängtejp m.m. Jag vet (eller tror mig veta) att när man sätter dit nya genomföringar ska de inte rotera efter att sikaflexen på utsidan härdat. Nu är det dock så att mina har gjort det iallafall - när jag skulle skruva på kulventilerna så gick det inte att hålla emot tillräckligt (kanske inte hade tillräckligt bra verktyg för att hålla emot). Genomföringarna har alltså roterat. Frågan är nu - genomföringarna har roterat - behöver jag börja om från början? Eller kan jag lägga en sträng sikaflex utanpå genomföringen på utsidan (efter slipat bort bottenfärgen)? Vad skulle ni gjort? Och varför? Martin Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 487 Postad 22 Maj , 2011 Kan inte råda dig om Sikaflexen, men använd lin nästa gång. http://www.maringuiden.se/forum/;thread=367605&highlight=locherpasta Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jimsan 0 Postad 22 Maj , 2011 Genomföringarna brukar ha en invändig 6kants fattning så att man kan hålla den på plats när man skall dra åt den. Jag skulle inte ta risken att få läkage efter sjösättning, är det bara 4 genomföringar så skulle jag göra om jobbet! (Rekomenderar även jag lin) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 23 Maj , 2011 Kanske lite sen kommentar. Men om jag fattar rätt så har du: 1) monterat genomföringar med sikaflex i hålet och dragit ihop. 2) låtit sikaflexen härda 3) monterat den inre slangen med koppling som ska gängas fast 4) inte riktigt orkat hålla emot så att genomföringen har roterat lite Jag skulle vara lite nervös för steg 4). Då har ju sikaflexen släppt från ytorna. Det KAN fortfarande vara tillräckligt tätt eftersom genomföringen ju pressas ihop av den inre fästringen. Men för att känna mig helt lugn under säsongen så skulle jag nog börja om. Om du kommer åt så behöver du ju inte lossa slangkopplingen. Bara lätta på genomföringens fästring så pass så man får in ny sikaflex runt hela hålet och sedan dra ihop igen. Då måste man nog skrapa bort en del bottenfärg runt genomföringens fläns, risk att en färgkant kommer in under flänsen och hindrar att den går dikt an mot skrovet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 23 Maj , 2011 Jag hade knappast gjort om arbetet. Har också enkellaminat i skrovet och en tidigare genomföring brukade läcka lite direkt efter sjösättning. Tätnade alltid av sig själv, kanske svällde plasten men mer troligt är nog att plankton och annat proppade igen? Iaf västerhavet är ju nästan som en tunn grönsakssoppa. Och inte har jag märkt nån plastpest eller annan olägenhet för den delen. / Thomas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 23 Maj , 2011 Håller med Anders. När jag monterade bottengenomföringar på min båt i fjol vår monterade jag genomförningarna tillfälligt. Satte på ventiler mm. Gängtape är ju något som riktiga rörmockar mm skakar på huvudet åt. Lin är ju beprövat. Köpte en rulle med en tråd av nåt plastmatrial vid nåt tilfälle som min rörmokare rekomenderade. När jag monterade bottengenomförningarna i fjol vår fick jag låna en burk med nåt jox som de hade på Smögenvarvet just för att täta i gängorna mellan de olika rördelarna. När limmet torkat, lossade jag på kontramuttern och hade på sikaflex under genomföringen och drog kontramuttern för handkraft. När sikan härdat drog jag ytterligare lite. Brukar också slipa ur en liten fasning, ca 45 grader, i ytterkan på hålet, för att få mera tätningsmassa runt bottengenomföringen. http://thallatha.blogspot.com/2010/06/bottengenomforingar.html Senast ändrad av toaen | 23 maj 2011 | 14:14 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 23 Maj , 2011 Är väl egentligen själv inne på Anders St:s och Toaen:s linje, har du tid&möjlighet att bättra tätningen utan alltför mycket jobb så passa på. Men ifall inte ... Oroa dig inte i förväg, och lyft framför allt inte båten omedelbart för dyra pengar för minsta rännil. (För dessa verkar som sagt ha en överraskande stark tendens att avstanna av sig själva, utan märkbara långsiktiga nackdelar, enligt mitt tidigare inläggs erfarenheter.)Men fullständig hermetisk täthet direkt efter sjösättning är naturligtvis alltid säkrast bäst, nåt sånt. /Thomas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nattsudd 0 Postad 24 Maj , 2011 Tack för alla kommentarer! Jag har nu skjutit upp sjösättningen och ska göra om arbetet. Ni svarade (de flesta) det jag anade att ni skulle svara. Jag är en väldigt försiktig typ också så jag vågar inte riktigt chansa (kommer gå runt och noja över att vattnet trängt in i laminatet, hela sommaren). Nu undrar jag hur sjutton jag ska göra detta bäst. Alla genomföringarna är inte sexkantiga, flera av dem (de större) är runda med endast en liten töntig klack längst upp i röret. Jag får väl komma i båtaffären vad de rekommenderar för verktyg för att hålla emot. Använde ett stämjärn och skiftnyckel sist och det gled ju en aning. Sen har jag förstått att lin är bättre (var köper jag det?) än gängtejp. Men sen. Anders, din idé om att ta ut dem lite grand och sätta ny silkaflex är jag själv lite skeptisk till eftersom jag tycker det är svårt att få sikaflexet fint i rännan på genomföringen (vilket jag förstått är viktigt). Tror med andra ord att jag tar ur dem helt och börjar om. Men är det då bättre att i samma andetag, skruva fast genomföringen, sätta på kulventiler m.m. innan sika har torkat för att sen inte röra det? Nu satte jag ju fast själva genomföringen, lät allt torka och satte sen på kulventiler, kopplingar m.m. Toaen - det du beskriver, var satte du Sika efter att det torkat? På insidan? Eller fyllde du på på utsidan? Förstod inte riktigt. Helt enkelt en följdfråga, vilken är den bästa proceduren så att jag slipper göra det ännu en gång? Martin Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nattsudd 0 Postad 24 Maj , 2011 Toaen, nu läste jag ditt inlägg igen och förstod nu hur du gjorde. Alltså in med genomföringarna, på med kopplingar, ventiler, sen skruva ut dem och på med Sika. Låter ju finurligt, bortsett från att jag tycker det verkar så svårt att lägga sikaflexet bra på genomföringen med så lite svängrum som det blir mellan genomföringen och skrovet när den hänger i hålet...ska fundera över det... Martin Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780 Postad 24 Maj , 2011 Den nämda insex för mothåll är alltså invändigt, man kan stoppa en rätt stor insexnyckel i hålet och med hjälp av kompis hålla imot. Se in i en av Dina genomföringar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nattsudd 0 Postad 25 Maj , 2011 Menar du att jag skulle vara så blind? Jag vet att den lilla väldigt tydligt var sexkantig inuti, men inte de stora. Inte helt otänkbart att jag missat något iallafall, ska bli intressant att se... Martin Senast ändrad av nattsudd | 25 maj 2011 | 17:16 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst silviasurfarn Postad 25 Maj , 2011 Gjorde samma övning som du för 2 år sedan. Använde dumt nog gängtejp och fick problem med lite läckage från en av anslutningarna mellan genomföringen och kulventilen. Det hjälpte inte hur mycket jag än drog åt. Orkade inte lyfta båten utan torkade bara rent och smetade kvickt som ögat på lite sika. Det höll den sommaren och sen på hösten ersatte jag sikan/gängtejpen med rörmokarlin istället. Jag bytte även de lite större genomföringarna från toan resp diskbänken. Några insexor var det inte fråga om där iaf. Istället satt det piggar på insidan av genomföringarna, nära slutet där de har kontakt med sjövattnet. Jag letade rätt på rörstumpar som passade precis inuti genomföringarna från utsidan, sågade med vinkelslipen upp slitsar så att stumparna kunde föras in och förbi piggarna en bit. Borrade sen hål i rörstumparnas sidor så att jag fick in en gängad stång och vips hade jag ett T-vred att hålla emot med från utsidan. Det gick att skruva åt riktigt hårt då. Misstänker att det finns färdiga verktyg att köpa för detta. Senast ändrad av silviasurfarn | 25 maj 2011 | 17:55 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 25 Maj , 2011 Förhoppningsvis har du fått ordning på dina genomföringar nu, men ändå. När klistret som jag tätade mellan bottengenomföringen och avstängningsventilen hade torkat. Dvs nästa dag, skruvade jag upp kontramuttern så mycket det gick och teryckte ut bottengenomföringen så mycket det gick. Jag hade i ett idigare skede tejpat runt införingen och skurit bort tejpen som var under och närmare bottengenomföringens fläns än ett par tre mm. Har man bara 5-10 mm avstånd mellan flänsen och skrovet så är det inte något problem att få dit sikan. Jag är definitift inte snål (och inte ekonomisk heller för den delen, så jag lägger alltid på för mycket. När jag fått tillräckligt med sika runt bottengenomföringen/under flänsen, brukar jag dra till kontramuttern för hand så att det blir nån knapp mm kvar mellan flänsen och skrovet.. Ser naturligtvis till att ventilen står som jag vill ha den på insidan. Sen torkar jag bort överskottet på sika. Det brukar va så mycket att det säkert hade räcckt till en genomföring till. När sikan härdat, dvs nästa dag, brukar jag dra kontramuttern en aning med en skiftnyckel. Man får naturligtvis hålla i ventilen och inte dra så att det hela rör sig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nattsudd 0 Postad 24 Juli , 2011 Jag gjorde om arbetat som ni rekommenderade och bytte gängtejp mot lin och pasta. Det var piggar i mina genomföringar men med hjälp av vinkelslip gjorde jag också egna verktyg som passade för att hålla emot (slipade till en gammal fil och ett stämjärn). Båten är heltät! Tack för hjälpen! Senast ändrad av nattsudd | 24 juli 2011 | 22:51 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jimsan 0 Postad 25 Juli , 2011 Man kan sova gott när man vet att man gjort rätt! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MartinX 42 Postad 25 Juli , 2011 Fast det är inget fel på gängtejp, folk använder för lite bara. Gängtejpen är väldigt tunn och porös vilket gör att den är lätt att komprimera. Det ser också ut som mer än det är när man lindar på utsidan av en gänga. Jag fick lite undervisning av en tryckluftsinstallatör en gång (själv jobbade jag som elektriker på samma ställe då). Om man har en 1 tum anslutning (25mm) går det åt en halv rulle ungefär, själv tyckte jag det såg ut som för mycket men det gick galant att skruva dit anslutningern och tätt blev det. Lin blir dock billigare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser