Gå till innehåll
onsdag 04 december 2024
mobisma_peter

Ny Hydralpump (Power Trim) Volvo Penta DP290 Drev

Rekommendera Poster

Hej jag har köpt en ny hydralpump se bilden till min Volvo Penta 290 Duopropp, den gamla pumpen hade tre sladdar som kom ut från hydralpumpens motor, den här nya >> Volvo Penta 3586765 har en grön och en blå sladd ut från hydralpumpens motor.

Frågan är det sägs att man ska kunna skifta från den gamla pumpen till den här nya pumpen är det nån som känner till nåt om DEN NYA modellen och hur den ska monteras? är det bara skifta montera? måste några ytterliggare delar bytas ut som reläer osv? eller går det att använda allt som sitter på plats redan?

Till sist det står inte om blå kabel är eller -... samma med den gröna sladden står heller inte om det är eller -



Senast ändrad av mobisma_peter | 22 maj 2011 | 21:26

post-10008003-1394236714,1948_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har just titta på lite schemor på DP290 trimpumpar eftersom jag felsökt och just varit rädd att få byta pump.

Nej den nya passar inte direkt. Det går alltså inte att koppla dess två ledningar mot dina befintliga 3 ledningar. Det måste till nya reläer som är dubbelpoliga.

Gamla motorn har koppling med 3 trådar som går till varsin motorlindning:

1) jord (minus)

2) 12V för att få motor att rotera åt ena hållet

3) 12 V för att få motor att rotera åt andra hållet.

De två styr-reläerna lägger 12 V på den ena eller andra ledningen beroende på önskad riktining.

Den NYA motorn med två kablar är kopplad där man kopplar plus på grön och minus på blå för att köra motorn åt ena hållet och tvärtom för att köra motorn åt andra hållet. Då måste reläerna ha en annan funktion för att kunna vända på polariteten.

Det krävs nya reläer. Går att bygga själv, måste inte vara VolvoPenta. Men det måste vara dubbelpoliga reläer dvs där båda reläerna har dubbla separat reläkontakter för att koppla både plus och minus genom båda reläerna. Det ena reläet ger så plus på grön och minus på blå, det andra gör tvärtom. Fråga bekanta som är elektriker om du känner dig osäker själv.

Och reläerna ska klara säkringsströmmen på 55A, dvs ganska ordentliga. Även om biltema 40A nog klarar jobbet.

Här finns schemor för nya och gamla pumpen: länk

sid 166 Model 290, Power trim Earlier model
sid 167, Models 290 SP and DP, Power trim Later model

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Anders tack för ditt utförliga svar(väldigt tacksam) och tusen tack för manualen.

För info pumpen är köpt i USA den kostade ca 1600 i Svenska kr med tullavgifter så blev det totalt 2100 kr ink frakt. via ebay. Får väl köpa de delar som saknas här hemma ;-)

Volvo Penta 3586765 är trimpumpen typbeteckning sen trimkolvarna (872612 Trim Cylinders)
Den gamla pumpen finns att köpa i ny tappning i USA och ifrån UK ARC6224 Old style complete trim motor Oem.: 852928-1, men den gamla pumpen är ju jobbig att hålla kolla på oljenivån.

Mvh

Peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ankarspel har samma problem. Det finns polvändar-kontaktorer men de brukar levereras med. Sök efter ett sådant.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är det jag som får tacka!

Jag deppade innan helgen när jag såg priserna från MarineParts på ca 8000 kr för pumpen. Som tur var räckte det med ny säkring i lördags och älsklingen låter nu som hon ska.

2100 kr låter betydligt humanare. Var köpte du nånstans?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De heter CALTRIC finns i staterna någonstans.

Direktlänk till trimpumpen:

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/Tilt-Trim-Motor-Volvo-Penta-854346-4-3586765-2-Wire-NEW-_W0QQcmdZViewItemQQhashZitem43a3c1fe86QQitemZ290510208646QQptZBoatQ5fPartsQ5fAccessoriesQ5fGear

Direktlänk till deras ebaybutik
http://stores.ebay.com/CALTRIC?_trksid=p4340.l2563

sedan så handlar jag en del I-boats >> http://www.iboats.com/

Och Greate lake skipper >> http://greatlakesskipper.com/

Sen kan du söka på www.ebay.com ob.s inte .se för man får bättre träffar på .com

mvh

Peter
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För att ge en korrekt ihopsättning av att byta ut den gamla hydralpumpen mot den här som första inlägget i den här tråden, där bilden visar nya variaten ersättnings hydralpumpen 3586765 så måste man komplettera med några delar se bilden här.

På bilden nr 17, två stycken reläer kostar hos volvo penta 740kr med moms men hos drev.se kostar ersättningsreläerna 225 kr styck ;-)

Sen om man var en klippa i träslöjden så kan man ju alltid bocka till plåten/konsolen  själv eller välja att köpa konsolen/fästplåten nr 14 på bilden som kostar  473 kr.

Sen måste man köpa kabelhärvan hos volvo penta (hittade ingen motsvarande nånstans på nätet) för 974 kr ink moms. (kabelhärvan innehåller kontakt mot powertrimmätaren så allt är komplett ;-) )

Sen MÅSTE du köpa fästbultarna som sitter mot pumpen eftersom det är tum mått köpa dem på volvo med för 4 - 6 spänn styck...

Allt som allt >> Pump, 2 st reläer, 1 st konsol/fästplåt, 1 st kabelhärva och sen slutligen tum-bultarna....

Mvh

Peter

 



Senast ändrad av mobisma_peter | 23 maj 2011 | 19:47

post-10008003-1394236714,7012_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Föralldel, det blir en slant men det blir snyggare med orginaldelar! :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Anders. det är sant snyggare med orginaldelar. Men för min del så strulade pumpen och drevet sjönk hela tiden... men enligt volvo penta så har orginaldelen utgått... och den här nyare ersättningspumpen rekomenderas. 

Men högre upp i den här tråden visar jag länk och vad beteckningen är på pumpen Old Style att man kan köpa den... Det jobbiga med den pumpen är att veta oljenivån??? Krypa in i durken man är inte så smidig längre haahhaaha ;-)

Men om man vill renovera sin gamla pump så kan man skicka in sin pump som inbytespump till Göteborgs Marinservice surfa och kolla de fanns förra året i alla fall.

Till sist tack för all info Anders.

mvh

Peter



Senast ändrad av mobisma_peter | 23 maj 2011 | 21:20

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Anders jag struntade i att köpa kabelstammen. Jag gjorde en själv ska testköra den idag och se att allt funkar som det ska ;-) .

Om allt är okey så lägger jag upp ritningen här som du kan ladda ner sen. Använde 6mm2 kvadrat kabel rakt igenom i hela kabelstammen. Allt är klart för montage ;-)

Mvh

Peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,går det att kolla oljenivån i den gamla pumpen utan behållare och var gör man det isåfall?

Mvh Pelle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Pelle. Det är det som är nackdelen med gamla pumpen... mitt på den gamla pumpen sitter en skruv som är på fyllnadshålet (och hur ska man kunna komma åt det hålet???) du fyller på olja i det hålet tills det rinner över... men du vet inte hur mycket olja du fick in eftersom det kommer luft med in...

men i varje fall du fyller på hissar drevet upp å ner... tills du känner att drevet stannar i det läge du ställt det i... Om du istället skaffar nya pumpen så ser du oljenivån ;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur gick det med kabelstammen Peter?

Jag har precis märkt att SP290-revet sjunker på vår nyköpta båt och säljaren tycker inte att det är hans problem eftersom inget var fel när han sålde båten (för 40 Nm sedan!). Hans tips var att testa att skifta hydraulslangarna vilket tydligen kan hjälpa ibland, ibland inte.

Jag räknar dock med att få köpa en ny motor...:(

Då uppstår ju frågan om man ska välja nya eller gamla modellen av pump. Visst ser jag fördelarna med den nya, lättare kontroll och påfyllning av oljan, men jag ser också nackdelarna...kostnaderna och jobbet med ombyggnationen.

Jag är inte rädd att fixa lite själv men med en ny (gammal) båt så är det otroligt mycket hål att stoppa pengarna i, t ex ett nytt kapell, så alla billigare alternativ är väldigt attraktiva!

Om jag förstått saken rätt i denna tråd så talar vi om följande när det gäller konvertering till nya modellen:

2 st reläer och 1 st kabelhärva. Sen pratas det om fästplatta...men det borde väl gå att skruva i befintlig platta och eventuellt i den plywoodskiva som min pump är monterad i? Bultarna kan väl köpas var som helst där tumgängade bult säljes även om nu Volvos bara kostar några kronor?

Jag har hittat nya modellen av pump för $310 ink frakt, ex moms/tull (2000 i runda slängar) och då har jag inte letat alls. Två reläer för 225 SEK på Drev.se= 450 och en egensnickrad kabelhärva för säg 200 kr. Det ger totalt kanske 3000 hemma i brevlådan om man har otur med tullen (kanske lite mer).

Den gamla modellen har jag hittat för $210 ink frakt, ex moms/tull vilket ger knappt 1400 SEK...dvs under havla priset från den nya modellen...är det verkligen värt det?!

Mvh
Fred

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett alternativ till att byta pumpen är att renovera ventilerna i den man har. Detta gäller alltså då man har en pump som fungerar men då tryckets tappas pga dåliga ventiler.

Här finns en tidigare tråd med massor av info och tips och dessutom namngivna leverantörer av de tätningar man behöver köpa:

http://www.maringuiden.se/forum/;thread=153778

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ju lysande Svedero39!

Tänk om det här forumet hade en sökfunktion som fungerade...då hade man ju lätt hittat den tråden och sluppit ha ångest för att ytterligare tusenlappar kastas i det svarta hål som man kallar båten! cool

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Övrig info: Min installation av nya trimpumpen och kabelstammen (fästet bockade jag till själv) allt har fungerat perfekt i 3 båtsäsonger.

 

Avlufta drevet genom att trimma upp ocn ner flera ggr... det kommer sjunka då och då några ggr... sedan så kommer det att fungera perfekt ;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Hej jag har köpt en ny hydralpump se bilden till min Volvo Penta 290 Duopropp, den gamla pumpen hade tre sladdar som kom ut från hydralpumpens motor, den här nya >> Volvo Penta 3586765 har en grön och en blå sladd ut från hydralpumpens motor.

Frågan är det sägs att man ska kunna skifta från den gamla pumpen till den här nya pumpen är det nån som känner till nåt om DEN NYA modellen och hur den ska monteras? är det bara skifta montera? måste några ytterliggare delar bytas ut som reläer osv? eller går det att använda allt som sitter på plats redan?

Till sist det står inte om blå kabel är eller -... samma med den gröna sladden står heller inte om det är eller -

 

Senast ändrad av mobisma_peter | 22 maj 2011 | 21:26

 

Enkelt chema på inkoppling.

Inkoppling av trimpump.pdf

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...