Niclaw 1 Postad 22 Maj , 2011 Hur stor skillnad är det i realiteten på 130 hk och 150 hk om båten väger 1350Kg? Någon som vet? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 485 Postad 22 Maj , 2011 Om allt annat är lika, ca 2 kn i toppfart. Har själv en 135 hk på ungefär lika tung båt. Den planar lätt med 8 pers. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
alubatar 22 Postad 22 Maj , 2011 Hk är inte så viktig det vridmoment man vill ha, och bottenvinkel är också avgörande. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jocke-SeaRay 13 Postad 24 Maj , 2011 Skulla vara på sin plats att veta vilken båt det är ... :-o Min väger 1400kg torr , tom och utan motor , och jag har en Yamaha F250 hk och skulle inte vilja ha mindre ! Fast det är på min båttyp ! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Niclaw 1 Postad 24 Maj , 2011 det är en Aquador 21 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flummo 2 Postad 24 Maj , 2011 Om jag tar ett tre meter långt järnrör och sätter fast ena änden i vevaxeln på en motor och ställer mig på andra änden skulle det bli ca 2800Nm, vilket är mycket. Men (exempelvis) bilen som motorn sitter i skulle bara röra sig millimeter, innan ett nytt tag behöver tas för att röret tar i marken... och även om man inte behövde göra det skulle jag inte orka kliva upp på det särskilt fort = lågt varvtal = bilen kommer knappt nånstans. Vridmoment är en siffra som i sig själv inte säger någonting, visst är styrka bra, men utan ett mått på hur fort den kan användas (varvtalet) är det som att försöka knuffa omkull en betongvägg med axeln - inget händer. Effekt är vridmoment gånger varvtal, så det är alltid effekten som är ett mått på hur stort arbete motorn klarar att utföra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
alubatar 22 Postad 24 Maj , 2011 Har du mycket effekt och lite vrid då sänka varvtalet väldig fort när man behöver mycket kraft. Annars hade en traktor väl haft många hästkrafter och lite vridmoment och inte tvärtom som de har nu. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flummo 2 Postad 24 Maj , 2011 En traktor har måttlig effekt och mycket vrid för: Det hör till dieselmotorns karaktär. (Diesel brinner för långsamt för att fungera bra på höga varvtal, och eftersom varvtal*vrid=effekt så måste det bli mycket vrid och lite effekt.) Arbetsfordon som ska dra tunga grejer bör ha ganska mycket av styrkan redan på låga varvtal, det blir lättare att köra om man kan fortsätta på lite lägre varvtal en växel när det börjar gå tungt, istället för att växla ner för att få tillräcklig effekt som man behöver göra om man har den karaktär högvarviga motorer brukar ha - mycket effekt på ett smalt och ganska högt varvtalsspann. Med det sagt är det alltså uppenbart att dieselmotorn är ganska optimal i traktorer. Anyway, 100hk är alltid 100hk, och en traktordiesel på 100hk klarar exakt lika mycket som en hysteriskt vass högvarvig motorcykelmotor. Skillnaden märks när man avviker från varvtalet där man har maxeffekt, sänker man varvtalet 20% på dieseln har man antagligen runt 80% av toppeffekten, medan en högvarvig tvåtaktsmotor kan tappa 50% av effekten om varvtalet sänks 20%. Det är en fråga om att sätta motorer med olika karaktär på den plats där dom passar bäst, men det är som sagt effekten som är det viktiga - eller mer tydligt, effekten på just det varvtal man för ögonblicket använder. Förresten förstod jag itne riktigt vad du menade. Jag tror du tappade något viktigt ord... Senast ändrad av Flummo | 24 maj 2011 | 21:22 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
monark-670 10 Postad 24 Maj , 2011 På en båt av den typen och den tyngden ligger man förmodligen ganska nära minsta tänkbara motor vid 130-150 hk. Oftast har de väl 200 hk och däröver. Det innebär att skillnaden på 20 hk kan upplevas som ganska stor. Det kan vara det som skiljer mellan att alltid behöva ta ut max effekt, och att istället ha marginal kvar på varvräknaren när man håller båtens ideala marchfart. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
alubatar 22 Postad 24 Maj , 2011 När jag körde bilcross i Holland körde Jag med Volkswagen och min kompis med Opel. Vi hade lika mycket effekt och samma varvtal men min kompis vann aldrig. Volkswagen har mycket mer vridmoment än Opel. Hur blir det då med vrid x varvtal= effekt: Körde vi på asfalt då var skilnaden inte så stor för då behöver man inte så mycket vrid. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flummo 2 Postad 24 Maj , 2011 Vägde bilarna lika mycket, hade dom samma utväxling, samma viktfördelning, samma drivhjul o.s.v? Effektberäkningen gäller för ETT varvtal, alltså t.ex. 6000rpm, inte maxvrid och maxeffekt som man ju får på två helt olika varvtal. Två motorer med samma effekt vid ett visst varvtal (och därmed samma vridmoment vid det varvtalet) kan ha helt olika effekt (och igen, därmed olika vridmoment) på ett annat varvtal. En lågvarvig diesel kan ha t.ex 150hk toppeffekt vid 3500rpm och 305Nm, medan en stor högvarvig bensin-V8 (låt säga en tävlingsmotor av någon sort) också har 150hk och samma vridmoment som dieseln vid 3500rpm, men medan dieseln tappar orken helt på högre varvtal har åttan inte ens kommit in i det varvtalsområde där den går bra - den kanske har dubbelt så högt vridmomentet vid 5000rpm, och 500hk vid 7500rpm... 150hk vid 3500rpm ger alltså 305Nm, du kan räkna på det lite själv via länken nedan. På lite lägre varvtal brukar vridmomentat vara lite högre än vid toppeffekten (ett resultat av effekt = vrid x varv, effekten ökar med ökat varvtal ända tills vridet börjar dala för brant) http://www.wentec.com/unipower/calculators/power_torque.asp Om jag inte minns galet gav Formel 1-motorerna på 3 liter runt 900hk vid 18000rpm för några år sedan. Det blir 356Nm vid 18000rpm, och som sagt lite högre på ett lite lägre varvtal. Med ditt resonemang att det bara är vridmomentet som är viktigt borde en diesel på kanske 200hk ha mer vridmoment än F1-motorn, och därmed utklassa den - något jag tror att jag inte ens behöver beskriva i närmre detalj att det inte stämmer. Vridmomentet är just den vridande kraften, vi kan jämföra det med hur mycket vatten du orkar bära i en hink. Varvtalet är hur många gånger per minut du fyller hinken, bär den till poolen och häller i vattnet. Effekten skulle vara hur mycket vatten som faktiskt hamnar i poolen på en viss tid - visst ser det trevligare att bära 10l i hinken varje gång istället för 1l (mer vridmoment) men om du springer tio gånger så snabbt med 1l åt gången blir det ju exakt lika mycket vatten totalt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 24 Maj , 2011 Lite kul det här, för det blir alltid långa förklarande inlägg så fort vridmomentmyten kommer på tal på vilket motorinriktat forum det än är. Det alubåtar egentligen menar är ju att man inte ska stirra sej blind på toppeffekten utan på hur effektkurvan ser ut i sin helhet. Med tanke på din tråd om motorbuller drar jag slutsatsen att det handlar om utombordare o problemet är att ingen tillverkare redovisar några effektkurvor. Båttidningars motortester ger inte heller nån riktigt bra bild eftersom de inte bänkkör motorerna och därför blir det minst lika mycket ett test av proppellrar och olika proppningsval som ett test av vad motorn verkligen presterar. Finns bl a ett Finskt motortest där Yamaha tar storslam, snabbast o snålast. Acc o lasttålighet redovisas inte o man behöver knappast va Sherlok Holmes för att inse att om det hade gjorts så hade Yamaha snurrorna hamnat sist, då de va var proppade för just fart o bränsleförbrukning. Jag tror testet var riggat o det har varit uppe för diskussion här förr. Oftast är det dock så att om motorn är minst i sin serie så är den en starking och är den störst en svaging. Det finns en stor risk att 130hästaren i serien 100, 115 o 130 upplevs svagare vid normal körning än 130 hästaren som stammar ur serien 130, 150 o 175 trots samma toppeffekt. Förmodligen är svagingen lättare o kan därför va ett bra val då vikten är viktig. Personligen tycker jag att du ska gå på minst en 150 på denna båten, sällan man hör folk klaga på att de valde för stor motor, tvärtom är betydligt vanligare.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
alubatar 22 Postad 25 Maj , 2011 Det skulle betydda att en formula ett motor skulle var bättre i en traktor med samma utväxling. Tror inte ens traktorn kommer fram. Skillnaden mellan Volkswagen och opel är förhållningen mellan slag och borrningen. Volkswagen har längre slag och är därför starkere i sanden. Samma gäller formule ett de har ett kort slag. Det stämmer också att de mindre motorer i serien är starkere en de större. Har själv bytt en suzuki 115 mot en 140 hos en kund efter att motorn blev stulen och han blev besviken för 115 hk var starkare. Ursäkta för min daliga förklaringar men jag är från Holland. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
akterspegel 0 Postad 25 Maj , 2011 Vridet är avgörande när man ska få upp båten i planing och där har 2-takt fördel mot 4-takt, 4-taktarna upplevs som väldigt sega jämfört med 2-takt oavsett inom eller utombordare. Undantaget verado som är överladdade med kompressor och har ett otroligt bottenvrid, körde en verado 225 för några år sedan och den hade 400Nm på propen iprincip från tomgång. Det är väldigt viktigt då det blir pinsamt när ett par vänner ska åka med och dom måste sätta sig i fören när man ska plana ut. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flummo 2 Postad 25 Maj , 2011 Det alubåtar egentligen menar är ju att man inte ska stirra sej blind på toppeffekten utan på hur effektkurvan ser ut i sin helhet. Instämmer helt! Och om alla bara kan sluta tro att vridmoment betyder styrka på lågvarv, och inse att det är effekten man lever på oavsett varvtal (trots vad inkompetenta motorjournalister påstår) så hade jag inte haft någon anledning att öppna foderklykan alls. Men eftersom motorer med högt toppvridmoment i förhållande till effekten normalt har gott om effekt på lågvarv har det blivit någon slags pseudosanning att det är vridet som arbetar på lågvarv och effekt på högvarv. Rappakalja... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
alubatar 22 Postad 25 Maj , 2011 Då har vi löst det, nästa problem. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tubbs 2 Postad 26 Maj , 2011 4-taktarna upplevs som väldigt sega jämfört med 2-takt oavsett inom eller utombordare Nja, nu har du det ganska fel. När alla marknadens 150-hästare testades på båtnytt, de ända som värkligen skilde pä ax var verado och Honda. Veradon var bästa som förväntat tack vare sin compressor, och Honda sämst med sin 2,3 l cylinder volym. Suzuki, Yamaha och e-tec var lika bra, ocså med toppfart, och hade likadana cylindervolymer. Egenskaperna har ju utväcklats på nyaste high-output 4-t utombordare. Och på minde motorer Honda har ny sin blast system med dramatisk effekt, och så vidare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser