Gå till innehåll
söndag 23 februari 2025
Runsvik

hjälp med el..

Rekommendera Poster

tjena!

Jag skulle behöva lite hjälp..

Jag har 2 tjocka kablar (ström & jord) svart röd som går från batterit till startmotorn..

Därifrån kommer ju strömmen för starta.

Sen har ja andra kablar framdraget till ratten, (röd & brun) startknappen

(svart & vit) dödar motorn

sen finns de gul, grön å blå som slår till automatschooken..

frågan är: hur får jag batterit att laddas? ja har kört å prövat mätt strömmen men hajar de riktigt inte :/ batterit laddas inte så elstarten går.

säkringar å huvudströmbrytare finns kopplat.

Hur ska jag göra för laddningen ska fungera?

Måste någon mer kabel sitta på batterit?

eller är batterit slut?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är problemet?

Blir lite förvirrad av din framställning. Det verkar som om du tänker dig att generatorn måste ladda för att motorn skall kunna starta. Så är det inte.

I sjöboden har du en äldre utombordaer så jag antar att du frågar om denna.

Om motorn har generator, vilket inte är helt säker så sitter denne under svänghjulet. Den lämnar växelström som likriktas i en så kallad fullvågslikriktare som är kopplad till batteriet via lämliga anslutningar i motorn. En lämplig jordpunkt och plosanslutningen på startrelät t.ex. Det fins ingen anledning att dra extra ledningar till batteriet. Till skillnad från en bilgenerator (med kontrollerade magnetisering) så kan en generator av denna typ (med permanentmagnetisering) inte gå sönder bara för att batteriet inte är anslutet. Har gu generator men saknar likriktare, så finns likriktare på t.ex. Kjell & Co för några tior.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jo jag har ju kopplat allt som behövs.. tjocka från startmotorn å jordpungten i motorn till batteri.

2 kablar som slår till startmotorn.. (funkar när man kör med startkablar till batterit) finns inge ström i batteri.

2 kablar e kopplade till dödaren för stanna motorn..

är 2 kablar kvar GRÖN å GUL som ja ej vet vad det är..

jag tror att batterit är slut för efter 1 timmes körning finns ännu inge ström i batterit så elstarten rår att gå.

Frågan är laddar den? är de rätt kopplat för den ska ladda? eller behöver batteriet vara fullt pga att motorn ej laddar upp utan bara underhållsladdar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför har du inte laddat batteriet innan du sätter det i båten? Det skall laddas fullt på hösten och sedan laddas någon gång i månaden. alternativt kan det lämnas ute i kylan. Ju svalare det förvaras dess bättre.

Generatorn, om det finns någon, lämnar ca 10 A. Du får köra bra länge innan ett helt urladdat batteri blir ens halvladdat. Generatorn duger till underhållsladdning, men inte mer.

Om batteriet stått ofullständigt laddad en längre tid, så är det bara att lämna det till återvinning och köpa ett nytt.  Du kan i ofs prova att ladda det först men sannolikheten är stor att det är slut.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En gammal utombordare (kanske även nya) har samma kablar till startmotorn som till laddning av batteriet.

Testa att lossa en polen till batteriet och mät mellan pluss och minuskabeln med motorn i gång.
Får du ström där så får du laddning från motorn. batteriet är då det troliga felet.

Får du inte någon ström (men motorn fungerar) kan det vara någon form av ladd relä som är trasigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ok tackar för hjälpen.. får köpa ett nytt batteri, har laddat batterit över dagen men ingen skillnad så är slut! fresten funkar vanligt bilbatteri? isf har ja ett som e bra.. hade fritidsbatteri innan men de är nu trasigt..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bilbatteri blir bra. Speciellt som du redan har ett. Ger också bättre startström.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att kolla om det laddar är enkelt med en voltmeter. Mät spänningen medan du startar och låter motorn gå en liten stund.

När startmotorn går så ska spänningen normalt gå ner mot 9-10 V.

När motorn startas så ska batterispänningen sakta stiga. Går den över 13V så laddar motorn. Knökfullt är batteriet vid 14 V, lite beroende på om motorn har nån laddregulator eller inte.

Går spänningen efter start upp till sådär 12V och ligger still så laddar INTE motorn.

De flesta utombordare använder samma ledning för start och för att ladda batteriet. Har motorn elstart så borde den ha inbyggd laddare också.

Man behöver inte ha laddning från motorn. Köp ett nytt batteri och ladda det hemma nån gång i månaden så räcker det hela sommarn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...