denne 1 Postad 21 Maj , 2011 Hej..Hade förra säsongen lite bekymmer med att nålen för temperaturen på vår md11c pendlade mellan mitten på det gröna å upp på det röda å höll på så... bytte då termostat & impeller på både glykol/sjösida...tyckte det blev lbättre men vill ändå kolla över det man kan i år för att minska risken för överaskningar på semestern Har läst på mig så mycket jag kan men det är ändå frågetecken kvar som jag tänkte använda er till finns säkert många md11 nissar där ute med kunskap. Det är en Sen-dure värmeväxlare med mekanisk impellerpumpremdriven Saker som jag ej gjort än men som kanske kan hjälpa 1, Lufta vid tempgivaren...om där står luft kan det ge pendlande temp ? 2, Kolla på fotot....Slangen mellan värmeväxlaren / avgaskrök...ser ut som det är en strypning i böjen på slangen..hmm kan det ge pendlande temp ? 3, Sötvattenskylningen är eftermonterad men temperaturinstrumentet verkar orginal..motorn ska ju gå varmare nu = visning upp på det röda kanske....men den ska vara stabil ändå. Det kommer bra med vatten ur avgaslangen ock det är typ ljummet. Tar man av locket på expasionskärlet när motorn är igång så ser man ju en ganska kraftig stråle ...och det är ju från slangen som kommer från termostaten så jag tycker det verkar vara cirkulation... Kom igen klia er i huvet å kom med förslag så tempen blir stabil Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
optimisten 23 Postad 22 Maj , 2011 Hej! Jag hade samma problem med min gamla båt med md11 i.Jag hade då en suverän Volvomekaniker som fixade det.Han är numera pensionär och har inte kvar sin verkstad.Jag vill minnas att han borrade ett litet hål i termostaten för att få stabilare temp och slippa pendlingen.Ring och kolla med Micab på lidingö om de känner igen lösningen och om du i så fall skall borra på något speciellt ställe på termostaten.Mekanikern hade bra kontakt med Micab och det kan vara de som har lärt honom denna lösning. Mvh Optimisten Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bosse 300 Postad 22 Maj , 2011 Hej, jag har bestämt för mig att det skall vara ej-knipp-bar-slang där, som den andra vid expantionskärlet. Den strypningen skulle i princip kunna ge upphov till pendlande temp. Vad gäller tempgiviaren så skall den bytas när värmeväxlaren monteras. Motorn jobbar med en högre arbetstempratur som färskvatten kyld än vad den gjorde innan. Byts då inte givaren så ligger nålen konstant uppe på det röda vid arbetstemp. det känns inte så bra. Sådan fanns med i konverteringssatsen. Termostaten skall mycket riktigt ha ett skvallerhål på c:a 3 mm. borrat igenom sig för jämnare temp. Även en ny termostat fanns med i satsen. Vidare skall det sitta en plastplugg som stryper vattnet i en av slangarna på sidan av motorn, om den sitter löst så kan värmen pendla. Man skulle även kunna tänka sig att det är skräp i värmeväxlaren som skvalpar runt och tillfälligt täpper till, fast det känns mer långsökt. /B Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
denne 1 Postad 22 Maj , 2011 Hej & tack för svaren Jag bytte ju till en ny termostat förra säsongen 75gr om jag minns rätt så var där redan ett litet genomströmningshål...så det är där kanske alltid ? Jag har ju kvar den gamla termostaten som reserv man skulle kanske borra i den ock sen testa : ) Någon här på MG som borrat sin termostat med gott resultat ? vilken storlek på borret användes ? Om jag ska spola ur värmeväxlaren...Hur gör jag då utan att skada något eller köra in vatten i motorn ? om jag skruvar loss gavlen på värmeväxlaren kan man då klippa till ett eget gummi sen eller måste man köpa ett orginal ? Senast ändrad av denne | 22 maj 2011 | 17:28 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
inka508 1 Postad 22 Maj , 2011 Hej ! Är innehavare till båt med en Volvo Penta MD 11c. Har vid något tillfälle haft förhöjda värden på på temperaturmätaren. Detta har förorsakats av elfel. Jag sitter och funderar på om det rent av är ett elfel som är boven. Kan det var så att det finns ett glapp någonstans så att matning av kylvattnet inte sker i tillräcklig omfattning. När matningen inte går som förväntat blir det som regel en förhöjd motortemperatur direkt. Oavsett fel hopppas jag att Du får ordning på detta. Ha det ! Mvh Ingemar K Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
denne 1 Postad 23 Maj , 2011 Hej. Vad ska det vara för temperatur ca på vattnet som kommer ut med avgaserna ? Brukar det bli stopp i avgaskröken ? kan det ge pendlande temperatur då ? Försöker ju komma på alla tänkbara eventuella fel så man har rätt grejer med sig å kan gå på dem direkt nästa gång man ska till båten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 24 Maj , 2011 Vattnet är ljummet om det inte är fel på pumpen eller igensatt i sjövattenintaget. Har inte hört att det blivit stopp just i kröken men isåfall enkelt att peta bort. Om man sätter igen det så blir det inte nån pendlande effekt. Varmare pga dålig kylning i motorn och värmeväxlare men sitter nåt ivägen finns ingen bra fysikalisk förklaring till varför det ska öppna sig efter ett tag och sen sätta igen sig med ett periodiskt förlopp. Det enda jag kan tänka mig som har den egenskapen är just termostaten. Den har en värmekännande fjäder och stänger vid för kallt kylvatten. Blir det helt stopp, dvs inget eller för litet hål tar det en viss tid innan det heta vattnet har nått termostaten så den kan öppna igen. Termostaten ska reglera vattentemperaturen och den har sin termoavkännare precis vid ventilen. Sättet att den ska få veta temp. i motorn är just att det måste strömma vatten genom den och måste ha ett hål. Större hål ger snabbare cykler då vattnet från motorn snabbare når fram till bimetallfjädern i termostaten. Ta fram borrmaskinen och gör ett större hål i den gamla termostaten. Testa den först i en kastrull på spisen och en termometer. Sen är det en annan sak att det inte spelar så stor roll om motorns temp. pendlar inom gröna området. Helst ska motorn gå så varm som möjligt utan att koka. Då ger den störst verkningsgrad och håller fukten borta från oljan och mår som gottast. Bra varmvattenvärmare också till gångvärme och VV-beredare. Passa på att duscha vid motorgång. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
denne 1 Postad 29 Maj , 2011 Nu har det grejats I värmeväxlaren var endast 3st av 27st kanaler fria !! resten var igensatta med gammal zinkanod,,sjögräs,,å någon hård avlagring. slangen som går från avgaslimpan sov var krökt strypt är oxå bytt. Tog även bort avgaslimpan och även denna var igenbekad..Plus att det fanns en spricka på sidan av kröken...som nu är svetsad..men ska nog byta ändå mot en ny å behålla denna i reserv.. Så nu borde väl kylningen funka...ska bli skoj att testa båten har även skaffat en ny givare & tempinstrument som är graderat med grader istället för bara grönt & rött..men denna har jag ej hunnit pilla på plats än.. Även ett sjövattenfilter ska på plats om jag hittar ett litet då det är ont om plats...någon som vet ett smidigt med genomskinligt lock ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
denne 1 Postad 29 Maj , 2011 Svetsad krök...inte så snyggt kanske men grovt blev det Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
denne 1 Postad 12 Juni , 2011 Hallå nu har vi hunnit testa båten lite i helgen... Ny tempmätare & givare monterad som är graderad i grader.. Motorn går superfint kokar inte men den ligger ju på typ 95 grader enligt den nya mätaren ! Tempen pendlar inte som innan utan ligger nästan helt stabilt. i värmeväxlaren blir vattnet 50 gr Vattnet som kommer ut med avgaserna är pissljummet typ. Forgus du skriver att en diesel ska gå så varmt som möjligt utan att koka då mår den bäst. Men är inte detta väl nära ? Eller har jag lite marginal ändå tro pga att det blir tryck i systemet ? Denne Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 12 Juni , 2011 Är det pga termostaten du har hög temperatur? Då bör du ha god marginal när den öppnar och motorn kyls mycket kraftigare än när den är stängd. 95 grader låter högt men beror också på vad temperaturmätaren mäter. Jag har en extra termometer som mäter tempen mellan cylindrarna. Den går uppåt 105 grader utan att den vanliga termometern visar mer än på övre gröna fältet. Gå med högsta fart och se om tempen är stabil. Då har du en bra motortemperatur tycker jag. Det är ju riktigt att du även har lite marginal med att locket på expansionskärlet tillåter lite övertryck som ger högre koktemperatur. Jag tycker du har hög temp. på vattnet som går ut i kröken men har inte aktuella data från vår motor. Som jag kommer ihåg är det bara ljummet men kan ha fel. Kolla med högsta fart så ser du. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bosse 300 Postad 12 Juni , 2011 För det första så antar jag att du inte kalibretrat den nya tempgivaren så det är ju inte helt säkert att ted faktiska tempen är så pass hög. Vidare så är det så att om du har en 50% glykolblandning på färskvattensidag så har du en kokpunkt på 108°. Gör så att du testar motorn genom att pressa motorn medans du ligger fast vid bryggan ( om du bara har en någorlunda stabil brygga alltså), då kan du hålla god koll i motorrummet samtidigt som du kör motorn med belastning. Funkar det då så funkar det ute sen också. Ha en god lagom kyld sommar /B Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
denne 1 Postad 13 Juni , 2011 Tack för svaren Nu har tempnojan kostat några hundralappar till..For till biltema å köpte mig en IR termometer. 300 kr e det ju värt att inte koka motorn... som man kan peka med en liten laserstråle å mäta temp var som helst snabbt å smidigt Kul med nya prylar oxå ju Så nu har jag mätt lite här och där...tempen verkar ju stämma med vad som visas på mätaren då muttern till tempgivaren är ca 90 gr... Det var redan ett hål på ca 3mm i den nya termostaten som sitter i... Har kokat den gamla termostaten oxå å den öppnade vid 75gr.Har inte testat att borra den än men om jag gör det så att motortempen blir lägre ? blir det mer hett motorvatten som går till värmeväxaren då ? Eller tar det bara vara bort svängningarna ? Det var ju 50grader i expansionstanken om man borrar lite så man typ får upp tempen till 60gr...tänker jag rätt ? När termostaten är stängd var går glykolvattnet då ? tar det ett annat håll genom motorn eller jobbar impellern bara mot det lilla borrade hålet ? Sorry många frågor men man lär sig mycket om sin motor oxå Hmm vad säger ni ? Kolla bilden där jag lagt till temperarurer verkar dessa temperaturer normala eller för varma ? Senast ändrad av denne | 13 juni 2011 | 17:29 Senast ändrad av denne | 13 juni 2011 | 17:31 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 13 Juni , 2011 Den gamla reservtermostaten kan fungera som den är. Svängningarna gör inget. Eller borra, det sänker inte tempen mer än möjligen vid tomgång. Allt vatten går ju till värmeväxlaren och vid låg effekt som tomgång kanske motorn får lite låg temperatur om hålet är för stort. När termostaten är stängd har vattnet stoppat. Det är ju inte helt bra med stillastående vatten då det då kan bli partiell kokning så troligen sipprar alltid lite vatten förbi termostaten. Dina mätningar visar helt OK enl. min mening. Temp. till avgaskröken är också bara 25 grader vilket är mycket lågt och bra. Visar på bra sjövattenströmning. Kan bli högre på hösten med musslor i inloppet. Som på vår motor ligger motorblocket högre i temp än kylvattnet. Vattnet ska ju värmas av motorn så det får lägre temp än motorn. Nu har du utrett temperaturen i motorn och kan lägga nojan på hyllan. Allt är OK och kan inte bli bättre. Håll utkik efter en trådlös stektermometer med larm. Den kan du ha nytta av, t.ex för att hela tiden övervaka vattnet ut i kröken. Vattnet dit är viktigt för att slangen inte ska överhettas och gå hål på. Hög temp där är tecken på igensatt sjövattenintag. Överhettad motor men först blir avgasslangen för het. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
denne 1 Postad 13 Juni , 2011 Du är en klippa forgus ! Tack för att du och alla andra som tar sig tid tar att svara ! / Denne Senast ändrad av denne | 13 juni 2011 | 21:49 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
denne 1 Postad 5 Augusti , 2011 Såja nu var båten hårdtestad 10 härliga dagar i Danmark å båten funkade klockrent .Startar på 1 sekund å känns som den skulle kunna tuffa på veckor i sträck Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser