Gå till innehåll
lördag 15 februari 2025
draft

Volvo Penta startar inte?

Rekommendera Poster

Forra sommaren kopte jag en Stingray 195 med en 3.0 l Volvo Penta pa 135 hk.  Arsmodell -05  men endast kord tva sasonger (90 timmar). Gick som en klocka hela sasongen. Stallde sedan upp den pa en loge over vintern och vred av huvudstrombrytaren. Igar kopplade jag loss polerna och laddade upp batteriet men idag. efter att baten hamnat i sjon, hande absoult ingenting da jag vred pa nyckeln. Polerna och brytaren ar givetvis paslagna. Drog upp baten igen, kopplade loss batteriet och matte upp det. 11.6 V pa ett 75 A batteri sa felet ligger inte dar.

Tankar???

Sorry for engelskt tangenbord...

Mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett fulladdat 12-volts batteri ligger på cirka 12,7 volt så det kanske är där felet ligger trots allt.Väkommen till Maringuiden förresten.

Mvh Pelle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jaha, men kan en volt vara sa avgorande?

Ska testa att putsa lite med sandpapper pa polerna o kontakterna ifall det har bildats fukt/rost/korriossion eller nat under vintern. Ska aven testa att 'jucka' lite pa huvudbrytaren. Bast vore ju att komma at o mata upp ifall volten kommer fram till motorn eller ej...

Tackar, tror o hoppas jag kommer trivas!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

11,6 Volt betyder att det i princip är helt urladdat. Följande tabell visar spänning och laddningsgrad. Det finns lite olika varianter på tabellen men dom skiljer sig inte mycket åt: 

   12,7 V      95%

   12,4 V      70%

   12,2 V      50%

   11,9 V      25 %

   11,7 V   < 5%

Så dina 11,6 Volt betyder att batteriet är slut. Om det sedan beror på batteriet eller att din laddare inte fungerar får du kolla. Du borde nog underhållsladdat ditt batteri under vintern. Nu är risken stor att det är förstört.



Senast ändrad av Tomas99 | 21 maj 2011 | 20:44

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du inte gjorde mer än att stänga av huvudbrytaren inför vintern så har du antagligen större problem än dåligt batteri frown

Om du har båten i ett land där det blir kallt på vintern vill säga

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Batteriet måste ju underhållsladdas gärna ett par gånger under vintern åtminstone  laddas upp ordentligt innan sjösättnng.

Men som sagt viktigare är att du gjort vinterkonservering i höstas om du har båten i ett ouppvärmt utrymme.

Har du inte kört igenom motorn med glykol så finns det stor risk för frostsprängd motor.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

köp nytt batteri, 11,6 volt är åt hellskotta för dålig polspänning.

Ta med det nya hem till hösten o underhållsladda så slipper du problem av den här sorten nästa år.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du mäter spänningen på batteriet, när du vrider på nyckeln, kommer du att se att spänningen är nära noll Volt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hallo igen. Nu ligger båten i och går som den ska.

Hade ju givetvis inte kollat batterivattennivån så gjorde det och det gick i hela en liter så batteriet har inte kunnats ladda ordentligt. Hade tur att jag inte brände sönder cellerna. Fyllde på igårkväll och laddade under natten. Mätte upp 13.4 V och båten startade direkt :)

Lämnade in båten för service och inför vintern i höstas med, glömde skriva det!

Tack för hjälpen!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var ju ett trevligt slut på historien. Kunde blivit dyrt.

Ha en trevlig båtsommar!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...