draft 0 Postad 21 Maj , 2011 Forra sommaren kopte jag en Stingray 195 med en 3.0 l Volvo Penta pa 135 hk. Arsmodell -05 men endast kord tva sasonger (90 timmar). Gick som en klocka hela sasongen. Stallde sedan upp den pa en loge over vintern och vred av huvudstrombrytaren. Igar kopplade jag loss polerna och laddade upp batteriet men idag. efter att baten hamnat i sjon, hande absoult ingenting da jag vred pa nyckeln. Polerna och brytaren ar givetvis paslagna. Drog upp baten igen, kopplade loss batteriet och matte upp det. 11.6 V pa ett 75 A batteri sa felet ligger inte dar. Tankar??? Sorry for engelskt tangenbord... Mvh Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pelle-G 0 Postad 21 Maj , 2011 Ett fulladdat 12-volts batteri ligger på cirka 12,7 volt så det kanske är där felet ligger trots allt.Väkommen till Maringuiden förresten. Mvh Pelle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
draft 0 Postad 21 Maj , 2011 Jaha, men kan en volt vara sa avgorande? Ska testa att putsa lite med sandpapper pa polerna o kontakterna ifall det har bildats fukt/rost/korriossion eller nat under vintern. Ska aven testa att 'jucka' lite pa huvudbrytaren. Bast vore ju att komma at o mata upp ifall volten kommer fram till motorn eller ej... Tackar, tror o hoppas jag kommer trivas! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tomas99 64 Postad 21 Maj , 2011 11,6 Volt betyder att det i princip är helt urladdat. Följande tabell visar spänning och laddningsgrad. Det finns lite olika varianter på tabellen men dom skiljer sig inte mycket åt: 12,7 V 95% 12,4 V 70% 12,2 V 50% 11,9 V 25 % 11,7 V < 5% Så dina 11,6 Volt betyder att batteriet är slut. Om det sedan beror på batteriet eller att din laddare inte fungerar får du kolla. Du borde nog underhållsladdat ditt batteri under vintern. Nu är risken stor att det är förstört. Senast ändrad av Tomas99 | 21 maj 2011 | 20:44 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Capitan 289 Postad 22 Maj , 2011 Om du inte gjorde mer än att stänga av huvudbrytaren inför vintern så har du antagligen större problem än dåligt batteri Om du har båten i ett land där det blir kallt på vintern vill säga Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
df90 14 Postad 22 Maj , 2011 Batteriet måste ju underhållsladdas gärna ett par gånger under vintern åtminstone laddas upp ordentligt innan sjösättnng. Men som sagt viktigare är att du gjort vinterkonservering i höstas om du har båten i ett ouppvärmt utrymme. Har du inte kört igenom motorn med glykol så finns det stor risk för frostsprängd motor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tindritus 0 Postad 22 Maj , 2011 köp nytt batteri, 11,6 volt är åt hellskotta för dålig polspänning. Ta med det nya hem till hösten o underhållsladda så slipper du problem av den här sorten nästa år. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 552 Postad 22 Maj , 2011 Om du mäter spänningen på batteriet, när du vrider på nyckeln, kommer du att se att spänningen är nära noll Volt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
draft 0 Postad 22 Maj , 2011 Hallo igen. Nu ligger båten i och går som den ska. Hade ju givetvis inte kollat batterivattennivån så gjorde det och det gick i hela en liter så batteriet har inte kunnats ladda ordentligt. Hade tur att jag inte brände sönder cellerna. Fyllde på igårkväll och laddade under natten. Mätte upp 13.4 V och båten startade direkt Lämnade in båten för service och inför vintern i höstas med, glömde skriva det! Tack för hjälpen! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
df90 14 Postad 23 Maj , 2011 Det var ju ett trevligt slut på historien. Kunde blivit dyrt. Ha en trevlig båtsommar! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser