Pinglan 0 Postad 21 Maj , 2011 Idag har jag tagit mig an vattentanken, en lunga på 55 L. Vattnet som fanns kvar var grumligt( som aljer) när jag hällde ut det. Tog hem lungan och har nu skjöljt med hett vatten, diskmedel, kallt vatten osv men den något slemmiga ytan i tanken finns kvar...hur gör man?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Poppe 9 Postad 21 Maj , 2011 Är den tillträckligt liten så att du får in den i diskmaskinen? Annars finns det bakteriedödande medel att köpa båttillbehörs affärer Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Zaphir 57 Postad 21 Maj , 2011 inga problem ta lite sand i din lunga o varmat vatten med lite diskmedel o ättika. skaka den ren o upprepa vid behov. borde hjälpa o till sist efter sköljning en rejäl skvätt ättika som du skakar den med.slutligen rent kalt vatten, ej kokande eller varmt. funkade för mig,,,good luck Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 22 Maj , 2011 Vad kostar en ny tank? Bara en tanke. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 22 Maj , 2011 Försök att mörklägga tanken. Svarta plastsäckar t.ex så växer det inte när du fått den ren. Det är ljuset som är boven och jag har inte förstått de som tillverkar dessa ljusa vattentankar. De har nog aldrig haft nån själv. I en mörk tank växer inget och vattnet håller tanken ren. Tittade ned i en 25 år gammal ståltank för vatten som troligen aldrig rengjorts. Den var helt ren. Bara några gruskorn som fick ligga kvar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ksson 0 Postad 22 Maj , 2011 varje år brukar jag göra rent min vattentank och ledningar med klorin. Vattnet blir aldrig dåligt och vi dricker det varje gång vi är ute. Givetvis fyller vi bara på så mycket som kan gå åt för den turen eller de dagarna. Då blir det nytt vatten varje gång vi lämnar bryggan. Har man en smutsig tank kan man fylla på med varmt vatten och lite maskindiskmedel. Låt det stå någon dag och skölj sedan med mycket vatten flera gånger. Det löser allt skit i tank och ledningar. Slå sedan i lite kloring och låt stå igen och sedan mycket rent vatten. Tanken och ledningarna blir garanterat rena och håller sig fräscha hela sommaren. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipp760 0 Postad 22 Maj , 2011 Kör också med Klorin och tycker det funkar mycket bra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser