Gå till innehåll
fredag 20 september 2024
jarnekle

Orkeslös AQAD31

Rekommendera Poster

Jag har en AQAD31 som sitter i en DC.

Premiärturen i år gick bra och motorn kändes stark, oljetrycket bra, lagom varm etc. Andra turen nu så gick inte båten upp i planing. Halvplanade bara. Alldeles orkeslös. Men funkar fint och låter fint i låga farter.

Jag tittade på oljetrycket och det var i botten. Nada. Jag blev ju lite rädd och stängde av motorn och checkade runt. Jag drev och var tvungen att köra vidare in igen. Motorn höll bra temperatur och tuffade in i hamn i 5 knop.

Motorn har gått 720 timmar. Jag servade motorn på slutet av förra säsongen.

 

Vad är detta? Har någon några idéer?

 

Mvh  Johan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter som din motor inte får tillräckligt med luft. Samt att ledningen till oljetrycksmätaren är trasig eller ärg i koppling.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle gissa på skit i tanken som du rörde upp vid provturen och som då delvis satte igen bränslefiltret. Genomströmningen räcker för lågfart, men inte mer. En annan förklaring kan vara en rasad turbo, men då skall det ryka ordentligt när du drar på för att komma upp i plan.

Vad beträffar oljetrycket är det troligen ett kontaktfel eller möjligen en trasig givare. Måste naturligtvis kollas ordentligt innan du ger dig ut igen.

Mvh/Sea Maniac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Utifrån vad du skriver skulle jag först kolla bränslefiltret (nytt för i år?) och bräsnsletillförseln. Det är inte ovanligt med vatten och utfällningar i tanken som kloggar igen tillförseln. Det låter dock som om det är dags för en tankrengöring och rensning av systemet.  Har du funderat på extra vattenavsklijande filter? Köpte själv ett Separ från crom marin för något år sedan och har inte haft några problem sedan dess.

Eftersom du inte hittade olja under motorn låter är det med största sannolikhet antingen givaren som gått sönder eller att anslutningen släppt och tappat kontakten. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla matar/bränslepumpen. Jag har en aqad41 och det var det lilla, lilla fingerborgsstora fitret i matarpumpen som gegga igen. Ett möte med en Waxholmsbåt räckte för att inom 10 minuter kasta mig ned i motorrummet och göra rent det lilla filtret. Så kolla den om det är gegg i den. Det krävdes inte mycket... 

Hopplöst jobbigt naturligtvis och berodde på växt i tanken. Lät proffs göra rent tankehn nu i vinter. Dyrt, men enda möjligheten...

Lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...