Gå till innehåll
fredag 21 februari 2025
Skipper08

Yamaha 115 , 2003 nyservad, starta och "dog"

Rekommendera Poster

Hej

Igår kväll var det dax för första sjösättningen av vår Buster med en Yamaha 115, 2003.

Nyservad och vintekonserverad av Yamaha verkstad som dock är stängd i dag.

Motorn startade direkt men slocknade sen efter ett par minuters tomgång.

Vill nu inte starta, startmotorn går men det verkar som det inte kommer fram bensin.

Några tips här, innan verkstan öppnar på måndag.

Tackar

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur har du kommit fram till att det inte kommer fram bensin?

Kolla om du kan ta bort insugningsljudämparen och spruta in en skvätt bränsle i varje insugningshål.

Om tändningen är OK så startar den oftas och går någon sekund, men det räcker med att konstatera att den vill starta mer än innan insprutningen. Då är det ett det är ett bränslefel.

Lite startgas kan också vara ett alternativ.

Hur du sedan kan går vidare beror till del på om det är insprutning eller förgasare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag antar bara att det är bränsle som inte komme rfram.

Som sagt, motorn startade utan problem och gick några minuter innan den dog.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

O nu går den inte alls? Låter som att det inte kommer fram soppa till flottörhusen eller ångseparatorn, är det en 2 eller fyrtaktare? Filter, pumpblåsan, veck på slangen kan va värt o kolla

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är en fyrtaktare med insprutning.

Slangarna ser ok ut.

Skall idag kolla bensinfiltret och se om det finns soppa där.

Senast ändrad av Skipper08 | 22 maj 2011 | 11:02

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Går den inte alls nu? Eller kan du pumpa fram soppa med blåsan o sen går den en stund?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är inte så att dina tändstift är nersölade med konserveringsolja då? Jag brukar alltid behålla dom gamla för första starten och sedan byta!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns ingen pump, det är fast tank och motorn har bränsleinprutning.

Tackar

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Motorn är nyservad och konserverad av Yamaha verkstad i höstas så det hoppas jag inte, har inte kollat det, om så är fallet så aner jag det sakll gå på reklamation av servicen..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När jag idag kollade på bränslefiltret så ser det ut som att flottören åkt upp en bit vilket skulel tyda på vatten i bränslet.

I instruktionsboken står det If any water is in the fule, the float will rise, vilket det ser ut som.

Senare står att om så är fallet så skall tanken rengöras. Det är fast tank som rymmer ca 100 l som varit halfull.

Då båten är vinterservad och sedan direktkörd till vinterförvaring inomhus så har jag svårt att tänka mig att det skall ha hänt nåt.

Funderar på om nåt gått fel på vinterservicen.

Imorgon kontaktar jag service firman.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns ingen pump, det är fast tank och motorn har bränsleinprutning.

Tackar

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har du vatten i soppan är det ju inte så konstigt att den inte går men det här lär ju snart få sin lösning ändå. Att du inte har nån pumpblåsa förvånar mej en del. Om man vinterkonserverar enligt Yamahas instruktioner så tömmer man motorn på soppa o har man ingen pumpblåsa att prima systemet med så vettefanken om man ens får igång den.... Hursom är jag nyfiken så berätta gärna vad som var galet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Blåsan skall du ha fast det är fast tank. Du har troligen fått nytt bränslefilter som är tomt och det går åt mycket pumpane till att fylla upp det innan allt når motorn. Bästa är att fylla filtret med bensin innan det skruvas dit. Ett inte ovanligt problem. Motorn gick på soppan i ledningarna sedan tar det lång tid innan det kommer nytt med nytt filter. Blåsan skall vara där

Senast ändrad av sea-ray_230 | 23 maj 2011 | 11:27

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...