pgh73 2 Postad 20 Maj , 2011 Om jag skulle köpt båt idag hade mitt val stått mellan dessa två: Dehlern eller X-yachten Vad hade ni andra valt och varför? Inga andra båtar att välja på! /Pär Senast ändrad av pgh73 | 20 maj 2011 | 19:50 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ciaraud 31 Postad 20 Maj , 2011 Båda har ryktet att vara bra seglare. Jag väljer dock definitivt X-båten då den är mycket bättre att leva på, både i sittbrunnen och inombords. Dessutom är den i sandwichlaminat med divinyvell vilket ger en torr och välisolerad båt. Hur denna Dehler är uppbyggd vet jag inte. Dessutom tror jag att X-båten håller värdet bättre. Det är också större chans att den inte gått så mycket i riktigt salta vatten vilket tär mycket. Däremot finns en risk att alla fina kappseglingssegel är slut. De har inte så många ärs livstid. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
-Torsten- 12 Postad 20 Maj , 2011 Har inte seglat någon av båtarna, men både X-79 och X-102. X-95 är väl inte den vassaste X-båten har jag för mig. Utan att ha fått någon kläm på inredningen hos Dehlern när jag tittade på bilderna, hade jag nog valt Dehlern för racing och X-95an för cruising. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Berra2 0 Postad 21 Maj , 2011 Svårt val. Fina seglande båtar båda två. Men håller med ovan - mer fart i Dehlern, mer cruising i X, speciellt som byssan i D ligger framme vid masten - obekvämt. Och att X nog är betydligt mer lättsåld - relativt många känner igen den. Båda ger ju stora utrymmen och mycket fart för pengarna - jmf med t. ex. Scampi som säkert är trängre, långsammare, tråkigare att segla o mindre trimbar. (skrivet av en som älskat sin scampi och haft den i 12 år) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pgh73 2 Postad 21 Maj , 2011 Okej då, jag slänger in ett alternativ till: Banner 30 Ungefär samma pengar, konstruktören bakom är också skyldig till x-79, x-99 mm. Vilket kanske borgar för en bra segelbåt. Lite mindre båt men den ska passa 2 vux och 2 kids genom deras tonår, är 8 10 nu. /Pär, som varken vet ut eller in Senast ändrad av pgh73 | 21 maj 2011 | 20:23 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ciaraud 31 Postad 22 Maj , 2011 Har du sett någon av båttyperna i verkliga livet? Vi var fräcka nog att fråga folk som hade de båttyper vi var intresserade av om vi fick gå ombord och kolla när vi var lika villrådiga som du är nu. Efter att ha sett ett antal båtar började vi fatta vad vi ville ha. Har man en Accent (vi hade också en sådan då) som är så trivsam och bra seglare så blir man lätt besviken på många andra båtar. Vi valde till slut efter att ha kappseglat med en väns Albin Nova just en sådan. Anledningen var : Bra seglare, ståhöjd, mycket stuv, fullängdskojer överallt, trivsam salong som inte var symmetrisk (precis som Accenten) bra pentry, fin sittbrunn med plats för många. Alla båtar du nämner är ju fina seglare och det är nog mest hur den passar att leva på för en växande familj som bör fälla avgörandet för vilken båt ni väljer. Vad tycker familjen (frun ffa). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rgsson 9 Postad 23 Maj , 2011 Det är mycket viktigt att du går ner i båtarna i verkligheten för att få en bild hur båtarna verkligen ser ut. jag har själv varit ner i X-95:an för att det ligger på en grannklubb och jag har sett den tävlingssegla många gånger på klubbkappseglingar. Lite info om X-95:an: Mycket kompetent seglare! Många säger att du skall ha den som crusing, men jag säger tvärt om. Seglar med lätthet upp till sitt LYS med mycket fina racingsegel. Mycket tråkig inredning. Rörkojjer akterut och obefintligt pentry. Vill man ha denna som crusingbåt måste du lägga ner mycket jobb och pengar för att få bra boendestandard. Motorn har gått 20 år med sjövatten, varför en renovering/byte av motor behöver göras. Jag vet att ägarna redan har köpt en ny Dehler 32:a. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser