Gå till innehåll
torsdag 02 januari 2025
K_Haddock

Bränsleslang

Rekommendera Poster

Min bränsleslang till min gamla Johnson 20Hk-91 började suga luft. Istället för att köpa delar så köpte jag en färdigmonterad (jag börjar bli gammal och lat). En slang för OMC från en känd leverantör, börjar på W, slutar på i. Tänkte att det var väl värt pengarna, och tänkte att den kommer att hålla i många år.

Efter första turen ut, för två veckor sedan, undrade jag varför det var vått i bränslekopplingen vid motorn när jag förtöjde. Kände och luktade; bensin. Slangklämman där var borta, det nästan rann ut bränsle. Jag drog dit nya klämmor (brukar göra mina egna slangar med två klämmor).

Nu i torsdags skulle jag ut och lägga garn, visste jag hade halv tank kvar. Innan jag gav mig ut kollade jag - tom tank. Halva tanken uttryckt i stuvbrunnen (där jag har trycktanken). Fann ett läckage i slangen, där handblåsan är. Har nu förskruvat hela slangen med egna tätningar. Funkar finfint nu. Men samma möda som om jag köpt egna grejer från början. Har kvittot kvar, så jag kommer att klaga till dem.

Men det är inte det, egentligen, varför lura sig själv?
Fler som upptäckt dåliga grejer från firmor som tar överpris?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst silviasurfarn

Råkade ut för något liknande, då med en slang från Biltema till min Johnson 70 hkr. Efter första säsongen smulades pumpblåsan sönder i min hand när jag skulle ta premiärturen året därpå.

Åkte då till Nordwall Marin vid Ropsten i Stockholm, köpte originalslang till 3x priset jämfört med den på Biltema, och åkte bekymmersfritt i 5-6 år innan jag sålde båten. 

Jag köpte ursprungligen Biltemaslangen just för att jag tyckte att man tog ut ett överpris för originalslangen, men hej vad jag bedrog mig där...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...