Grizzlybear 0 Postad 20 Maj , 2011 Ursäkta min dåliga skriven svenska:)Jag har B20 AQ130, startar fint och går mycket bra. Efter ungefär en timme när motorn är varm och skön, det bara dör ut och är nästan omöjligt att starta om, jag måste vänta cirka 20 min.När den dog i natt jag kollade tändstiften och förgasare. Det var bränslet i förgasarna och kranen pumpade i bensin när jag tryckte på gasen.Den tändstift var torra, så jag fyllde kolv med start gas men ändå ingenting, stendöd.Jag har undersökt symtom och jag ingå följande.# tändspole överhettning# vapor lock# dålig press bränsleledningNågon upplevt något liknande? Senast ändrad av Grizzlybear | 20 maj 2011 | 13:22 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fogden 36 Postad 20 Maj , 2011 Kolla motor säkringen som sitter vid startmotorn 4stycken uttag lödningen brukar släppa så dom ser ut att vara hela men när motorn blir varm så lyfter lödningen och motorn dör men säkringen ser hel ut Mvh Fogden Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Grizzlybear 0 Postad 20 Maj , 2011 Men tack! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stormbrother 0 Postad 21 Maj , 2011 Min OMC 3,0 påminner ju mycket om B20. Min gjorde likadant. Efter en långkörning (typ 1 h i 20 knop) så dog motorn när jag gick ner i varv och skulle lägga till med båten. Lyfte ur motorn i höstas för att renovera den i vinter och upptäkte vid nedmonteringen av motorn i garaget att vattenpumpen/cirkulationspumpen på motorn var trasig. Viskan/paddelhjulet hade rostat lös. Dvs. hjulet snurrade inte under motorgång. Tack vare impellern som sitter i cobradrevet misstänker jag att motorn under machfart fått tillräckligt med kylning ändå. Följdaktligen blev motorn väldigt varm och speciellt kyllimpan som förgasaren sitter monterad på. Min slutsats är att förgasaren blivit så varm att värmefälla uppstått. Dvs. luftbubblor i bränslet pga värmen och detta har påverkat motorns gång vid låg fart då kylningen varit bristfällig. En annan tanke är ju tändspolen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bosun 1 Postad 22 Maj , 2011 Hej ett vanligt fel är kondensatorn som ändrar värde när den blir varm. //Ronny Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dominator 0 Postad 23 Maj , 2011 Som nåra redan skrivit så Skulle nog jag satsa kronor på att det är tändspolen el kondensatorn som ger upp pga värmen. Inte helt ovanligt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Grizzlybear 0 Postad 24 Maj , 2011 gnistan verkar fungera: Senast ändrad av Grizzlybear | 24 maj 2011 | 11:39 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser