Gå till innehåll
lördag 28 december 2024
Forsberg78

Montering av Länspump

Rekommendera Poster

Hej

När jag köpte min båt (Flipper 700) i höstas så låg pumpen lös under motorn.

Jag undrar nu vilken metod som är den säkraste att få fast en länspump mot plastskrov,

Skruvar rakt ner i durken med sika som tätning eller något lim som klarar detta och som samtidigt är beständigt mot vatten olja och bensin.

Hur har ni gjort??

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har provat lite olika sätt det enda som verkar hålla är att skruva o täta med sika.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller med, skruva och täta med sika, även en liten dutt ner i själva hålet innan skruvarna dras fast.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Plasta gärna upp ngn cm innan du skruvar. Annars har 3M ett lim som fungerar men observera då att ytan måste vara ren innan du gör detta, Aceton är bra att använda som sista åtgärd för att få det helt rent.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ett till tips.

Whale har pumpar som bygger väldigt lite på höjden om jag inte minns fel cirka 7-8 cm. Dessutom så startar dom när vattnet är över 10 mm. Går både på manuellt och automatik.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Att skruva ner i laminat som man inte har 100 koll på känns inte bra för mig...

Jag har i stället fäst både nivågivare och pump på en plåt som har en 90 grader vinkel.

Plåten sätter jag helt sonika ner där jag vill ha punpen. Sedan skruvar jag fast plåten i vinkelns övre del, dvs långt upp, mot ett tvärskott. Behöver jag byta pump eller rensa eller måla kölsvin - så skruvar jag bara bort i övre delen och lyfter upp hela grejen. Har gjort så på olika båtar i 25 år...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej å tack för alla svar.

Det blev så att jag skruvade ner i laminatet och massa sika.

Inget läckage blev det och skulle det bli det så finns ju länspumpen på plats nuwink.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...