Gå till innehåll
onsdag 12 februari 2025
PeltO

Problem med varvtalssignal från generatorn

Rekommendera Poster

Hej

Jag har ett märkligt problem med visningen av mitt motorvarvtal.
Motorn ifråga är en AQAD41 med tillhörande original motorinstrument, som på många andra dieslar tas varvtalssignalen från W-anslutningen på generatorn.

Vid tomgång och upp till ungefär 2500 rpm visar varvräknaren ett normalt varvtal. Men vid högre varvtal sticker visaren iväg till max, 5000 rpm.

När jag sänker varvtalet till ungefär 2500 kommer visaren tillbaka och visar återigen ett normalt varvtal.
Om jag under körning i det högre varvtalsregistret  lägger till en större last, t.ex. defrostern eller en söklampa hoppar visaren ner på en normal nivå igen. Men såfort lasten stängs av sticker nåeln iväg till max igen.
När jag kör full gas och har en last tillslagen visar varvräknaren 3800 rpm vilket är maxvarvtalet.

Är det någon där ute som stött på samma problem eller som kanske kan ge en hint om vad det kan va för fel? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tog med generatorn till jobbet och provade den i en generatorprovbänk och kom då fram till att det är diodbryggan som håller på och ge upp.
Vid 2500 rpm övergick varvtalssignalen till ett enda stort rippel, men under 2500 rpm återgick den till en fin sinusvåg.
Den laddade dock fint över hela registret så därför får den åka med en stund till. Men det blir en ny och kraftigare generator inom kort, den gamla har ju suttit i båten i ca 20 år så den kan gott få gå i pension...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Återkommer i ämnet svajande varvräknare.

 

Det har visat sig att det är fulladdade batterier som är den största boven i dramat.
När generatorns laddningsregulator anser att batteriet är fulladdat drar den ner på strömmen och det drabbar då även W på generatorn.

Men när en stor elförbrukare slås på sjunker spänningen och generatorn börjar återigen ladda varpå varvräknaren visar rätt värde.

 

En lösning skulle va att ta bort solcellen som ser till att batterierna oftast är fulladdade, men det skulle tyvärr medföra oönskade bieffekter. ;)

Men en bättre lösning saluförs av Volvo Penta i from av artikelnummer 873636, kort och gott ett 33 Ohms effektmotstånd som parallellkopplas med laddningslampan. Då flyter det alltid en liten ström stor nog för att ge varvtalspulser via W.

Behöver jag tillägga att VP i vanlig ordning värderar den mer än sin vikt i guld?, över 700kr för två kontakter, 50cm kabel, lite krympslang och ett effektmotstånd!!!? 

https://www.marinepartseurope.com/sv/volvo-penta-873636-motstand.aspx

 

Jag tillverkade en exakt likadan men till ett betydligt lägre pris. Jag använde ett 5W effektmotstånd på 33 Ohm och nu är nålen på varvräknaren stabil. 

 

Men tyvärr har det inte löst hela problemet, på tomgång visar fortfarande varvräknaren ett för högt varvtal (1200 rpm) men det kan jag leva med.

post-77922-0-70811200-1404386725_thumb.jpg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...