Gå till innehåll
torsdag 09 januari 2025
merald

Vatten i oljan - hur får jag bort det?

Rekommendera Poster

P.g.a trasig tätning på vattenpumpen på min volvo penta diesel md1 har jag fått in vatten i motorn. Har bytt olja tre gånger, men den blir fortfarande grå. Finns det något trick här, något man kan blanda i i oljan för att få med vattnet ut lättare? Andra trick? (vill slippa öppna motorn)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej då jag fick in vatten i mitt drev ,så istället för att byta olja hela tiden så sköljde jag först drevet ordentligt med disel ,vart kanon behövde inte fylla på ny olja ,men om det funkar på en motor vet jag inte ,hör dig för

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Öppna motorn behöver du inte göra bara för att du har haft vatten i den (om du inte kört runt med det länge för då kan lager etc tagit stryk). Låter konstigt att oljan fortfarande är grå efter 3 byten. Säker på att det inte läcker in vatten fortfarande?

Om du kör motorn ett par minuter efter första bytet, sen lite längre tid efter andra bytet (så att oljan blir varm) så borde du få med dig allt. Glöm bara inte att byta filter också. Emulgerad olja korkar igen filtret totalt.

Givetvis skall du inte köra motorn längre än några minuter om oljan fortfarande är grå. Lagerslitaget blir avsevärt. Det är nästan lika illa med dieselemulsion, men det är lurigare för du vet inte om du blivit av med all diesel med annat än att du provar viskositeten eller oljans flampunkt, eller garderar dig med att byta olja åtminstone 2ggr efter det att du haft diesel i motorn (om du nu väljer det alternativet). Så länge du har vatten i oljan ser du iallafall att den är grå. Det behövs bara någon enstaka procent vatten för att oljan skall bli grå.

Ibland kan det också stå kvar gammal olja i oljestickans hål, så man kan lura sig om man bara kollar på stickan.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kommer köra den hyfsat varm utan impeller och vatten till pumpen så att jag utesluter nytt läckage in i motorn. Om man tillsätter diesel när man fyller på olja, då blandar det alltså sig med oljan och vaskar runt lite, och sen suga ut det? Hur mycket talar vi om, 50/50?

Scenariot var att personen som säljde den till mig hade kopplat på en vattenslang på vattenintaget, detta har tryckt in vatten, samt ev. tagit sönder packbox i vattenpumpen. När jag skulle pumpa ut oljan var det 5,2L (!) olja i motorn, trodde knappt mina ögon. Oljevolymen ska vara ca 1,5L enligt manualen. Så det har stått olja högt i motorn minst sagt. Men värme är nog nyckeln, att få motorn riktigt jämnvarm så att den vattenblandade oljan som finns i motorn rinner ner från kanterna.

Om man har tex. 1% vatten i oljan, hur mycket sämre smörjningsförmåga blir det då?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har själv samma problem p.g.a. vatteninträngning i cylindrarna via sjövattenintaget. Har bytt olja ett par ggr. med varmkörning mellan. Pratade med en kunnig på området som sa att det mycket riktigt behövs hemskt lite vatten för att oljan ska bli grå. Han rådde mig att efter olje och filterbyte köra ett tag så förångas den sista procenten vatten och går ut genom vevhusventilationen. Tyckte jag skulle köra ett tag och hålla koll på att oljan blev mindre grå. Man ska naturligtvis inte göra detta om det är mer än mycket små mängder vatten i oljan (d.v.s. efter ett par oljebyten) då smörjförmågan blir nedsatt och motorn oljan blir krämig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...