Gå till innehåll
fredag 03 januari 2025
vagabonden

Motorbyte i Europa?

Rekommendera Poster

Har planerna att styra kosan till medelhavet våren -12, men har ett dilemma.

Sitter på en sjövattenkyld yanmar från senare 70-tal,  Men har endast gått i sötvaten och vart konserverad i ca 8år under 80-talet då båten inte användes.

Isär plockad, blästrad och genomgången -99, därefter kontinuerlig service och byte av bränsleslangar för något år sedan.

Blev ägare till båten(B31:a) i höstas så har inte blivit så många motortimmar, men inte vart nå problem hitills.

Nu till frågan: Är man tvungen att lägga pengar på en ny innan man ger sig av?

Kan man köra på den gamla? Och skulle den haverera, skiljer sig priserna mot va man skulle få ge här hemma ?

Tacksam för svar! glad sommar =)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan bli en hel del motortimmar om du tar kanalvägen dit, och en del till med de varierande vindarna där. Så en tillförlitlig motor behövs.

Att byta motorn här hemma har fördelen att du kan välja tiden och leverantören. Om motorn strejkar under  vägen nånstans, har du troligen mindre alternativ och det kommer att ta din och besättningens tid och en hel del extra kostnader för att finna en service kille och få honom komma till båten.

Imho: Om du tvivlar, byt motorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du någon anledning att inte lita på motorn? Att den har några år på nacken tycker inte jag är anledning nog. Det är inte dyrare nere i Europa, möjligen något besvärligare med språk o.s.v. Jag tycker att du ska stoppa undan pengarna och köra med den motorn du har.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Egenligen inte, mer än att den kanske är lite klen? Men det finns som du säger ganska många hål att täta pengarna med...smiley

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om den går bra (normal temp, hyfsat oljetryck, inget jätteslammer ) och inte ryker eller läcker olja nämnvärt, så skulle jag inte byta.

Däremot skulle jag se till att ha ett riktigt bra förfilter för bränslet (typ Racor 500MA - byte av filterinsats utan spill) och en EGT sensor (känner av tempen på avgaserna - reagerar ca 30 sekunder innan något syns på vattentempen).

Vad har du för motor förresten?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Följer denna tråd med stort intresse.
Står in för exakt samma dilemma, ska åka nu på våren/sommaren -12, med en Beason 31 till medelhavet.
Sitter på en Yanmar YSB 12 som går som en klocka. Men... den är från slutet av 70-talet den också.

Har ett olje lekage vid högre varv, men tror att det beror på att oljefiltret är ett metall filter(?) som inte är rensat på väldigt många år, det ska åtgärdas i sommar (båten är ny i min ägo).
Har kollat på alternativet att byta motor före avfärd, men vet inte om det kan vara onödiga utgifter.

Har även lekt med tanken att skaffa en kraftigare utombordare som reserv om ngt haveri skulle inträffa, kan detta vara en smart lösning? Med tanke på att den kommer att kunna användas på jollen så länge inombordaren fungerar.

Tacksam för all hjälp som kan fås!



Senast ändrad av Lejerdal | 19 juni 2011 | 02:12

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...