Deltamittpulpet 0 Postad 19 Maj , 2011 Hej. Har en Johnson 70hp från 80-81. Vid gaspådrag så dör motorn efter en stund. Får då handpumpa så funkar den som den ska. Hade en fast tank med skit och vatten i. Filter, pump är bytt och förgasarna är tömda. Nu återstår operationen att rengöra förgasarna. Motorn går precis som den skall bara att när den kräver mer soppa så får den inte nog. Har därför några frågor och hoppas på givande svar; 1. Behöver jag en packningssats för att kunna få det att funka om jag tar av dem och rengör och sedan sätter tillbaks dem? 2. Behövs det byta några mustycken? 3. Om det skall bytas mynstycken är de ställbara? 4. Vart finns dessa grejer till bästa pris(i Sverige)? 5. Finns det någon bra återförsäljare av dessa saker i Östersund? MvH/ M Falk, Ö-sund Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 19 Maj , 2011 Tycker dina symptom främst tyder på att flottörhusen inte hålls fyllda och att du fortfarande har problem att få fram soppa till förgasarna. Skulle fortsätta felsöka kedjan fram till förgasarna först om jag var du. Förgasarrenoveringssatser till Johnrudarna innehåller allt du behöver och oftast finns även en instruktion med hur du gör jobbet. Tryckluft och sprayrengörning typ Brakeclean brukar jag använda. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Deltamittpulpet 0 Postad 19 Maj , 2011 Tack för snabbt svar. Jag skall gå igenom kedjan en gång till. Vore skönt att slippa skruva loss. MvH/ M Falk Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 19 Maj , 2011 Man kan koppla in en separat tank med en annan blåsa etc som man vet funkar direkt på pumpen o prova. Då har du eliminerat allt båtmonterat. Är dessutom inte ovanligt att skräp fastnar i kopplingarna för bränsleslangen, att blåsan pajar o stryper flödet, att det läcker in luft nånstans längs sugsidan så att pumpen inte tar ordentligt osv. Har du verkligen fått tanken riktigt ren? Ett filter kan sätta igen jädrigt fort om man matar det med skräp. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Deltamittpulpet 0 Postad 19 Maj , 2011 Har monterat ur tanken och använder en nyinköpt plasthistoria med ny pump och ny slang. Skall lossa slangarna och kolla pumpen igen. Blåsa rent allt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Maximarcus 8 Postad 19 Maj , 2011 Om motorn verkligen går bra när du pumpar på blåsan så kan felet som sagt inte vara ett igensatt munstycke, du kan inte trycka bränsle ända ut i munstycket med blåsan. Om vi förutsätter att flottörventilerna fungerar som de ska så kan du bara fylla upp flottörhusen med hjälp av blåsan, det som pumpen normalt sett skall göra. När flottörhuset är fullt och nålventilen stänger så kan du inte göra mer med blåsan. Jag tror också på systemet innan förgasarna (pump, filter, luftning etc.) /Marcus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser