merald 2 Postad 18 Maj , 2011 Har en Volvo Penta MD1 serienummer 10937. Vad ska jag använda för fett till vattenpumpen? Fungerar Julas propelleraxelfett? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 552 Postad 19 Maj , 2011 Det funkar nog jättebra! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
DJ-Error 0 Postad 19 Maj , 2011 Hej Det skall nog vara ett fett som inte är petroliumbasserat. Jag köpte en liten tub från Volvo Penta när jag bytte impeller. Emil Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 978 Postad 19 Maj , 2011 Bör heta: Water Pump Grease om det är en kugghjulspump med smörjkopp, som du fyller och skruvar ner lite i taget. /Claes Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 19 Maj , 2011 Klick funkar med he he Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 19 Maj , 2011 Har aldrig sett någon MD1 med kugghjulspump. Klick lär du dig nog vad det är med tiden. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 978 Postad 19 Maj , 2011 Kugghjulspumpen var en minnesbild från min gamla Solo motor. Dock är det samma typ av smörjkopp på dom tidiga impellerpumparna på MD-1. I handboken från Juni 1959 talar man inte om vilken typ av fett som bör användas vad jag kan se vid en hastig genomläsning, bara att man skall vrida fettkoppen ett varv dagligen. /Claes Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 20 Maj , 2011 Förlåt Claes! Har kollar i mina gamla manualer och du har naturligtvis rätt, det är ju smörjkopp på dom första modellerna, ursäkta att jag betvivlade. Nu har vi ju ställt till det för frågeställaren, för att smörja axeln på pumpen kan du använda propelleraxelfettet. För att smörja impellern använder du helst något som inte påverkar gummit i den negativt. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
merald 2 Postad 20 Maj , 2011 Ok, ja, fettet kommer ut på axeln mellan motor och impeller. Dock är det nog lite mening också att det ska lägga sig som en blockad i packboxen med i slutet av axeln mot motorn sett. Nej, som ni säger omnämns det inte i manualen eller i reparationshandboken, därav att jag söker svar här Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser