Gå till innehåll
måndag 03 februari 2025
niklas3

Bullandö Marina

Rekommendera Poster

 

Hej, är ny här på forumet men skulle gärna vilja dela med mig av mina erfarenheter från denna vinter. Jag har haft en motorbåt på Bullandö marina de senaste åren. I vintras var det inbrott hos dem och jag och några till blev av med våra motorer, för mig en 115HK-utombordare, så en ganska kännbar förlust. Inbrottet skedde genom att de bröt upp en grind som låg praktiskt (för tjuvarna) belägen vid sidan av området och hade en avskild väg in till där min båt låg. Efter en sån händelse börjar man självklart fundera över hur man vinterförvarar sin båt, så jag skickade ett mail till Bullandö med några frågor:

* Varför fanns det en separat obevakad grind och väg in på området? Det ser ju ut som ett drömupplägg för tjuvar.
* Hur stor del av dygnet finns det bevakning på plats på marinan på vintern? (Stölden skedde under helgen, men upptäcktes inte förrän på måndag).
* Varför ställs båtarna med motorn ut mot vägen så de är extra lätta att stjäla?
* Varför informerar ni inte på eran hemsida att det varit inbrott så folk kan titta till sina båtar?

Efter nån vecka fick jag ett svar av Fredrik Broms på Bullandö. Huvuddelen av mailet ägnades åt att skälla ut mig för att jag antydde att de skulle ha något som helst ansvar för det inträffade, men några svar kom i alla fall fram:
* Det fanns ingen anledning att ha den extra grinden (brandskydd etc), och den är numera blockerad med betongsugga.
* Båtarna hamnar som de hamnar, vi har ingen koll.
Övriga frågor besvarades inte.

Jag har fått ersättning av mitt försäkringsbolag för motorn, men deras värdering av en 10 år gammal motor är självklart inte i närheten av vad det kostar att köpa en ny motor. Utbudet av begagnade motorer i den storleksklassen är helt obefintligt, iaf om man inte vill befatta sig med stöldgods. På grund av detta så valde jag att sälja båten utan motor. Efter det har jag varit i kontakt med Bullandö med 3 frågor (frågor och svar):

Jag har sålt min båt och skulle behöva hjälp med att få den lastad på köparens kärra, kan ni hjälpa till med det så fort som möjligt? -- Nej, vi håller på med sjösättningar och kan tidigast göra det om 2 veckor.

Om jag köper en ny båt som är några dm bredare än min förra, kan ni hjälpa mig fixa plats för den?
- Nej, ställ dig i kö som alla andra

Jag har betalt 9000 kronor för en plats jag inte kan utnyttja efter motorstölden (för denna sommar och kommande vinter), kan man få tillbaka några av de pengarna?
- Nej

Är det bara jag som tycker att detta beteende är ganska dåligt av ett företag vars kunder betalar 10,20.30-tusen per år för en båtplats? Jag förväntar mig inte att de ska ersätta stölden, bara att de ska göra nåt litet litet för att hjälpa en kund som råkat illa ut. Säg gärna ifrån om ni inte håller med.  Hoppas detta inlägg kan funka som konsumentupplysning. Kommer att posta detta både på fendern och bryggsnack, ledsen om ni råkar på det 2 ggr.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Verkar vara en så rätt oseriös aktör tyvärr.
Har man så dålig säkerhet och svarar på det sättet borde man inte driva ett företag.

Hoppas på bättre bemötande hos någon annan för hos en sådan hade jag inte stannat en dag längre än vad jag var tvungen till.

Lycka till.
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Precis som många sjökrogar med usel service så lever dessa företagare helt på sitt läge och att båtfolk är suckers på grund av den extrema efterfrågan i Stockholmstrakten. Tyvärr ska det nog mycket till innan såna här firmor ens behöver börja fundera över sin inställning mot kunderna. angry

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite pinsamt kanske....

Läs och begrunda,

 

Svar på anonyme Niklas2 eller Niklas Enboms inlägg om Bullandö Marina på Fendern på Hamnen.se

För att visa hur det verkligen förhåller sig, redovisar vi nedan mailkorrespondensen mellan Niklas Enbom och Bullandö Marina. Vi konstaterar bara att det som Niklas Enbom skrivit i sitt inlägg inte riktigt stämmer med verkligheten. Bortsett från detta så beklagar vi återigen stölden av utombordsmotorn och de kostnader mm som Niklas Enbom blivit drabbad av pga av detta.

När det gäller byte till större båt, tecknar vi normalt ett nytt båtplatsavtal som gäller för den nya båten, s k båtbytesavtal. Dock måste vi få information om längd och bredd på ny båt. Om en passande fast bryggplats inte finns ledig just då, hamnar båten på vår förturslista tills en fast plats blir ledig. För den nya större båten brukar vi normalt kunna lösa platsfrågan genom att utnyttja tillfälligt lediga platser tills en permanent plats blir ledig, dvs man får ”hoppa runt lite”.

Om båtägare vill säga upp sitt båtplatsavtal efter den 1 februari pga försäljning av sin båt gäller följande:
Enligt avtalsvillkoren kan en båtägare frånträda sitt båtplatsavtal efter den 1 februari om man säljer sin båt och att vi får meddelande om detta senast 1 juni och om vi kan upplåta båtplatsen till annan. Vid sådant frånträdande återbetalas inbetald båtplatshyra minus en annulleringsavgift.
I de allra flesta fall brukar vi kunna hyra den uppsagda bryggplatsen, vilket säkert även gäller Enboms båtplats.

Enboms sålda båt lastades på lastbil på övertid efter att transportören dykt upp utan föranmälan, vilket de enligt överenskommelse skulle ha gjort, då vi under aktuell period hade tidsbokade sjösättningar var 10e minut.

Hur Niklas Enbom slutligen vill göra med båtplatsavtal/ny båt är för mig i skrivande stund okänt.

Fredrik Broms
Bullandö Marina AB


Redovisning av mailkorrespondens:

Från: Niklas Enbom
Skickat: den 3 mars 2011 12:03

Hej,

Efter att ha blivit av med min motor i helgen har jag några frågor:

* Vad har ni för slags bevakning på vintern?
* Att ni har inbrott verkar inte bara nånting ni berättar om (varna andra på hemsidan etc). Hur många drabbas per år i genomsnitt hos er?
* Har ni nåt slags policy om att båtar ska ställas på land med motorn bort från vägen? Det verkar som om alla drabbade har stått så man lätt kan köra fram till motorn, och jag gissar att jag inte drabbats om min båt roterats 180 grader.
* Den extra grind som tjuvarna använt, är det nåt som ni tvingas ha för brandskydd etc? Den verkar ju vara som en gåva till eventuella tjuvar med en olarmad extra grind på avskild plats.

Niklas Enbom, varvsnr 7746
………………………………

On Tue, Mar 8, 2011 at 5:59 PM, Fredrik Broms

Hej Niklas,

Jag vill först beklaga det tråkiga med stölden av din utombordsmotor och mitt sena svar. Stölder av motorer på båtar förkommer ytterst sällan och har så varit under årens lopp. Vad vi har fått kännedom om för förra året, var det en stöld av ett växelhus på en utombordsmotor och två vinschar. Försäkringsbolagen brukar ha krav om demontering av utombordsmotorer upp till en viss storlek, men jag hoppas att din snurra inte innefattades i detta krav.

Så här i efterhand är det förstås inte så lyckligt att aktern står vänd mot vägen, men det beror på hur båtarna ligger vid upptagningskajerna och truckförarna vet inte exakt var och hur båtarna kommer att placeras på land. Dessutom brukar Brohäll Marin ha uppdraget att serva eller demontera motorerna, vilket inte alltid finns noterat i våra upptagningsprotokoll och det blir det sura miner. Men till nästa höst får vi påtala för truckförarna vikten av placering av båtar med utombordsmotorer.

Grindarna behöver vi ha som reserv när inte de stora motordrivna entrégrindarna fungerar, vilket har hänt då och då. Men kan även vara bra vid en ev. brand, men det gäller mer extragrindarna på östra sidan. Som kanske Mats berättade, hade de sågat av byglarna som hänglåset sitter i, två gånger. Vi placerade efter stölden av din snurra ut en 2-tons bryggsten bakom grindarna, så man inte kan köra igenom den vägen.

Som jag tolkar känslan i din skrivning är det vårt fel att stöld äger rum inom marinan. Jag vill informera dig om att vår absolut största enskilda kostnad är kostnaden för bevakning. Tyvärr upplever man att den inte är tillräcklig vid sådana här händelser och det är ett stort område att bevaka. Av förklariga skäl informerar vi aldrig hur, vilka tider mm som bevakningen utförs mer än att vi bland annat har stationär bevakning större delen av året.

Jag hoppas att skaderegleringen med ditt försäkringsbolag går smärtfritt och inte tar allt för mycket tid och kraft.

Bästa hälsningar
Fredrik Broms

________________________________________
Från: Niklas Enbom
Skickat: den 8 mars 2011 18:57

Det var en märklig reaktion, bara för att en kund har några frågor om eran säkerhet. Det jag tycker är mycket illa skött är att ni inte ger andra kunder en varning om att sån här saker sker.

Niklas


________________________________________

Tråkigt att du tycker att vi sköter oss illa, men de allra flesta människor är medvetna om att det begås stölder och inbrott i vårt samhälle i alla dess former. Båtförsäkringsbolagen brukar upplysa särskilt om bl a detta. Vi informerar på hemsidan bl a under ”Övrigt att tänka på” under Höst – upptagning och under ”Båtplatser”.
Jämfört med många marinor, båtklubbar mm, tillhör vi de som är förskonade och har väldigt få stölder som jag tidigare nämnt. På andra ställen är det inte ovanligt att båtar står helt oskyddade och utan stängsel mm. Tyvärr är det så att de finns en del människor som tycker att saker som inte är inlåsta/fastlåsta är allmän egendom. Men som sagt, det finns inga garantier, trots bevakning mm, att stöld inte begås även hos oss. När det som nu har skett två stölder av utombordsmotorer är det minst sagt väldigt irriterande och tråkigt, och inte blir det bättre av att vi lägger ner en så stor kostnad på bevakning.

Bästa hälsningar
Fredrik Broms 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är alltid trist att bli av med sina saker, jag känner med trådskaparen.

Såsom sedan många år verksam inom bevaknings- och säkerhetsbranschen så är jag helt på Marinans linje rörande vem som skall veta vad om bevakningen.

Så få som möjligt skall självfallet ha reda på hur bevakningen bedrivs.
Ju fler som vet, desto större risk att kunskapen kommer fel person tillhanda.
Det är grundläggande säkerhetstänkande.

Tyvärr är det ju så att alla hyresgäster/kunder/anställda inte är så ärliga som man skulle vilja.

Att på en så stor marina som Bullandö upptäcka att en motor saknas (avmonterad av ägaren, stulen?) gränsar till det omöjliga. En uppklippt grind bör dock upptäckas (och åtgärdas) relativt snabbt, men vad följderna av den klippta grinden är, är naturligtvis svårt att överblicka.

För att förtydliga det hela har jag ingenting med bevakningen på Bullandö att göra, men jag ville bara belysa hur man tänker runt säkerhet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...