kjellebilder 0 Postad 18 Maj , 2011 Har en fråga om batteri till en bogprop. Enligt specen ska det vara minst 165 Ah till den. Så här ser specen ut: Thrust force [kgf]: 80 Tunnel diameter [mm]: 185 Power of electric motor [kW]: 4.0 Motor type: 12V DC Motor temperature switch: Yes Operating time: 2min/hr Motor, reversible D.C.: yes Slow blow fuse [A]: 355 Current consumption [A]: 505 Min.battery capacity [Ah]: 165 Connection batt.cable: M10 Men sen sa någon att det räcker med ett sånt här batteri, men jag är för dålig på detta med batterier så jag undrar om någon vänlig själ kan förklara för mig om jag klarar mig med Optima batteriet eller om jag måste köpa ett batteri med minst 165 Ah? /Kjell Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 550 Postad 18 Maj , 2011 Jag tror att siffrorna för strömförbrukning, säkringsstorlek är skiftade. 4kW blir ungefär 333A, om jag har räknat rätt. Om du kör bogpropellern två minuter, vilket är max på en timme, drar den ca 10Ah. Det bör generatorn ladda tillbaks ganska snabbt. Det viktiga är nog kallstartvärdet, som på batteriet du tittat på är 765A, så det borde fungera. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kjellebilder 0 Postad 18 Maj , 2011 Så du menar att jag ska ha en säkring på 505 A, och att Optima batteriet funkar? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Maximarcus 8 Postad 19 Maj , 2011 Visst måste siffrorna vara förväxlade, att ha en säkring med mindre brytström än maximal förbrukning verkar inte så lyckat. Jag tror inte ens att du behöver ha ett så dyrt batteri som Optimas gula, visst är det säkert ett bra batteri, men som föregående skrev så är ju det intressanta inte batteriets kapacitet utan vilken ström det kan leverera (CCA). Även ett betydligt enklare batteri klarar av att leverera 300A, jag tror ett vanligt startbatteri duger alldeles utmärkt. /Marcus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipperskeppare 40 Postad 19 Maj , 2011 Köp ett normalt startbatteri på biltema i storleksordningen 70-80 Ah eller kanske till och med ännu mindre. Kan inte tänka mig att du kommer uppleva någon skillnad. Den tid du kör en bogpropeller per dag kan räknas i sekunder snarare än minuter. Jag har själv kört bogpropeller (3 kW) på ett 70 Ah fritidsbatteri och det gick utmärkt. Se till att batteriet hålls laddat så kommer det hålla länge, har du landströmsanslutning kan du lösa det så enkelt som att du har en separat liten batteriladdare (kostar några hundralappar på Jula/Biltema) permanent inkopplad. Alternativt en ledning från generatorn som separeras från övriga batterikretsen med ett litet relä för några tior. Du kan ha en ganska tunn ledning (säkring på ledningen såklart) eftersom laddströmmen är låg. En annan variant, som jag kör med, är att jag har delat upp förbrukningsbanken så att jag har ett batteri vid bogpropellern och två i aktern (förra året hade jag alla tre batterier där framme, men då blev båten väl framtung). Har du flera förbrukningsbatterier, vilket du troligen har om du ska ha en bogpropeller på 4 kW, så kan du helt enkelt flytta fram ett. Jag har 25 kvadratskabel med längd på 8*2 meter mellan för- och akter, här finns olika skolor om kabeltjocklek så du kommer säkert få rådet att ha rejälare doningar. För inköp av kabel rekommenderas den butik du länkade till, de är billigare än både Bryggan och Seasea. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Maximarcus 8 Postad 19 Maj , 2011 Apropå kabel; när jag installerade bogpropeller gjorde jag ganska omfattande undersökningar var man hittade billigaste (70mm2) kabeln. Jag handlade till slut på Hjertmans, och en snabb koll visar att de är betydligt billigare på förtennt kabel än Start&generator. Jag har inte något extra batteri till bogpropellern (3kW), därav den grövre arean på kabeln. Om man har ett extra batteri kommer du såklart klara dig med betydligt klenare grejer, det enda du riskerar är marginellt längre tid för laddningen att fördela sig till fören. Knappast något som kommer att märkas, jag tror absolut att 25mm2 är tillräckligt. /Marcus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 19 Maj , 2011 Bra tips om batterier och kabelareor har du fått här ovan. Kollade i mejl att det är rätt med den svagare säkringen som är av långsamma typen och klarar dubbla märkströmmen tillräckligt länge. Utgör troligen motorskydd för bogprop. Mao räknar man med att den brinner av innan motorn gör det. Dessa motorer klarar inte alltför många minuter. Litet batteri fungerar på samma sätt kan jag tänka mig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
knak 3 Postad 19 Maj , 2011 Ett vanligt startbatt räcker för strömmen. Sätt det så nära motorn som möjligt, så du får så korta kablar som möjligt. Har du planer på att åka Göta kanal eller liknande, bör du ha ett lite större batteri, då generatorn inte hinner ladda så mycket mellan dom ställen där det är tätt mellan slussarna. Det är kabeln du skall säkra av, har inget med säkringen i bogen att göra. Och storlek på säkring beror på längd och grovlek på kabeln. Tabeller för detta hittar du lätt på nätet. Vet du vilken Amp du behöver ha(500A), samt längd på kablarna, så kan du sen räkna ut vilken tjocklek på kabel du skall använda. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kjellebilder 0 Postad 19 Maj , 2011 Tack för all hjälp, har blivit VÄLDIGT mycket klokare! Än en gång tack, alla ni som har koll och kan hjälpa en fullständig nolla med såna här saker. Det är nog inte sista gången jag kommer utnyttja denna otroliga kunskapsbank som finns på detta forum. /Kjell Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser