Gäst Bar190 Postad 23 Oktober , 2004 Jo... Jag funderar på att se om jag hittar någon halvtrevlig båt till höstpris och sälja min gamla skorv till vårkanten istället, antar att det bör gå göra en bättre affär på det viset. Så till min fråga, vad bör jag köpa, tänka på och framför allt se upp med? Båtplatsen är belägen vid Karlbergskanalen, användningsområdet är mest att köra kortare dagsturer, cruisa runt lite... Ibland vill man gasa lite och komma upp i minst 30-35-knop, någon enstaka gång per säsong blir det någon övernattning med frugan, inga barn... Tänker mig att en äldre amerikanare runt 20fot med ett takpris på ca: 100kkr borde kunna vara aktuellt. Typ Sea Ray, Chris Craft tex... Har fn. en utombordare men är sugen på en inombordare med V8, men törs man köpa det eller blir det ekonomisk ruin pga motorkrångel? Är sjövattenkylning dömt att misslyckas? Någon spec, motormodell som det hissas varningsflagg för? Går det få någorlunda vettig bränsleekonomi på en V8? Jo, det förståss.. den ska vara snygg oxå ;-) Är jag ute och cyklar fullständigt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Lars Postad 24 Oktober , 2004 Såg en Citation Lazer 21 på blocket som kanske vore något för ditt behov. http://www2.blocket.se/view/3586494.htm Jag har dock ingen aning om vad det är för kvalitet och andrahandsvärde, har aldrig hört talas om dem förut. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst bar190 Postad 24 Oktober , 2004 Hej gossar, tack för svaren... Citationen verkar fin men lite över min budget. (frugan är stenhård...) Plutten, jag förstår ditt resonemang, men... Med min nuvarande skorv kommer jag upp i runt 23knop och känner att det saknas en del i fart, så 7-10knop skulle nog inte göra mig lycklig. Men det är sant, någorlunda vettig bränsleekonomi vill man ju ha ändå, V8 kanske bara är att glömma. Vore intressant om någon har en grov uppfattning om bränsleekonomi/motor för en 21 fots DC runt 1000-1500kg. Vad är egentligen bäst om man struntar i anskaffningspriset och bara ser till prestanda (fart) kontra bränsleekonomi. Är det exempelvis bara Nyare utombordare som kommer ifråga eller kan man tänka sig en 4,3 lit 6:a Mercruiser? En storlek som tilltalar mig... Jo, ang storleken har jag börjat misstänka att det är ca: 21fot jag ska ha, 19 fot är för litet och runt 23 fot antar jag att båten blir rejält tyngre och således sabbar bränsleekonomin. ehh och klart Nidelven är snygg.. i en Nidelvägares ögon ;-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 24 Oktober , 2004 21 fot: Visserligen spränger du budgeten med mitt förslag men drömma kan man ju alltid: Yamarin 6110 med Yamaha F115 4-takt. Många vill nog ha lite större (ca 150 hk) på den båten men det finns många som har 115 hk (oftast Yamaha F115) på den och är säkert nöjda. Fart runt 34 knop på topp (kolla på Yamaha Sveriges hemsida, körfakta). Varför nämner jag den båten? Jo av åtminstone 3 anledningar: 1) Den kom ut på marknaden år 2000 och det finns alltså ett visst utbud av begagnade nu och den fanns med 115 hk 4-takt redan då. 2) Den går mycket bra i sjön, det har varenda test jag läst om den visat. Altså ett tryggt köp när det gäller sjöegenskaper, även i lite grövre sjö. Lättdrivet skrov som ger ganska låg bränsleförbrukning. 3) 6110 ersattes under 2004 med modellen 6420 och det har väl gjort att 6110 blivit något mindre attraktiv och rimligen lite billigare än den annars skulle vara som begagnad. Men fortfarande är andrahandsvärdet generellt bra på Yamarin båtar. Har en Yamarin (5820) själv men den är bara 5.70 m (ca 19 fot), med Yamaha F115. Du kan kolla in på Yamarins hemsida (Arkivet) så hittar du uppgifter om 6110. På t ex Blocket och Båtbörsen finns några 6110 att välja på. Man kan sova över 2 pers i alla fall i det lilla krypinet i fören. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 24 Oktober , 2004 Hej, Glömde en sak: Ockelbo 21 DC kan kanske vara nåt, den är i alla fall i trakterna av din budget. http://www.vibatagare.com/vib2000/vib4_00/samm4_vib4_00.html Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kurran 0 Postad 25 Oktober , 2004 Hej. Varför inte en glastron dc runt -90.den finns med v6 mercrusier 160hk och är mycket bensinsnål samt vettiga priser på begagnade, dessutom är det ett snyggt skrov och går bra i både hög sjö samt om man kör lungt. Har själv en från -70 med en 120hk OMC, toppar ca35-40kn. MVH Kurran:-tackar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
481GTS 0 Postad 25 Oktober , 2004 http://www2.blocket.se/view/3273546.htm?caller=kal_s&l=0&c=1&city=0 http://www.blocket.se/view/3565759.htm?caller=kal_s&l=0&c=1&city=0 http://www2.blocket.se/view/3414269.htm?caller=kal_s&l=0&c=1&city=0 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst bar190 Postad 25 Oktober , 2004 Stort tack, väldigt juste av er att föreslå... Lite kommentarer, Yanmarin 6110, jotack... absolut en ytterst intressant båt, är det någon som vill bli min sponsor så tveka inte att höra av er... Ni får ha firmanamnet på båten och jag glider runt och ser snygg ut.. ok? Men seriöst, om något år eller två kan nog det vara ett realistiskt förslag, då hinner jag förhandla upp budgeten internt med. Ockelbon gillar jag inte, den tilltalar mig bara inte, får en känsla av att om den vore en snöskoter vore den en bredbandare... Glastron var ett nytt tips, dessutom inte ointressant efter en första koll, tack, ska kika vidare på dessa. Och sist men inte minst, 481GTS. Djärva förslag, jag har faktiskt redan varit i kontakt med två av dessa.. men dom snåla bävrarna har ingen förståelse för min budget... ;-) Själv har jag börjat kika lite på Four Winns DC 205, undrar om de finns med V6:a? Skulle kunna vara optimalt. Ska sanningen fram så klart att jag kan öka budgeten men då måste det vara en mycket prisvärd båt, står inför att byta bil inom 6mån med... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
481GTS 0 Postad 25 Oktober , 2004 http://www2.blocket.se/view/3504069.htm?caller=kal_s&l=0&c=1&city=0 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
481GTS 0 Postad 25 Oktober , 2004 Det var rätt roligt det här, jag fortsätter ;-) http://www2.blocket.se/view/3305887.htm?caller=kal_s&l=0&c=1&city=0 http://www2.blocket.se/view/3221866.htm?caller=kal_s&l=0&c=1&city=0 Har för övrigt sett olika båtar med BMW:s 6:or i, dessa verkar ägarna vara nöjda med, inte hittat någon till salu för tillfället. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst bar190 Postad 25 Oktober , 2004 481GTS du är en hjälte... Har du föresten sett www.annonsguiden.nu de har alla blockets annonser plus många fler! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Spidibot 0 Postad 25 Oktober , 2004 Hejsan! Et synspunkt fra den anden side af Øresund: Der er flere grunde til at vælge indenbords eller udenbords motor: Indenbords motorer er egentlig bilmotorer som konverteres til marinebrug. En bilmotorblok ( manifolds mv.) vil skulle byttes før eller siden, og det er ingen billig sag. Kraftoverføringen fra en fastmonteret motor, gennem akterspejl til et svingbart drev, involverer aksler, lejer og kardan som arbejder i gummeibælge, for at være isoleret fra vandet. Disse dele kræver også vedligehold. Udenbordsmotorer er udviklet specifikt til eksakt dette formål. Ved alle arbejder på motoren (inkl. evt. bytte) er udenbordsmotoren lettere at have. Udenbordsmotorer findes i hk op til 500, men der findes ikke mange både i din størrelse. Fabrikkerne får indenbordsmotorer billigere (der fremstilles jo masser af bilmotorer), og derfor findes der flere af disse. Om hastighed og forbrg kan du se på http://www.stingrayboats.com/products/performance/CompareManufacturers2.php?junk=1&sorter=1 hvor du kan sammenligne mange mærker. En difference på f.eks. 20% skal naturligvis ses i forhold til årsforbruget. Anvender du bare båden lidt, vil forbruget pr. mil være underordnet. En Ockelbo C20 Sport med Volvo 170 6:a er lagom snabb og forbruger, afhængig af hvordan du anvender den, op til 50-60 liter pr. time. USA-bådene er ofte udstyret med store motorer. Der er forskel på kvalitet. Cobalt/ChrisCraft/Bryant/SeaRay/Wellcraft i top, Glastron, FourWinns i midten, Bayliner/Maxum i bund, efter min personlige opfattelse. Og tænk på, at ingen båd eller motor er bedre end den omsorg, den har fået!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AntonHelmers 0 Postad 25 Oktober , 2004 Dags att dra upp lite länkar jag också då! http://www2.blocket.se/view/3493520.htm?caller=shl_s&l=0&c=1&city=0 http://www.blocket.se/view/3620063.htm?caller=shl_s&l=0&c=1&city=0 http://www2.blocket.se/view/3405243.htm?caller=shl_s&l=0&c=1&city=0 http://www2.blocket.se/view/3507984.htm?caller=shl_s&l=0&c=1&city=0 http://www2.blocket.se/view/3318704.htm?caller=shl_s&l=0&c=1&city=0 http://www2.blocket.se/view/3460601.htm?caller=shl_s&l=0&c=1&city=0 Nu har du lite att titta igenom, så blir det ännu svårare att välja båt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst bar190 Postad 25 Oktober , 2004 Tack för länkarna, inte lätt, men ett angenämt problem.. Har någon kunnig koll på 4,3liters 6:an, är det något att ha? jag har bara inbillat mig att den ger en vettig balans mellan prestanda, bränsleekonomi och skönt ljud...? Ska man föredra OMC, VP, Mercruiser? är grön på dessa som synes. :x-mas: Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Spidibot 0 Postad 26 Oktober , 2004 Du skal tænke på, at købe et velrommeret produkt, som stadig er i produktion. OMC har en dårlig historik og findes, af gode grunde, ikke længere. Volvo/Merc er sikrere valg, og er man i Sverige er Volvo vel mest oplagt. Det er nødvendigt med detaljeret teknisk granskning inden man betaler dyrt for en båd, i alle fald Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst bar190 Postad 26 Oktober , 2004 Gossar! Jag har nu förhandlat upp budgeten till 120000:- Ger lite fler möjligheter... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 26 Oktober , 2004 Kolla nästa nummer av Båtnytt (inte det som kom häromdagen). Där kommer de att ge tips om beg motorbåtar runt 100 tusen kr. Kanske kan vara nåt för dig att läsa. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
V8dc 0 Postad 27 Oktober , 2004 Det måste inte vara bayliner om man vill ha jänkebåt. Själv har jag en four winns med VP-motor(V8) och drev. En sådan får du för under 120´ (Bilden är inget mästerverk men bifogar ändå) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Spidibot 0 Postad 27 Oktober , 2004 V8dc: Hvilken benzin-økonomi får du på din båd? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
V8dc 0 Postad 4 November , 2004 Ingen aning, faktiskt! Har aldrig brytt mig om hur mycket den drar... Dock så drar den betydligt mindre än vad jag trodde. Jag har 180l i tanken. Det har mest blivit korta turer nu i sommar. Och på en kort tur syns det inte på mätaren. Så jag vågar inte gissa! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Lasse Sjödin Postad 5 December , 2004 Hej ! Jag har precis samma funderingar som du och ungefär samma budget. Mina krav: min 35 knop, ska kunna ta 4 vuxna 4 barn för en dagsutflykt och kunna sova 2 personer. Jag har kommit fram till att det krävs minst en 6a och då är det vp170 som gäller för det kostar max 15 000 kr att byta ut den. Mercruiser är det helt andra priser på. Dom båtar jag tittat på är nora 20, draco 2000 dc, four winns och ockelbo dc 21 o ockelbo c 20. Klokasteoch mest ekonomiska är Ockelbo c 20 för den båten är synnerligen vettigt planerad och bra pris. Bayliner skulle jag inte sätta min fot i. Allt detta hittar man utan problem för under 100 000 kr och bränsleförbrukningen ligger på ungefär 1-1,5 lt/distans och där kan v 8 var billigare än en 4 under förutsättning att du kör på marschfart. Mvh Lasse Sjödin Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jesse_dc 0 Postad 5 December , 2004 Ockelbo C20 och DC21 marchar ca 25knop med VP170, tyvärr behövs nog V8 för att kunna marcha kring eller över 30knop. Bägge dessa båtar har en naturlig maxfart kring 35knop, däröver har de en tendens till att överplana. Annars är det mycket trevliga båtar, har själv en DC21 med VP170. Den maxar kring 30, och marchar ca 23-24 med familjen i. mvh Jens Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Bar190 Postad 14 December , 2004 Nu har jag köpt... En Glastron DC, 21,9 fot med Merc. 5,7lit. och Alpha one. bifogar en liten bild. Känner mig helnöjd, tack för alla tips! Ser fram emot en skön båtsommar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Bar190 Postad 14 December , 2004 Nu har jag köpt... En Glastron DC, 21,9 fot med Merc. 5,7lit. och Alpha one. bifogar en liten bild. Känner mig helnöjd, tack för alla tips! Ser fram emot en skön båtsommar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thure 0 Postad 27 Januari , 2005 Hur e båten nu när du pillat lite med den, om du nu gjort det. Har du hittat några skavanker eller är det en bra båt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Jonas Postad 29 Mars , 2005 Ibland verkar folk bry sig enbart av hur mycket båten drar...är det verkligen det viktigaste när man köper båt? Vore kul om folk kunde säga..oj vilken shysst båt du har!! Istället blir det: fyfan den måste dra mycke bensin, de e ju V8:a!! trist..själv älskar jag ljudet av V8:orna och betalar gärna lite mer för det. Ska du bara använda båten till o åka från A till B, duger nog en 2ohästars johnson..men men.. Gla båtsommar!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bar190 0 Postad 29 Mars , 2005 Ser att tråden vaknat till liv igen... Jo jag har åtminstone hunnit pilla lite med nya båten... Akterspegeln var i dåligt skick då den hade dragit in fukt och blivit vattenskadad. I samband med köpet byttes hela akterspegeln ut på varv och blev så vitt jag kan avgöra bättre än ny. Likaså lät jag varvet gå igenom drev och sköld för ca: 10000:- Sedan är avgaslimporna av hög ålder, så nu har jag fixat nya limpor för 5000:- ink. knän som jag skall byta de närmaste veckorna. Sedan bedömer jag att resten av båten är i ganska gott skick. Totalpris sjösatt hamnade på ca: 125000:- och jag tycker att det känns väldigt prisvärt. Nu har jag fösvisso även tänkt montera sound advantage-system, (steglös silent choice) i samband med bytet av limporna. Så kostnaden drar väl iväg några kronor till, men man lever ju bara en gång som sagt...Jag hann med en provtur i December i samband med köptet, det kändes som om den gick mycket bra i sjön, men den riktiga utvärderingen dröjer ju tills säsongen drar igång. Jag kan återkomma om någon är nyfiken. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Torpedo 0 Postad 30 Mars , 2005 Kul! Gör det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ss2100 0 Postad 30 Mars , 2005 Hur har sound advantage systemet utvecklats? vi diskuterade det ju i en annan tråd. Jag har beställt mitt eget från verkstaden så det är på gång... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst jonny johansson Postad 30 Mars , 2005 jag håller med dig jonas, har själv en v8 och bara ljudet är värt halva bensinkostnaden,.här går man och väntar i över ett halvt år för att kunna åka båt ,och när man då läser om detta j---a tjatandet om om det tar 1l dist eller 1,5 liter vad gör det, billigaste alternativet är en gummibåt med åror biltema harför runt en hundralapp finns även i olika färger.mvh 35 knop och mycket båtåka.JJ. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser