Gå till innehåll
söndag 23 mars 2025
Amanda31

Naturhamnar i Singöfjärden?

Rekommendera Poster

Hej, någon som har erfarenhet av eller tips om trivsamma naturhamnar (segelbåt) i skärgården väster om norr om Singö och däromkring i norra Roslagen? Ser ut som en fin skärgård men de vanliga naturhamnsböckerna har inte mycket att komma med. Åke Ameen hade ett par tips, men det borde väl finnas fler?

/s

Senast ändrad av Amanda31 | 17 maj 2011 | 22:03

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte mina hemmavatten... Så har inga tips.

Men är också intresserad, vi ska segla en båt från Gävle och ha ett par nätter i Singöbassängen tänkte vi - på väg mot Väddö Kanal - så alla tips mottages gärna!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Blir lika förvånad varje gång den här typen av fråga dyker upp, det finns ju hur mycket förtöjningsplatser som helst i skärgården, ok jag har inte varit i Singötrakten.

Vill inte verka besserwisser men här har du några tips:

1. Lyssna på vädret så du har en hum om vilket håll det tänker blåsa från på natten.

2. Titta i sjökortet efter obebygda öar, oftast sådana som det inte går kablar till

3. Titta i kortet på öarna på motsatt sida mot den väntade vindriktningen, välj några där det inte är mörkblått mer än ett par mm ut från land. Det går ofta att komma in även där det är mörkblått men då får man ta det försiktigt..

4. Helst inte mer än 15 meter ankringsdjup, det blir tungt att dra upp annars.

5. På plats: välj en ö med ett trevligt berg och kvällssol, kolla att det inte är alltför trångt mellan stenarna om man trots allt skulle behöva ge sig av på natten om väderprognosen var helfel.

Det har faktiskt en viss tjusning att behöva gå upp mitt i natten i ösregn och flytta om vinden vänder. Väldigt skönt att då lägga sig på svaj i lä bakom en annan ö och gå in i en torr båt som ligger stilla och det är alldeles tyst.

Lycka till!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bra tips du har där, trewq...

Nu var det nog inte det som var frågan egentligen? Åtminstone min fråga var mer om någon hade fina tips med lite lokal kännedom? Samma som om någon frågar MIG om mellanskärgården, har massor av tips. Några står i Amén, några i tidningar under åren. Andra ser jag aldrig båtar vid...

Spara tid, få fint skydd för väder o vind, kanske hitta sandstrand åt barnen? Det var jag ute efter.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kolla vid Slätön. Seglarna brukar ligga både i västra viken och vid öarna åt öster.

Norr om Singö kan du åka till Bodskärs och in söderifrån.  Även söderifrån in mot Skogsskär går det.

I arkipelagen mellan Vässarö och Gräsö finns många platser, men mycket grund med.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Glömde säga att när tanten har fått nog av naturhamnar kan ni åka till gästhamnen Herrängs Marina.

Där kan ni nästan förtöja i restaurangen. Proviantera går litegrann på marinan, men bättre en bit upp i byn påaffären  Kuggen.  

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Västra sidan av Bodskäret ser helt ok ut, annars lite stenigt runt den ön och Skogsskäret enligt kortet. Eller menar du vid Skogskär och Garpen? Yxeln sv om Slätön är nog också ett bra tips.

Senast ändrad av Amanda31 | 19 maj 2011 | 15:34

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vid Garpens sydsinsida bildas en liten vik . Där ligger enstaka seglare ibland. 

Likaså  lilla ön söder om Bodskär vid sundet kan du ligga mot.. Kanske du kan försiktigt komma in i sundet till Bodskär om du har koll på grynnorna i sundet.

Slätön nordvästra viken och även öster Yxlen klämmer seglarna in sig . En del helt skyddat från alla håll.

Sen ligger många vid Vässarös nordinsida öster om Korsskäret. Du ser dom. Seglar inet själv numera, men ser var dom ligger då jag brummar förbi.

Den verkliga höjdaren i trakten är St Roten . Tidigare topphemlig, men nu tillåten att gå iland på. Dessvärre kass natthamn för man kommer inte in i lagunen med segelbåt.  

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Glömde Måssten NNO Svartklubbens fyr som är helt skyddad från alla vindar i viken du åker in i norrifrån. Bra djup för segelbåt. 

Du förtöjer i en gammal stadig betongmilitärbrygga. Fantastisk utsikt från toppen av ön där du kan se Signilsskär Åland.

Med kikare ser du även Märket.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Måssten ser ju livsfarlig ut med massor av stenar  i inloppet. Menar du att man kommer in där med en segelbåt? Min sticker1,85.

Men annars var det flera bra tips du kom med, tack för det! Och restaurangen i Herräng lär besökas - jag lägger båten i Herräng i sommar för att slippa transportsträckan i Mälaren.

Senast ändrad av Amanda31 | 19 maj 2011 | 20:13

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Måssten har jag sett stora segelbåtar ligga strax innaför militärbryggan som ger bra skydd. Själv brukar jag åka dit med mina 5m båtar men jag lägger mig längre in mot land. Du får ha koll i gattet in där är nån grynna som du kan undvika, men djupt strax syd om militärbryggan.

Men gå inte in i viken utan håll dig vid bryggan. På toppen av ön var förr aritillerispaningsplats. Teodolitplast. Igenfyllda bergrum under.    

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hittade den här bilden från insidan av betongbryggan på Måssten. Seglaren ligger rätt, men fler kan ligga mellan min och segelbåten. Djupt ända in och för ankaret.  

post-10013133-1394236713,7708_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad gäller Måssten och många andra fd militäröar, så finns det på sjökorten en massa grund som inte finns i verkligheten. Militärerna ville ha sina vikar i fred från fritidsseglare. Likaså är det muddrat för militärbåtarna så rena motorvägen in i vilken.....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är kustartellerist och gjorde min slutövning på Singö. Rörlig spärrbataljon. Var nere i flertalet bergrum. Klart jag måste till Måssten!

Senast ändrad av Amanda31 | 20 maj 2011 | 23:00

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En fin vik som jag brukar frekventera när jag är uppe i de trakterna är viken mitt på Höggrundets västsida. 0,3M syd om  fyren Tolvöregrundet och ca 3,5 M NW om Singö.

Staffan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Staffan

Ok, viken Höggrundet ser fin ut på kortet, men kommer man in med en segelbåtsköl?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...