Gå till innehåll
lördag 30 november 2024
Amanda31

Djupet i Väddö kanal

Rekommendera Poster

Passerade Väddö kanal nyligen med min one off halvtonnare. Båten sticker 1,85 och kanalen ska vara 2,00. Allt gick bra, men det kanske var dumdristig att ge sig in i kanalen med så liten marginal. Någon som vet hur djup den är egentligen? Och om det var korkat att chansa som jag gjorde?

/s

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nog är där lite marginal så det borde gå.

Men man vet aldrig om någon dumpat skrot i kanalen nu när Norrtelje kommun dragit in på grovsophämtningen utan extra avgift. För vissa längst kanalen är det för långt att åka ut till Ålands hav.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag behöver samma djup och och har gått igenom 4ggr utan problem. Grundast upplevde jag att det var söder om södra bron där vassen börjar om man går söderut. Där ska man försöka hålla mitt i.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Schvidja, hade du ekolod så du kunde se djupet? Eller kände du att kölen slog i? Håller med om att den södra infatren känns mest igenväxt och grund. Själva kanalen med stenbelagda sidor känns tryggare.

En annan sak man kunde notera var att GPS:en placerade båten ca 5 meter fel ibland. Såg ut som att båten gick på land. Bra att tydligt se att det finns en felmarginal, lätt att man litar på GPS:en för mycket.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sticker 2,10 och gick kanalen 2ggr förra sommaren utan problem. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är snarare höjden på masten som är problemet för de stora segelbåtarna. Bron söder om Grisslehamn är skyltad 17 meter men med dryga metern i marginal sägs det, uppmätt till 18,31 av någon orolig själ. Kraftledningen mitt i kanalen är ännu högre sägs det. Har själv gått ett flertal gånger med 1.80m/17.40m

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Med en höjd på 17.40 skulle jag aldrig våga pröva Väddö kanal. Slår hellre i botten än river ner en kraftkabel...

Tack för respons, verkar vara ganska tryggt att ta kanalen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...