Gå till innehåll
fredag 13 december 2024
Trocke

Johnson 20 hk, problem med startrelä

Rekommendera Poster

Jag är medelmåttigt kunnig vad gäller utombordare och har ett problem med min Johnson 20 hk elstart av 1991 års modell. När jag skall starta klickar det till i startreläet men startmotorn drar aldrig igång, Kontakt med reläet finns tydligen, men inte kraft nog för att dra igång startmotorn. Men om jag istället tjuvkopplar över reläets poler så går det bra. Har någon något förslag till lösning? Sitter problemet i startrelät eller möjligtvis vid startnyckeln?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det låter som startreläet, om det nu är så att det är de grova kablarna du tjuvkopplar. Dvs att reläet antingen inte ger ström til startmotorn trots att den slagit till eller att det är dålig kontakt fram till startmotorn från startreläet.

Reläet (kallas ibland solenoid) är ju en utsatt del med begränsad livslängd.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Solenoid är ju en lång spole När ström kopplas på den drar den en järnstång som påverkar en kontakt.  Kanske kärvar den efter att ha varit i havsmilj? Då borde det gå att smörja upp den.

Sliten är knappast troligt på en båtmotor.

På min Toyota la startreläet av efter ca 16000 mil och många starter. Det berodde på att kontaktbläcken i koppar var utslitna. Det var emellertid grova och det gick att flytta dom närmare varandra och sen funkade det. En snålvariant istället för att byta kontakltblecken.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för svaren. Då vet jag var jag ska börja leta när jag åker ut till landet på torsdag. Jag återkommer med info hur det går.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om det är samma typ av startrelä som jag en gång hade problem med, en fyrkantig variant som till huvudsak består av två stora kopparplattor och en fjäder inuti ett plastskal och ihopnitat i alla fyra hörn?

Isåfall tar du med dig en borrmaskin, sandpapper och 4 nya grova popnitar samt tång.

-Bryt huvudströmmen

- Tag loss relät,Borra bort nitarna som håller ihop det, ta isär, fila och gör rent och popnita sedan ihop igen.

Fungerar utmärkt.

Edit: förtydligar mig själv. Kolla på bilden på länken så förstår du vad jag menar.

http://imageshack.us/photo/my-images/24/johnsson.jpg/

Senast ändrad av sigge_1 | 18 maj 2011 | 15:13

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...