Fredr33 1 Postad 17 Maj , 2011 Hej! Jag är precis i slutskedet av ett båtköp, min första båt! (begagnad båt från båtfirma). Vi noterade att det var ett glapp mellan köl och skrov och firman åtog sig att åtgärda detta (foga skarv och dra åt bultar). När man karvade ut ut den gamla fogen noterades att båten haft en ordentlig grundstötning som orsakat en spricka i skrovet (framför kölen), bultar och skott ser dock OK ut. Firman har åtagit sig att fräsa ut och plasta om. Min fråga är nu, hur bra kommer detta att hålla? Kommer det att spricka igen vid nästa mindre grundstötning, eller blir skrovet så gott som nytt? Se bifogad bild! Ser fram emot åsikter/kommentarer. mvh Fredrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Amanda31 21 Postad 17 Maj , 2011 Jag skulle oroa mig för hur skrovet ser ut i kölens akterkant. Är det en fenkölad båt med 90 graders vinkel mellan kölens akterkant och skrovet är det risk för stora skador där också. Belastningen på skrovet vid grundstötning är nästan större i kölens akterkant än i förkanten. Kan vara en klar poäng att inspektera båten inifrån. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bjsk 1 Postad 17 Maj , 2011 Märkligt med skrovskada framför kölen. Det normala är att den trycks upp mot skrovet i bakkant. Det är inte så att det finns oupptäckta skador där eller reparationer av skador? Kölen år på modernt vis bultad direkt mot skrovet. det ställer stora krav på styrkan i kölstråket. Hur ser det ut med bottenstockarna? Något som har släppt någonstans? Kolla NOGA! En fackmannamässig reparation skall inte försvaga konstruktionen. Det gäller bara att den utförs på det sättet också men då är det dyrt. Försök få reda på mer om vad som hänt. Det borde dessutom vara fråga om ett försäkringsfall. Varför har inte tidigare ägare uppmärksammat detta? Det borde finnas någon form av handlingar som beskriver skadan och vad som gjorts. Kanske lämpligt att anlita en besiktningsman och höra dennes råd. När det är första båten känns det nog bättre att ha en expertåsikt som säger att båten är OK. Det är inte bra om man sitter och är rädd att kölen faller av. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JonasP 71 Postad 17 Maj , 2011 Om reparationen håller går ju inte att svara på. Det beror ju på hur den utförs. Dock dyker några andra reflektioner upp... Som redan nämnts så brukar de största skadorna uppstå BAKOM kölen vi grundstötning. Jag skulle vara lite försiktig med att köpa en båt av en båtfirma som inte upptäckt grundstötningsskador, till råga på allt framför kölen. Hur ser det ut bakom kölen, hur ser bultarna ut och hur ser kontstruktionen (kölboxen) ut i helhet? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fredr33 1 Postad 17 Maj , 2011 Tack för tipsen! Invändigt tycker jag att det ser OK ut, att sprickan borde vara enkel för ett proffs att åtgärda, eller? Skotten/stockarna är på tvären. Samtliga inlägg i denna tråd ställer en mycket bra fråga, varför ingen skada bakom kölen? Skall se vad firman svarar på det. mvh Fredrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 17 Maj , 2011 Vi noterade att det var ett glapp mellan köl och skrov och firman åtog sig att åtgärda detta (foga skarv och dra åt bultar). Sa inte säljaren något om skadan? En skada som går på kanske hundratusen att laga. Köper du båten så se till att en besikningsman övervakar skadan. Lägg in hans avgifter i prutningen på priset. Troligen har försäkringsbolaget skrotat båten som varande för dyr att laga. Följ upp fallet med försäkringbolaget och få deras syn. Vad har de sagt iövrigt om båten. Har de inte sagt något om kölskadan finns ingen trovärdighet kvar. Jag skulle inte köpa en båt annat än till skrotpris. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 17 Maj , 2011 Jag vet inte vad det var för bild du visade i inlägget ovan, men det är en spricka i den längsgående förstärkningen. Varför är det det? Hur har den uppstått? Är det verkningarna efter grundstötningen? Välkommen till Maringuiden föresten. Det är väl ingen ide att varna dig för att börja med båtar och segling. Det är inte något intresse - det är en sjukdom. Vissa blir inte drabbade alls. För en del, som undertecknad, blir det en kronisk, obotlig sjukdom, som bara blir allt värre ju mer åren går. Fast man egentligen inte orkar, är båten det enda som står i huvudet på en. tommy båtdåre Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fredr33 1 Postad 17 Maj , 2011 Nja, troligen inget skrotningsfall då det finns mycket värde i båten, då skulle nog båten slaktats. Ny motor 2008, ny rullfock 2007, nya segel, ny plotter mm. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fredr33 1 Postad 17 Maj , 2011 Hej Tommy! Jo, det är en mindre spricka även där som förmodligen uppstått vid samma grundstötning. Deras förslag är att en bit av stocken sågas ut och förstärks, plastas om och på med ny Topcoat. Jo, jag skall nog bli en båttok jag med. Jag växte upp på båt i min barndom/ungdom, så nu är det dags för min familj att uppleva samma sak (eller så har jag bara en 40:års kris ) /Fredrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jorgan 1 Postad 17 Maj , 2011 Lite märkligt att det var en presumtiv köpare som upptäckte skadan och inte båtfirman. Jag trodde båtmäklare besiktade sina båtar inför försäljning. Om de förarbetar så dåligt inför försäljning är väl risken att deras tillvägagångssätt vid reparation inte är mycket bättre. Ta in någon opartisk expert så att du tydligt vet vad som behöver göras. Lycka till! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 18 Maj , 2011 Om det uppstår en sån skada på den typen av förstärkning är det oanade stora krafter som den utsatts för. Tycker som flera andra här att du skall anlita en oberoende besiktningsman för att besikat båten inför köpet. Vad är det för typ av båt? tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 188 Postad 18 Maj , 2011 Om man kikar på den bilden toaen ringat in på anar jag ännu fler sprickor, tv i bilden mot skrovet i samma förstärkning. Om denna båt inte är unik - dvs ovanligt fin i övrigt, otroligt lågt pris, precis exakt den ovanliga modellen du vill ha etc - så hade jag nog letat efter en annan båt. Visst går allt att laga, men marknaden på begagnade båtar är just nu så enorm att det är köparens marknad, och det är inget kul att börja ett båtägande med ganska omfattande reparationer. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fredr33 1 Postad 18 Maj , 2011 -Vad är det för typ av båt? Det är en 28fots Jeanneu från 1990. -Om denna båt inte är unik - dvs ovanligt fin i övrigt, otroligt lågt pris, precis exakt den ovanliga modellen du vill ha etc - så hade jag nog letat efter en annan båt.. Den är mycket fin i övrigt, motor från 2008, fina segel mycket utrustning och priset är lågt, men inte otroligt lågt pris. - Visst går allt att laga, men marknaden på begagnade båtar är just nu så enorm att det är köparens marknad, och det är inget kul att börja ett båtägande med ganska omfattande reparationer. Båtfirman (som köpt in båten som ett inbyte) har åtagit sig att lämna båten till ett varv för reparation, så jag slipper att börja mitt ägande med omfattande reperationer. Min fundering är hur bra en skada av detta slag kan repareras? mvh Fredrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 188 Postad 18 Maj , 2011 Lagningen går till så att man tar bort allt det skadade laminatet och området där omkring, fasar av den befintliga ytan och laminerar upp nytt laminat som minst är lika kraftigt som det var tidigare. Sedan topcoatar/epoxybehandlar man ytan. Detta skulle med stor sannolikhet innebära att man måste demontera kölen. Det som det fuskas med är att man inte tar bort det gamla skadade laminatet i tillräcklig omfattning, man laminerar på det dåliga laminatet. Det brukar se bra ut - ett tag. Sedan kan man ju fundera över om kölkonstruktionen är klen redan från börjar med tanke på skadan. Kanske bör man fundera över en förstärkning utöver den ursprungliga? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flummo 2 Postad 18 Maj , 2011 En av fördelarna med glasfiber är att det går utmärkt att slipa bort skadat material, bygga upp nytt och få ett resultat som är lika bra eller t.o.m. bättre än man hade från början. Under förutsättning att det görs på rätt sätt och med lämpligt material givetvis! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 18 Maj , 2011 Det framgår inte var i Sveriges avlånga land du och båten finns. Det här är väl ett välrenomerat företag när det gäller platbåtsreparationer. http://www.arneolsenab.se/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fredr33 1 Postad 19 Maj , 2011 Hej! Nu lutar det åt att ett försäkringsbolag kommer bli inblandat och att försäkringsbolaget skall skicka ut en skadereglerare och besiktningsman. Så det känns skönt att en utomstående part kan bedömma vad/hur det behövs åtgärdas. mvh Fredrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser