Gå till innehåll
tisdag 14 januari 2025
Strebern

Ska jag köpa 12 eller 14 mm förtöjningslina?

Rekommendera Poster

Ska byta förtöjningslinor, och min båt väger drygt 1000kg.

Tittar man i rekomendationstabeller så står det 16 mm.... Det känns ENORMT overkill.

Jag har fått rekommenderat 12 mm (har jag även idag), och det verkar vettigast, går ju knappt att knyta en knop med 14 mm, ej heller får det plats att knyta 14-16 mm ordentligt i mina knapar.

Båten förtöjs i varje hörn, 2 st i brygga och 2 st i stolpar i vattnet.

Vad säger ni, vilken dim rekommenderar ni av erfarenhet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min erfarnhet säger mig att du skall nyttja de dimensioner som du känner att du bekvämt kan hantera, lägg då hellre en extra lina när väder och vind så kräver.

Om jag ser på mig själv så är det nog viktigt att se till att förtöjningsgodset är i gott skick, börjar nämligen bli hög tid att splitsa ett par ändar som malla hemma vid min fasta båtplats.

Ha´ t pent S

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rekommendationstabeller är till för förtöjning även i inte helt skyddade lägen och med marginal för förslitning. Blåser det lite så kan en lina gnagas av fort under olyckliga omständigheter. Ligger du i en småbåtshamn väl skyddat med bra koll på båten när det blåser så borde 14 eller även 12 räcka.

Jag har 16 mm till mitt 4 tons åbäke på en inte helt perfekt plats med en del svall. Fungerar bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

14 mm är svårt att hantera om man har små knapar, vilket man oftast har på små båtar. Det är större risk att en 14 mm-lina trasslar loss sig från knapen än att en 12 mm lina går av. Jag tror du kan köra med 10 mm t o m, men då får du hålla koll på nötningen noga.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Räcker absolut med 12mm i ditt fall, sen skiljer det ju i brottgräns mellan olika fabrikat. Men det viktigaste är som Peter och Smoegen skriver, se till att tamparna är i god kondition.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar, då känner jag att 12 mm ska räcka gott och väl. Att hålla dom i skick och hålla koll på nötningen ser jag som en självklarhet, så det ska inte vara några problem. Ser jag en förslitning så byter jag helt enkelt ut linan.

Mvh Patrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För att undvika nötning kan du t.ex. (som jag) förtöja i de (rostiga) ringarna i bryggan med schackel och trä förtöjningslinan genom en bit slang där den nöter på brygg-kanten. Etc, etc.

Så håller linorna längre.

Läste också i manualen till min Yamarin att man inte skulle ha linor med högre brottgräns än att dom går av före knapen slits bort från båten. Kommer inte ihåg siffran just nu.

Edit: http://www.maringuiden.se/forum/;thread=367931

//Ulf



Senast ändrad av ulfa | 17 maj 2011 | 23:25

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Att säga att förtöjningslinorna skall va så klena att de slits av innan knaparna fläcks ur däcket är ett helt felaktigt resonemang.

Knaparna skall va så fastsatta att de aldrig någonsin, under några förhållanden kan lossna. och förtöjningslinorna skall va så kraftiga att de håller för det på den permanenta platsen förekommande väder. Dvs de skall hålla när det blåser orkanbyar.

Om knaparna slits bort från båten är de för dåligt fastsatta.

Tog ner den skiva som är monterad under däcket på min motorseglare av någon anledning. Fick till min förfäran se att de brickor som satt under muttrarna hade ca 1 mm större diameter än muttrarna. Dvs helt vanliga brickor för bulten ifråga.

Min båt kan aldrig ha varit utsatt för några större krafter vid förtöjning. Då hade knapen fläkts ur däcket för länge sen. 

Gick till den mekansika verkstaden som ligger i angränsning till småbåtshhamnen för att köpa en rostfri plåt att lägga under knapen. Mekanikern, för vilken jag har stort förtroende för, rekomenderade en 10 mm aluminiumplatta på 200x 300 mm. Jag köpte en dylik.

Jag hade en 50x 200 mm ca 15 mm tjock rostfritt platjärn under mycket kraftiga knapar, på min förra båt. Ditsatt av en tidigare ägare. Låg i lä för en brygga som stack rätt ut från land, tvärs vind och ström. Under en storm med mycket kraftig ström, blev det ändå skador på det, inte allt för tjocka enkellaminatet, i framkant på plattjärnet.

Det är pettitesser att resonera om man skall ha 14 eller 12 mm tågvirke.

Är knaparna så små att de inte går att förtöja på (och det är de ofta) - byt knapar och sätt fast dem ordentligt. Avpassa linorna och splitsa öglor som bara är att lägga över knaparna. och montera ryckdämpare på linorna, så att båten inte ligger stummt, utan att förtöjningarna fjädrar något.

Det finns en gammal devis som säger; Förtöj alltid för storm

tommy



Senast ändrad av toaen | 18 maj 2011 | 08:08

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Glöm inte ryckdämpare, har sett en knap brista pga av att det saknades ryckdämpare, inte laminatet o inte tampen utan knapen i sej brast. Med ryckdämpare hade den nog hållt och knaptypen är väldigt vanlig på lite äldre båtar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...