Gå till innehåll
söndag 10 november 2024
stege

Biltemas Batterier

Rekommendera Poster

Finns det någon här som har erfarenhet av Biltemas batterier ?? Bra eller Dåliga, Funkar , Funkar Inte :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har dåliga erfarenheter av Biltema startbatterier. Har upplevt kort livslängd (i bil), trots underhållsladdning och användande av bilen. Råkade ut för samma problem med två batterier på raken sedan gav jag upp och köpte ett dyrt batteri som höll.

Fördelen är att Biltemas är billiga men jag föredrar kvalitetsbatterier.

Här finns tester på startbatterier:

http://www.testfakta.se/motor/article14259.ece

http://www.testfakta.se/Mediaarkiv/Dokument/article11432.ece/BINARY/6183.pdf

Har inte sett test på fritidsbatterier men jag antar att man kan utgå från liknande resultat.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst sdk780

Tvärtom föregående. Jag har förbrukat ett större antal batterier i min bil p ga hård användning av Eberspächern vilket inte först och främst startbatterier tål. Efter att provat ett antal batterier så står två vinnare och det är Optima gul och Biltema marin/fritidsbatteri (silveroxid)

Förlorare b la Optima röd (3 stk och Optima röd var dåligast av alla)

Med tanke på att det alltid blir debatt kring garantier på batteri så fort man har använt dom så får man säga att Biltemas policy att bara byta ut dom är klart prisvärt.

OBS: Jag är ingen vän av Biltema men med Biltemas batteri så är bilen problemfri (måste dock bytas varje höst, men det gäller alla batterier) 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ett känsligt ämne men min egen erfarenhet är enbart bra och jag rekomenderar köp.
Jag tror att du har svårt att hitta mer prisvärda batterier.

I den båt jag har satt ett biltema batteri när jag köpte den för fyra år sen och då hade det ett antal år på nacken och det fungerar fortfarande utmärkt trots att jag har råkat ladda ur det helt en gång.
Jag har en H-båt med utombordare utan laddning från motor.

Bortsett från urladdningen så har jag laddat upp det varje höst och vår. Batteriet har används till GPS, logg, lanternor, vhf, belysning, värmare, autopilot mm, dock inte som startbatteri.
Laddningen har varit enstaka gånger med en 12 W solcell när vi har varit ute på seglingar men inte under förvaring i hamn.
Vi har alltså inte varit helt snälla men inte heller riktigt hårdhänta mot batteriet (bortsett från en urladdning).

När batteriet var urladdat var jag tvungen att brutalladda det med en hederlig gammal dum batteriladdare, CTEK laddaren funkade inte för att få stil på det, och det har fungerat bra 2 säsonger efteråt.

I år har jag uppgraderat elsystemet lite, installerat en kylbox och en 32 W solcell och därför köpt två nya 100 Ah batterier, Biltema fick såklart äran att leverera de nya batterierna!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har 2 st 100ah batterier från Biltema i båten som funkar utmärkt, har haft dom i 3 år och är mycket nöjd med dom..

Mvh Micke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hade Biltemabatteri i min gamla båt. Fungerade minst lika bra som de dyra märkesbatterierna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bra erfarenhet i både bil och båt. I båten satt 4 stycken 75Ah Biltemabatterier till förbrukningen när jag köpte den, de hade då suttit några år och jag använde dem ytterligare 3 år. Därefter bytte jag dem i förebyggande syfte, även då till Biltema men två st 180Ah. De går nu in på tredje säsongen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har två Biltemabatterier i min båt. Båda fungerar utmärkt. Kan mycket väl tänka mig att köpa Biltema igen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Använder själv inte Biltema batterier men skulle inte tveka en sekund att ha dessa i min båt, sist jag bytte var dom betydligt dyrare än Tudors marinbatterier så det blec Tudor igen, i Göteborg kan man passa på att köpa hos TH-Pettersson som skitbra priser på våffeldagen varje vår, köpte 80AH batterier för 650:- styck.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag skulle nog våga köpa, för det lägre priset så har du råd att byta med tätare intervall om du skulle ha oturen att få något som är dåligt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag skulle också kunna tänka mig att köpa ett Biltemabatteri. Väger det bara minst lika mycket som ett annat likvärdigt så har man nog fått ungefär lika mycket energi för pengen. Så länge det är blybatterier och det är rätt mängd bly kan inte så mycket hända. Svårt att fuska här och därför också ganska lika priser.

Har kört Biltema MC-batteri och det funkar bra. Ett gav för låg startström men jag fick det utbytt.

Billigare är bättre än dyrt ifall man misslyckas med laddning så alla batterier måste kasseras. Men samma här att jag passar på att köpa till lägre pris på Tudorbatteri när det är säsong. Troligen samma kvalitet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

förra våren investerade jag i ett tredje batteri i batteribanken på 105 Ah / 990 kr (?) från Biltema. Fungerat klockrent än så länge :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När batterier är i stort sett totalt urladdat räcker inte ens Cteks laddare till. De får upp spänningen till vad laddaren tror är fulladdat och övergår till pulsladdning men syravikten blir inte tillräckligt hög. Man kan säga att man har laddat med volt men inte med energi. Då måste man brutalladda med en gammal hederlig laddare som verkligen pumpar ner energi och får upp syravikten. När denna sedan är tillräckligt hög fungerar Ctek-laddare (och alla andra intelligenta laddare).

Enda sättet att kontrollera laddstatus i ett batteri är med syraprovare som kostar några tior på Clas Olsson.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har provat Biltemas batterier, främst i bilar, med bra resultat. Håller i alla fall bättre än Optimas gula skitbatterier.

Är det någon som vet vilken av de stora batteritillverkana som tillverkar åt Biltema förresten?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst sdk780

Vad hade Du för problem med Optima gul?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Dog efter en och en halv säsong (i bil då), trots att den stod med Ctek-laddare när bilen inte användes på längre tid (ett par veckor eller mer, samt hela vintern).

Inget djupurladdningar eller så heller.

Det tog helt enkelt inte emot laddning längre, varför vet jag inte. Jag är dock glad att jag betalde grossistpris för det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har använd biltemas 100ah batterier och är mer än nöjd, ställde kanske kraven lägre med tanke på att dom ändå säljer en hel del skit men nu sitter batteriet i för sjunde säsongen och lämnar fortfarande mkt bra ström så jag är kanon nöjd och ska jag byta igen så blir det ett biltema igen..

Kan sedan hålla med två av föregånde talare angånde optima, jag håller med att dom är rena skiten, jag har 3röda som står utan att ta emot laddning, jag har ett gult som oxå står utan att ta emot laddning dessa är alltid laddade med en ctek laddare. Dessa har laddats fulla och sedan stått några veckor och då vart stendöda (dom har varit bortkoplade) jag har fått 1nytt rött på garanti dom andra får jag inte ut nåt på då dom säjjer att dom är sönderladdade mm ett sånt besked är ju roligt att få.. ALDRIG mer optima snacka om dålig kvalite för mkt pengar

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hm. Kan det bero på at en blyack är tämligen okomplicerad?

Syrabad plus blyelektroder. Ju mera av varje (=ju tyngre batteri) desto större kapacitet. Ingen direkt rocket science.

Knappast lönt att betala för en massa tillkrånglad high-tech utan gå på billigast ampere-timme per krona. Sedan byter man när man tycker de hålla laddning för dåligt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag 3 x 110 Ah förbrukningsbatteri samt ett startbatteri på nästan lika många Ah. Jag har haft dem i ca 3½ år utan bekymmer. Precis som med alla blybatterier så förlänger - en kontrollerad laddning och en kontrollerad användning - livet på batterierna. Finns säkert bättre batterier men till vilket pris?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

jag har ett biltema sådant där billigt orkade knappt dra runt motorn men det funkar bra til stereon/lant/pump, kör ett dyrt till motorn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Biltema är inte främmande för att byta ut batterier som inte fungerar.

Det är mest startbatterier BT säljer så det är ingen nyhet för dem att ett startbatteri ska kunna avge stor ström.

Byt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har kört med Biltema batteri i 5 år med denna säsong.

Det förra batteriet höll 4 år trots att det varit under vatten 3 gånger..

Vet inte om det är bra.. men om jag jämför mitt bilbatteri från Volvo som jag bytt nu i dagarna så har det hållt från december 2003. Dock fick jag ge någonstans runt 1400kr för ett nytt.. kommer inte ihåg nu, för jag köpte en massa annat också.

Senast ändrad av Daniel_B | 14 juli 2011 | 21:57

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har funkat bra för mig och mina behov, har en som startbatteri. Har också en för förbrukningsprylar. Klart prisvärda.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...