Ljunga 0 Postad 16 Maj , 2011 Har en Volvo Penta 255B med sötvattenkylning Problemet: Det kommer in olja i kylsystemet som syns i expansionskärlet. Oljan syns även i kylaren. Motorn går alldeles utmärkt utan att bli för varm och oljetrycket är helt ok. Inget vatten finns i oljan. Orsak kan man ju tänka sig ligger i toppplock eller topplockspackning men då borde ju andra symptom visa sig. Finns det någon klok som kan ge ett bra tips? Hälsningar/ Ljunga Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tallywag 0 Postad 16 Maj , 2011 Har motorn oljekylare? Isåfall är denna ett hett tips. Hade det varit topplockspackningen hade motorn troligtvis gått varm vid belastning. För att vara säker kan du mäta om det finns förbränningsgaser i kylvattnet genom att suga upp ångorna i ett instrument med indikeringsvätska. Köpes för 600-800 kr på exempelvis AD-Center, eller kan kanske lånas hos någon bilverkstad. /H Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ljunga 0 Postad 17 Maj , 2011 Nej den har inte oljekylare. Skulle man inte kunna kolla topöock/packning genom ett kompressionsprov? Någon cylinder borde visa annat värde om det finns läcka/spricka? /Ljunga Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
trewq 591 Postad 17 Maj , 2011 Okvalificerad gissning: Om det inte bubblar i kylvätskan när motorn går borde det inte vara läck mellan förbränningsrummet och kylsystemet, och i så fall skulle det väl komma sot och inte olja. Tror alltså inte att komptest skulle ge nåt. Var kan oljan komma i närheten av kylkanaler? Topplockspackning eller spricka i överdelen av toppen? Skulle nog satsa på packningen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser