Gå till innehåll
måndag 11 november 2024
Ljunga

Olja i kylvattnet

Rekommendera Poster

Har en Volvo Penta 255B med sötvattenkylning

Problemet: Det kommer in olja i kylsystemet som syns i expansionskärlet.

Oljan syns även i kylaren. Motorn går alldeles utmärkt utan att bli för varm

och oljetrycket är helt ok. Inget vatten finns i oljan.

Orsak kan man ju tänka sig ligger i toppplock eller topplockspackning men

då borde ju andra symptom visa sig.

Finns det någon klok som kan ge ett bra tips?

Hälsningar/ Ljunga

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har motorn oljekylare? Isåfall är denna ett hett tips. Hade det varit topplockspackningen hade motorn troligtvis gått varm vid belastning. För att vara säker kan du mäta om det finns förbränningsgaser i kylvattnet genom att suga upp ångorna i ett instrument med indikeringsvätska. Köpes för 600-800 kr på exempelvis AD-Center, eller kan kanske lånas hos någon bilverkstad. 

/H

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej den har inte oljekylare.

Skulle man inte kunna kolla topöock/packning genom ett kompressionsprov?

Någon cylinder borde visa annat värde om det finns läcka/spricka?

/Ljunga

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okvalificerad gissning: Om det inte bubblar i kylvätskan när motorn går borde det inte vara läck mellan förbränningsrummet och kylsystemet, och i så fall skulle det väl komma sot och inte olja.

Tror alltså inte att komptest skulle ge nåt. Var kan oljan komma i närheten av kylkanaler? Topplockspackning eller spricka i överdelen av toppen? Skulle nog satsa på packningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...