Gå till innehåll
fredag 20 september 2024
RikardE

Navigation - hur tänker man?

Rekommendera Poster

Jag har läst massa diskussioner kring navigationsutrustning och blir ibland lite förvånad över tankegångarna. 

I mina ögon så är en bra navigationsutrustning, plotter, radar och VHF otroligt viktiga redskap när man är ute på sjön - självklart skall man kunna hantera dessa! 

Sen läser jag att man vill hitta minsta möjliga billigaste möjliga plotter som man behöver förstoringsglas för att kunna läsa av.. Eller använda mobiltelefonen.. 

 

Är jag ensam om att tycka att man inte skall snåla med såpass viktiga saker?

 

Att jämföra som att köpa billigaste möjliga regumerade däck till bilen.. ? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!
Utan att kunna svara för hur andra tänker så tror jag att det precis som det finns en marknad för billiga regummerade däck, så finns det en marknad för billigast möjliga navigations- och säkerhetsutrustning. Jag tror också (även här utan att veta) att de som använder mobilen som navigator är samma typ av sjömän som de som för 10 år sedan använde telefonkatalogens kartor för att hitta ut till Sandhamn över midsommar.
Men visst finns det en vettig användning för mindre plottrar och även mobiler om man har en liten motorbåt, eller en kajak, som komplement till papperskort. Om man har en båt för 20.000 så har man kanske inte råd att utrusta den med plotter, VHF och radar. Men då bör man ju oxo ha sjömansvett nog att inte ge sig ut i tät dimma i svårnavigerade vatten.

/Rocketman

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man tänker väl att om börsen klarar av att med ett nödrop köpa en plotter så gör man det. Eller så kör man vidare och använder ett vanligt sjökort. De är ju heller inte gratis men räcker några år. Skärgården i Sverige har en del sten men de brukar ligga kvar år efter år på samma ställe så sjökort kan återanvändas ganska många år. Annat i Danmark eller andra länder med sand som flyttar sig och kortet räcker till nästa storm. Då kan man ändå inte lita på kortet utan måste hålla sig i lederna med de gröna pinnarna på höger sida.

Det viktiga är trots allt att man kommer ut på havet och får tillgång till den tredje dimensionen. Att gå och trampa asfalt och gå spara till den fullutrustade båten är så fel det kan bli. Frugan och jag pratade just om det. För några tusenlappar kan man komma över en liten segelbåt på 20 fot. Finns tom de som skänker bort den gamla båten som med idogt arbete kan bli en beboelig båt för den med lite mindre medel.  

Sen är det väl inte konstigt att man följer med på telefonutvecklingen. Telefon behöver man ändå och kan man då få inladdat sjökort för 500 spänn som räcker över hela Sverige så kan även jag lockas av det. Även om jag redan har sjökort över området och lite till.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker nog att grundfrågan är lite märklig.

Självklart så finns det de som väljer att ha en liten skärm till ett övrigt förstklassigt navigationsprogram som finns i mobiltelefonen.

För den som har svårt att se på den lilla skärmen eller vill ha en god överblick finns ju GPS system med större skärm. De är enligt mitt tyckande väl dyra.

Själv föredrar jag att använda en miniPC av typ Asus Eee Pc med ett bra navigationsprogram, till exempel SeaClear och en bra GPS puck. På så sätt har jag både en PC och ett navigationssystem för en billig penning. Att kunna söka båtlivsfakta på nätet med hjälp av PC är smidigt.

Men som sagt smaken avgör och smaken är som bekant personlig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780

Jag har precis uppdaterat till senaste sjökort i min lilla iPhone men också köpt nyaste båtsportkorten för Mälaren och Furusund/Arholma..... Och jag har aldrig navigerat efter telefonkatalogen.

Visserligen är iPhonen liten men har varit till stor nytta i flera år och jag tar säkerheten på allvar.

Säkerhet är vad man gör det till, inte vad slutsumman på kvittot sägerwink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför utrusta en styrpulpetbåt på 5-6 meter med en 12 plotter om man kanske ändå nästan aldrig åker i områden man inte känner till.

Jag har en liten garmin med 5 skärm på min ryds 510GTI, funkar kanon har inget behov av en större... Kan väl förstå om man har en 35fots kryssare och har för avsikt att ge sig ut på okända vatten att man bör ha en större...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja varför inte köpa billigaste möjliga regumerade däck till den av våra bilar som går mindre än 500 mil om året och sällan körs längre än till bilbesiktningen i Uddevalla eller Lysekil om man vill snåla (det är en mil kortare till Lysekil - å andra sidan finns det ingen annan anledning att åka till Lysekil, vilket det finns till Uddevalla - annan anledning altså)

När det gäller navigationsutrustning så är väl radar bra, men har man egentligen sån stor nytta av den. Har man radar skall man kunna använda den och man skall också använda den. Seglar man då själv, som jag, är det ju en extra grej som stör den övriga navigationen och uppmärksamheten.

Jag tror att vi litar allt för mycket på elektronik. Vi har all typ av utrustning, som vi förlitar oss på som absolut nödvändiga för att kunna ta oss från punkt A till B och så slutar elen att fungera. Förhoppningsvis har man ite burit iland telefonkatalogen, så att man har någon form av skriftlig förebild.

I mina ögon så är en bra navigationsutrustning, pappersjökort, passare, transportör, kompass/peljkompass och kikare otroligt viktiga redskap när man är ute på sjön - självklart skall man kunna hantera dessa!

Sjökorten behöver inte nödvändigtvis, för min del, inte va nya. Det skall man naturligtvis inte rekomendera till andra, men för min del är det ok. Grunden ligger där dom ligger. Att en och annan prick har dragits in eller flyttats spelar för min del inte så stor roll. Farleder är ju i de flesta fall till för stora båtar. Finns det vatten så går det att segla - det läser man ut av sjökortet.

Sen är det ju bra att ha en båt som tål om man skulle gå på grund, vilket har hänt mig en handfull gånger de senaste 40 åren. winkJa - man skall inte skoja om såna saker - det kan ju bli alvarligt.

Sen har jag kompleterat med en laptopp kopplad till en GPS-puck med digitala sjökort och SeaClear. Tog faktiskt bort kompassen på rattpedistalen i sittbrunnen och ersatte den med den billigaste plottern som man såld för tillfället med ganska liten skärm.  Ser inte laptopen bra från ratten i sittbrunnen på den nya båten och det finns heller inte nåt riktigt bra ställe att lägga pappersjökortet där ute heller.

Vid den inre styrlatsen funderar jag på att köpa en Ipad. Det är egentlige samma problem där. Det går inte att placera laptoppen så att man kan se den ordentligt från den inre styrplatsen heller.

Sen har jag två handburna GPS;er utan karta.

I min lilla bohusjulle som jag och mina barn använder i hemmavattnen, har vi en svartvit kopia på ett sjökort instoppad i ett plastfodral. När jag tittade på det sist vet jag inte. En gammal hedrelig orienteringskompass har nån tidigare ägare hängt under toften i aktern. Kan va bra att ha om man skulle drabbas av hastigt uppkommen dimma. Själv har jag aldrig använt den under de ca 10 år vi har haft båten. Jag kan ju ta med en handburen GPS om jag vill, vilket jag gör ibland. Det kan ju i varje fall va kul att se hur fort man seglar

Jag tror att en stor plotter, radar och VHF är lite overkill på min bohusjulle.

Man får nog anpassa sig efter vilka behov man har och det har ju mycket att göra med vilken båt man har och vilka vatten man befar.



Senast ändrad av toaen | 16 maj 2011 | 19:50

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svärsonen som bor i Nynäs har haft ett antal båtar under åren och när jag i somras frågade honom om sjökortet hade han inget. Inget ankare eller plotter heller. De åker till få utvalda ställen som de alltid gjort och klarar sig därför bra. Plastdottern sa igår med bedjande blick att hon aldrig varit norr om oljehamnen så vi får nog visa dem lite mer. Från i år har de iaf både ankare och min gamla plotter så kanske de börjar upptäcka mer av skärgården nu.

Själv vill jag se nya platser och gärna i områden som är svårtillgängliga. Propparna till båten kostar nästan 20.000 och då är bra navigationsutrustning värd sitt pris. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att grunden ligger där ligger  är vad många tror.

Sjökort är en färskvara. 2010 var det mer än 20 djupändringar på västkusten som berör seglare.

http://lasselundell.se/UFS.html '

http://lasselundell.se/UFS2011.html 

hhhqweqw3rhttp://lasselundell.se/UFS2011.html http://lasselundell.se/UFS2011.html  

 

http://lasselundell.se/UFS.html  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lasse

Det är inte absolut nödvändigt att alltid segla inom 3-mterskurvan. Fast det är intresant ibland. Jag bruka i regel hålla mig där det är djupare vatten.

De gånger jag gått på grund så beror det inte på att sjökortet visat fel djup, utan på helt andra orsaker.

Ock att grunden ligger där de ligger - det är nog helt säkert oavsett om de står i sjökortet eller inte.wink



Senast ändrad av toaen | 16 maj 2011 | 23:17

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ock att grunden ligger där de ligger - det är nog helt säkert oavsett om de står i sjökortet eller inte.


Jomensan! Och när man sitter fast på samma sten som man hittade förra veckan och har en sån däringa GPS så visar den exakt samma lat-long position som förra veckan. Och precis som förra veckan så visar plotten att man är på fritt vatten strax utanför en 3-meterskurva eftersom korten är mindre exakta än GPS'en. :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är klart att dyrast inte vinner, för att förtydliga så ser man ofta snabba båtar med en 4-5 skärm. 

Har själv haft en 5 skärm på en liten flybridgebåt, jag tyckte inte att den gjorde någon nytta, zooma in coh zooma ut helatiden å blev lätt förvirrad.. 

Om man köper en snabb båt så kan det ju vara vettigt att kunna se vad som finns på sjökortet å då är ju en 5 skärm liten.. 

Jag använder alltid papperssjökort oxå, i min nya båt sitter det en laptop med 13 skärm å seaclear, ingen aning om jag kommer att gilla det sättet att navigera. Det kan jag återkomma med efterhand. 

Man lägger gärna pengar på dyr sopparäkning eller balla tillbehör men ofta verkar det i mina ögon som att man låter dethär med navigationen ligga som en sista och minsta tillbehör till sin båt.. 

Även om jag hittar till många ställen i skärgården och navigerar min båt i grynniga områden när det är regnigt utan behov av plotter så har jag alltid lagt störst vikt på sådant som är viktigt - säkerhet. Att allt är uppdaterat och fungerar klanderfritt. 

Ganska ofta när jag tittar på Blocket säljer folk en båt för 800-1,5 miljoner med en minimal gps plotter. Känns inte alltid som att det står i paritet. 

 

Alla tänker vi olika.

 

Senast ändrad av RikardE | 17 maj 2011 | 09:27

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är nog mycket vanesak också om elektroniska hjälpmedel är de viktigaste. I min gammla gps tog batterierna slut för två sommrar sedan och jag har nog inte ens saknat den. Dock brukar jag ha bra koll på vart jag är i sjökortet som nästan alltid ligger uppviket i sittbrunnen tillsammans med min gammla lythkompass. Jag tror inte dessa två är särskillt mycket osäkrare än en plotter. Dock kan det ju krävas lite mer kontinuerlig koll i korten osv. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Instämmer. De små kan man lika gärna vara utan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...