AndreasFinck 0 Postad 16 Maj , 2011 är det någon här som gjort en egen avgaslimpa och skulle vilja dela med sig av erfarenheter?! vore väldigt tacksamt Mvh Andreas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
alubatar 22 Postad 16 Maj , 2011 Det är bättre och göra den i rostfritt 316 eller 309 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AndreasFinck 0 Postad 16 Maj , 2011 ok, har du gjort en i sånt material? skulle vilja ha typ någon ritning eller liknande.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
alubatar 22 Postad 16 Maj , 2011 Det har jag men har ingen ritning. Lättaste är att man tar ett vanligt grenrör och bland efter den om det är möjlig, så gjorde vi med store segelbåtar som hade en v12 motor Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AndreasFinck 0 Postad 16 Maj , 2011 nu förstod jag inte riktigt.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
boso 0 Postad 16 Maj , 2011 Känns lite sådär att göra den själv. Rekommenderar att köpa dom från www.rapidomarine.com, halva priset. H/b Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
alubatar 22 Postad 16 Maj , 2011 Man blanda avgasen med vatten efter grenröret, inte i limpan. Ska se om jag hittar några bilder. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AndreasFinck 0 Postad 16 Maj , 2011 skulle vara grymt de =) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Faderullan 718 Postad 16 Maj , 2011 Jag gjorde en avgaslimpa i vanligt konstruktionsstål till min Volvo B20. Det håller knappast så värst länge, men jag ville inte sätta mer pengar i avgaslimpan än vad båten är värd. Och det var ett experiment för att kolla hur motorn fungerade ihop med båten. På en motor med aluminiumlock är aluminiumlimpa säkert en bra lösning. Syrafast stål är kanske ännu bättre. Det hela hänger väl mest på vilket material man är duktig på och van att arbeta i. Jag använde ett skrotat topplock att bygga från. Började med att göra flänsarna och skruvade fast dem i locket. Sedan fortsatte jag med att göra kanalerna till kollektorröret. När det var klart klädde jag in det hela med två vinkeljärn. Avslutade sedan med flänsar i båda ändarna. Jag gjorde mina så att de passade mot en original avgaskrök, jag råkade ha en sådan i ok skick. Räkna med att bli tvungen att plana flänsarna, trots att jag hade min limpa fastskruvad i locket under hela tillverkningen drog det sig en aning. Dock inte mer än att jag fixade det hela hemma i garaget med en fil och tålamod... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AndreasFinck 0 Postad 16 Maj , 2011 har du någon bild på det?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Faderullan 718 Postad 16 Maj , 2011 Kan nog ta en bild på den när jag är i verkstan nästa gång. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AndreasFinck 0 Postad 16 Maj , 2011 de låter bra Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
alubatar 22 Postad 16 Maj , 2011 Det är inte så lätt och se men avgaser kommer upp på höger sidan. De blandas med vatten var de går ner i den tjockare delen. Sen går de in i den vita ljuddämparen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AndreasFinck 0 Postad 16 Maj , 2011 ok, ser inte så bra...men kan man kyla avgaserna senare istället som det görs direkt idag i limpan? Senast ändrad av AndreasFinck | 16 maj 2011 | 18:32 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
alubatar 22 Postad 16 Maj , 2011 Tror att jag har 2 stycken 2tum eller 2,5 tum blandare hemma som jag gjorde för länge sen. Ska se om jag kan hitta de så kan jag tar en bild så blir det lättare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
alubatar 22 Postad 16 Maj , 2011 Fick scanna bilden det fanns ingen digitalkamera då Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
alubatar 22 Postad 16 Maj , 2011 här är bilden Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AndreasFinck 0 Postad 16 Maj , 2011 hur har du gjort så att inte vattnet ska kunna komma tillbaka då? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
alubatar 22 Postad 16 Maj , 2011 avgaser kommer in på övansida och går ut på undersidan och sen till ljuddämparen med vatten lås. Röret på ovansidan går ner in i den tjocka Senast ändrad av alubatar | 16 maj 2011 | 19:32 Senast ändrad av alubatar | 16 maj 2011 | 19:34 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AndreasFinck 0 Postad 16 Maj , 2011 vad ska du ha för den där då?=) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
alubatar 22 Postad 16 Maj , 2011 har 2 st vänster och höger de kan du får för 2000:- Det är 53 mm in och 65mm ut. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AndreasFinck 0 Postad 16 Maj , 2011 jag har ju en rak 6a mercruiser, så behöver väl bara en... sen är de bara att ordna munstycken mot blocket? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
alubatar 22 Postad 16 Maj , 2011 helt rätt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AndreasFinck 0 Postad 16 Maj , 2011 vad skulle du ha för att göra så den passar rakt av till blocket, så förgasare passar osv.? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
alubatar 22 Postad 16 Maj , 2011 inte en aning, kan tänka mig att det tar en hel dag och bygga ihop. Problemet är att jag har jobb fram till September. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AndreasFinck 0 Postad 17 Maj , 2011 haha okej återkommer om den andra då.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Faderullan 718 Postad 18 Maj , 2011 Lovade en bild på min hemslöjdade limpa. Den är ingen skönhet och kommer inte att hålla värst länge heller. Den var övningsobjekt medan jag lärde mig använda min nya sticksvets, fogarna ser därför ut lite som hösnsskit på sina ställen, men det var bara att slipa bort och rappa på mera... Volvo B20 har ju insug och avgas på samma sida av locket, det gör att avgaskanalerna måste vara svängda nedåt, dessutom är de fykantiga. En motor som har runda avgaskanaler och insuget på andra sidan av locket borde vara betydligt enklare att fixa hembakt limpa åt. Så här ser den ut efter två säsonger. Min version 2 kommer nog att vara endera en ny originallimpa eller så gör jag en likadan i rostfritt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser