Gå till innehåll
torsdag 19 september 2024
T___

Vilken aluminiumbåt?

Rekommendera Poster

Jag fortsätter diskussionen gällande vilken typ av aluminium en aluminiumbåt bör ha. 

Om jag har förstått det hela rätt så bedöms aluminium efter vilken brottgräns och sträckgräns det har? 

Sen finns det olika typer av aluminium samt i varje AlMg-klass finns tre olika tillstånd, typ som i AlMg 4,5 finns W28, G31 och G35. Vilket leder till frågan vilket tillstånd bör aluminiumet ha förutom vilken AlMg-klass? 

Som jag har förstått är AlMg 2,5 - 4,5 godkänt som marinaluminium. 

Fantastiskt att det ska vara så svårt att köpa en alu-båt!

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla på Yamarin CROSS  dem har fått mycket bra betyg. Finn med centerkonsol och som bowrider. Jag kör ju plast varianten och är super nöjd.

/Havskatt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för förslag! 

Men jag är endast intresserade av alu-båtar utan plastinnerline.

 

Någon som känner sig manad att reda ut vilket aluminium som en alu-båt bör ha? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Du har listat dina kriterier 1-4.

Nu har snart hela sommaren gått och du har inte köpt någon båt ännu...? Jag lovar att om du slår till på en Anytec 622 SP så kommer du knappast bli besviken. Och jag tycker absolut att du skall ha 4-takt.

Har du varit och provkört någon modell ännu? Det är du som ska äga/köra båten, så här på detta forum tror jag inte att du kommer att bli särskilt klokare.

Lycka till

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kan inte precis alla brottsgränser mm, men jag har jobbat med aluminiumbåtar  och lastfartyg innan jag började med aluminium.

Beräkningar och konstruktioner har man specialister förr, jag gör vad jag är bäst på .

I praktiken har jag sett att AlMg4,5 h111 håller bäst i riktig salt vatten och även där går det fel ibland.

tex har jag sett på en 43 meters segelbåt att efter 3 månader på ett ställe färgen losnade för att de inte hade isolerad rostfritt.

Nu är sån båt utrustad med demest fantastiska grejor så risken för galvanische strömmer är rätt stor.

Sen har jag aldrig sett en aluminiumbåt byggt som används av proffs som inte är byggt i AlMg4,5

Så jag fattar inte varför visa använder en mindre kvalitet. Det ser man på Anytec de använder bara AlMg4,5 i botten ärdet för att spara pengar?

Hasslö båtvarv hade ingen aning heller och kunde riva en förlängning på en passagerare fartyg efter att  sjöfartsinspecktionen kommer på att de hade använd AlMg3, det kostade de 700000:-.

Sen är det absolut viktigast att man håller  rätt svetsordning och riktningar så att plåten krympar på rätt sett.

Det är ingen problem och får massor med spänningar i plåten som leder till sprickor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Japp, snart har hela sommaren gått och ingen ny båt har inhandlats, jag har ett par andra båtar så helt båtlös är jag inte.

För mig är analysen otroligt viktigt och vetskapen om att när väl inköpet genomförs så är det med en genomarbetad förstudie.

Jag har kört dem flesta båtarna men det som jag vill få ut ur forumet är hur båtarna har hanterat situationer som vanligtvis inte inträffar samt annat kunnande som jag inte har.

 

Nu till nästa frågeställning:

Bottenmåla, av eller på?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej du

Jag kör utan nångon båttenfärg och är riktigt nöjd med det, är ju dock första säsongen nu. Har varit under båten med en isskrapa och en rotborste 1 gång i juli. Om det är bra eller dåligt får nog någon med mer erfarenhet svara på. Jag kör utan mest för miljön, låter löjligt med om det tar 20 min per gång att göra ren den när den ligger i vattnet och jag gör detta 2 ggr per säsong så tycker jag att det är värt badet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bottenmåla kan var rätt smidig och om man köpa det på ett större varv får du bra bottenfärg med som de använda på KBV båtar mm

Om du är i närheten kan vi gå ut med min gamla 5,5 meters med en 200hk  i lite grov sjö, då blir du övertygad.

Pripps; om din båt ligger i salt vatten skulle jag skruva på lite zink annars försvinna båten rätt fort.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alubatar: den ligger i salt, jag har en riktigt stor anod i aktern och den har nog minskat till hälften sedan maj, kan man sätta tex 2 till i aktern eller behöver man ha dom under, tråkigt om båten är borta en dag. Lånade tråden för en egen fråga hoppas det är ok.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska funka med 1 eller 2 på akterspeglen utan försvinner lindern inom ett år för de är inte byggt i marinaluminium vilket jag tycker är konstig för det är ett krav vid CE märkning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Detta kanske är en dum fråga - men hur fäster man anoder på båten? Vill ju helst inte skruva i den!

Mvh,



Senast ändrad av Linni229 | 04 augusti 2011 | 08:33

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag brukar svetsa nån fördubbling på båten om de kör i riktig saltvatten eller montera de på trimplåtarna om de finns.Din båt behöver ingen,det är bara  motorn som behöver zink eller  Magnesium om man kör i sött vatten.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

problemet med Anytec är att de är för dyra och 622 blir jätte vinglig över 40 knop.

Jag menar en 622 kostar utan motor inte ens 200000:- inkl i tillverkning tror de lag mellan 180 och 190 nånstans enligt försäljaren och det är inkl dynor kappel mm.



Senast ändrad av alubatar | 05 augusti 2011 | 18:40

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Insåg att jag inte uppdaterat tråden.
Det vart till slut en alucraft 23 med 225 suzuki

Anledningen till detta är framförallt:
1. Insåg att jag ville ha en lite längre båt än vad jag initialt hade tänkt
2. Priset blev helt ok

Måste säga att den är fantastisk!

/T

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...