Gå till innehåll
onsdag 05 februari 2025
andres01

Motor utan sötvattenkylning

Rekommendera Poster

Kan man säga att efter ett antal år kan en motor utan sötvattenkylning få problem med rost. En just vinterkonservering påverkar väl också. Har antalet körtimmar någon påverkan på detta? Vad jag är ute efter är att när bör varningssignaler tändas vid köp av en begagnad båt med motor utan sötvattenkylning?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sötvattenkylning ses ju som en fin sak att nämna i annonser ser man. Det som man sällan läser om eller vet om som nybliven båtägare är att många äldre båtar med eftermonterad sötvattenkylning inte alls behöver vara så bra faktiskt.

Jag har själv haft en del värmeproblem med sötvattenkylningen (80 tals segelbåt), motorn gick varm när man puchade på lite och en dag så värmenöp den. Efter en del runt ringning till diverse olika marina verkstäder osv. så kom jag fram till att inga rostflagor fanns i mitt system utan det var rätt normalt att motorn kan gå var om man går för fullt och det är varmt i vatten och varmt ute.

Jag har faktiskt monterat av sötvattenkylningen och kör numera på sjövatten kylning eftersom jag tycker att kastar båten ut vatten när jag kör.. ja då vet jag att jag har kylning. Att komplicera till sakerna är inte min stil. Eftersom jag har rätt klen motor i min båt behöver jag kunna stå på om det blåser motvind. Då vill inte jag vara orolig om jag ska få motor problem pga kylningen eller inte.

Men det beror säkert på om det är segel eller motorbåt, om jag köpte en nyare segelbåt där motorn är byggd för sötvattenkylning så skulle jag såklart ha det kvar. men inte med äldre båtar som är orginal sjövattenkylning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...