KurreH 0 Postad 15 Maj , 2011 Funderar på att köpa en sjuttiotalssnipa och letar efter exemplar med bytt motor. Det finns ett stort utbud med utbytta motorer att titta på just nu, men hur gamla kan dom utbytta motorerna vara utan att man kan räkna med problem? En intressant exemplar har en 15 år gammal Penta 2003 Turbo (sjövattenkylning). Det kanske inte låter så gammalt i sammanhanget, men ändå. Turbo låter ju som en dyr reservdel. (Och onödigt i en liten marindiesel.) Finns det någon som har erfarenhet från en Penta 2003 Turbo som kan dela med sig av några tankar och hur kan jag enkelt bedömma motorns skick? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 16 Maj , 2011 Jag har alltid gett rådet att motorn ska vara bytt när någon bekant letat båt. Men när jag läst din fråga får jag omformulera mitt svar till att motorn ska vara bytt för några år sedan. En snipa med turbo skulle jag nog välja bort, förstår inte vad turbon har på en så liten motor att göra. Nu kommer mina privata tankar om två giganter på marinmotorer; Volvo Penta dom har hutlösa priser på reservdelar, och den andre är Yanmar dom har slutat leverera reservdelar till äldre motorer. Men det finns ju andra motorfabrikat, kanske tillomed en fabriksrenoverad Albin bensinmotor är ett alternativ att tänka på. Detta var väl inte direkt vad du frågade efter, men jag hoppas att det varit till någon hjälp änndå. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser