Gå till innehåll
söndag 09 februari 2025
Corvus_corax

Vattenläcka i sjövattensystemet

Rekommendera Poster

Har just återvänt efter lite pyssel med en kraxig AQ140 som inte ville gå rent.

När jag väl fått ordning på motorn så den börjar gå rent och reagerar som den ska på gaspådrag så kommer nästa överraskning.

 

Vid cirka 4000 varv i tomgångskörning så börjar det läcka ut vatten från värmeväxlarens lock (den där man kan tu ur sjövattensilen). I höstas bytte jag lock och köpte ett nytt elegant då det även då läckte vatten där. Jag han i och för sig inte kolla så mycket på om den läckte vatten där efter lockbytet jag gick bara 10 distans i maklig fart 3500-4000 varv och då läckte inget vatten in. Efter det togs den upp för vintern.

Nu så ser det ut som en sprinkler när jag varvar upp över 4000 varav med det nya locket.

Vad kan vara fel ?

Kan det ha satt igen någonstans så att trycket blir för högt eller vad ?

 

Har någon ett gott råd eller tips om vad som kan vara galet ?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sitter en gummiring som ska sluta tät mellan värmeväxlaren och locket. Kolla så den är hel och fräsh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Menar du gummiringen med texten UP som sitter nedanför locket, den som måste krängas loss om man vill ta bort plastkåpan?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har allafall en o-ring som sitter i typ spännringen under locket. Dock hittar jag den inte på sprängskissen, hmmm....

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, om ett nytt lock inte håller tätt så är förmodligen trycket större än avsett.
Kan iofs vara en svaghet i lock-konstruktionen, men mer troligt är nog att trycket är högre än normalt.

Impellerpumpar böjer väl sina flexibla gummiskovlar lite extra ifall motståndet blir för högt?
De slits då antagligen rejält men trycket begränsas i alla fall, men ifall impellern är av fel typ så kanske inte denna förmodat inbyggda tryckreducering fungerar som tänkt?
[Men möjligen är läckaget sas avsiktligt inkonstruerat som en sorts primitiv indikator på att trycket är för högt, för alternativet med plötsligt avbrutna impellerblad som stoppar flödet är ju värre, dvs överhettning i stället för bara ett lite blaskigt motorrum?? Kanske har du redan en liten bit av impellergummi nånstans som blockerar litet, impellrar verkar ju kunna drälla småbitar av forumets frågor i övrigt att döma?]

Skulle nog -som du är inne på - alltså försökt kolla ifall trycket är alltför stort i behållaren relativt specen, dvs om nåt flödeshinder i ev kombination med felaktig impeller kan orsaka onormalt högt maxtryck. (Eller om locket rent av är så illa konstruerat/utfört att det inte tål ens det tänkta normal-maxtrycket utan läckage.)

/ Thomas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Har exakt samma problem som jag brottas med just nu. Vid över 4400 varv läcker det vatten ur detta lock.

Locket är bytt förra sommaren. Har även taget ner värmeväxlaren och lämnat in för syrabad/rengjöring och provtryckning. Har även gjort rent oljekylaren och bytt limpa för två säsonger sedan. har även bytt avgasbälg, men övertrycket kvarstår.

Jag har två aq145a där den andra beter sig normalt och efter ca 2 timmar efter körning om jag lättar på locket till den som beter sig shysst så sjunker vattnet undan, men på den som beter sig konstigt så bubblar det upp flera deciliter efter två timmar när jag lättar på locket.

Jag kommer fortsätta felsöka innan iläggning, men jag börjar få slut på ideer. tänkte i helgen kolla om jag ej har bälgen inkopplad att bara hälla i vatten i silen och se om det sjunker undan. Det kanske sitter något i drevet som stoppar upp? någon gammal klaff kanske?

Har även bytt limpa och renoverat upp toppen eftersom den var dålig i den fjärde avgasporten.

Alla packningar är bytta på kopparrören.

Förslag mottages tacksamt...

 

MVH
/Danjel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Danjel:
Skumt detta med att ett övertryck består även efter två timmar!
Baljan är väl högsta punkten i en änd-öppen hävert, så släpper man in luft där borde ju nivån sjunka? Så sker ju tydligen också i den shyssta motorn.
(Impellerpumpen är väl iofs mycket tät vad gäller bakåtströmmande vatten med lågt tryck, men på utloppssidan borde väl inga hinder finnas.)

När man stannar den varma motorn upphör ju flödet, och glykolvattnet kan nog börja sjuda lokalt i motorns varmare delar. Viss självcirkulation kan nog uppstå i glykolkretsen, och dess trycksatta vattentemp kan nog vara över 113 grader, gissar jag. Detta varmvattenflöde kan nog värma det stillastående sjövattnet i baljan, särskilt som den också sitter uppe på den varma motorn. Sjövattnet kan nog alltså expandera litet, men efter hela 2 timmar? Och detta måste väl tryckutjämnas efterhand genom drevets utlopp, kan jag tycka??

För utloppet kan ju knappast vara mer än litet partiellt blockerat, i annat fall hade väl motorerna raskt överhettats vid körning. Och en förmodad värmeexpansion sker ju rätt långsamt så trycket kan väl knappast stegras med mindre än att utloppet är näranog helt tätt??
Iofs kan expansionen ske snabbt om sjövattnet har ett litet förhöjt tryck och är något varmare än hundra grader. Öppnar man då locket så sjunker trycket plötsligt så det börjar koka och därmed expandera snabbt. Kanske så snabbt att utloppet inte hinner med utan det väller över?

Kan det vara beväxning i drevets kylkanaler?
Hur ser sjövattenkretsen ut egentligen, inlopp-pump-sil-oljekyl-bälg-drev-undervattensutlopp? Finns det kanske nån hävertbrytande ventil som hindrar vatteninträngning via avgasutloppet till cylindrarna?
Hmm ... inte helt lätt att begripa sig på, men nåt kreativt och lätt utfört experiment borde gå att klura ut eftersom du råkar ha två lika motorer varav bara den ena bråkar. Ditt förslag att hälla i vatten verkar rimligt, och själv kommer jag i stunden inte på nåt alls.
/ Thomas



Senast ändrad av Thomas-1 | 17 maj 2011 | 16:21

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bör nog förtydliga detta med baljan litet.
Den verkar enligt skissen bestå av glykolkretsens 32. expansionstank som är sammanbyggd med en annan behållare 1. isolator. Upp ur denna sticker själva värmeväxlaren benämnd 5. insats. På värmeväxlarens gavel sitter en sjövattensil (12.silhus), vars lock 22.lock alltså har ovanan att läcka. ...
http://www.marinepartseurope.com/sv/volvo-penta-sprangskiss-7742840-26-15777.aspx

Allt detta sas varmt monterat som en enhet uppe på motorn. Bara inne i själva värmeväxlaren/insatsen finns sjövattnet om jag begripit skissen rätt. Både isolatorn och exp-tanken innehåller alltså glykolvatten?

I mina ögon ser själva värmeväxlaren/insatsen ganska liten ut med tanke på motorstorlek, och  expansionstankens lock ser också lite extra kraftigt ut. Antyder då att trycket i glykolkretsen valts högt, förekommer tydligen uppemot 5 bars övertryck för formel1-bilar. För all del knappast så högt här, men genom glykolkrets-tryckhöjning görs kylningen effektivare, dess temp kan då stegras utan kokning. Mindre kylyta krävs om tempskillnaden är större. Nåt sånt.

Detta med glykolkretsens förmodat ovanligt höga temp/tryck kan ju eventuellt ge snabbare kokning/tryckstegring även i sjökretsen än förväntat, detta kanske särskilt märkbart en stund efter att motorn stannats och därmed också alla pumpflöden, ifall locket 22 då öppnas plötsligt??
För 5.Insats verkar vara nersänkt i en behållare 1. Isolator vars temp eventuellt kan vara  ... tja uppåt 130 grader?
Hmm ... börjar bara helt sakta begripa konstruktionens större detaljer. Tror jag iaf??

/ Thomas

Edit: Hoppsan, förväxlade ordet insats med isolator ovan, blev nog  t.o.m. obegripligare än vanligt. ;)
Har alltså fixat detta nu
.

 



Senast ändrad av Thomas-1 | 17 maj 2011 | 19:04

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.
On det sprutar vatten som du beskriver kan det bero på flera sker. Oftast  är det en liten spricka i plasthuset som kan vara svår att se. När du drar till locket öppnas sprickan av spänningen från lockets klack. Huset måste bytas. Observera att locket består av tre delar. I själva locket ligger en gummipackning och under den en plåtbricka. Varje år bör man ta bort gummipackningen och smörja plåtbrickan med fett på båda sidor för att packningen ska ligga still vid åtdragningen av locket. OBS gäller alla med sådant filter. Har du övertryck i sjösystemet bör du rensa hålen i bakkant på avgaslimpa där vattnet ska ut.

Ingemar

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Var sitter dessa hål? det är ju bara ett stort hål ut där man ser mellanväggen om man tittar in i det stora hålet?

Någon som har en bra bild eller sprängskiss?

/Danjel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är du verkligen säker på att det är just vid locket det läcker? I konstruktionen kring silhuset finns det många möjligheter till läckage. Förutom själva locket också vid silhusets anslutning till värmeväxlaren och i rörets anslutning i sidan mot silhuset. Har varit med om att behöva byta gummipackningar etc för att få det tätt, motorn är ju nu minst 30 år.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo nog är jag säker på var det läcker.

Det mystiska nu är jag provat igen vid brygga med upp till emot 4900 rpm utan läckage !?

Kan det varit någe skit som legat ivägen i utfarten från avgaslimpan eller någon annanstans?

Nå nu väntar jag lite med rensningen av oljekylaren.

Har gått 40 distans fast i lugn fart inte över 3500 inte en droppe vatten har läckt ut och limpan blir inte varmare än man kan ta på den kanske upp emot 50 grader men inte mer.

Man får ta i trä och hoppas att det håller tätt även då man ökar farten.

 

I övrigt tack för alla goda råd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Kopplade på tunna i helgen och startade motorn, inget läckage vid tomgång och inget läckage vid 4000 varv. Nu vill jag inte köra motorn på höga varv utan belastning någon längre tid, så det blev ett kort test.

En tanke kan vara att det kanske är impellern som skapar ett för högt tryck för resten av systemet?

Jag skall testa att byta ut den mot en riktig originaldel.

Jag kopplade även av röret efter värmeväxlaren och testade att blåsa igenom den, och det gick väldigt lätt. jag tror inte det sitter något i vägen där. Sedan testade jag att blåse igenom röret som går ner till oljekylaren och det var inget nämnvärt tryck där heller. Nu hade jag visserligen bälgen av. Passade på att jämföra med andra motorn och den vad ungefär samma motstånd att blåsa igenom. dvs inget konstigt stort motstånd.

Locket på värmeväxlaren är bytt mot ett nytt. kanske skall jag även testa att byta plaströret som går ner i växlaren?

/Danjel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det är irriterande med läckage av den här typen då det är svårt att hitta felet.

Men som jag kan se det så finnsdet  möjlighet till förträngning i:

1. Oljekylaren 

2. Avgaslimpan ,om den korroderat invändigt och det bildats lösa avlagringar

3. Klaff som hindrar vatteninträngning vid backning.

Det finns kanske fler möjligheter men det är vad jag kommit fram till.

Ja naturligtvis om skräp passerat in i systemet utan att stoppas upp av filtret i värmeväxlaren.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske är det egentligen inga bekymmer med trycket eller flödet*, varken med piratimpellrar eller förmodad smutsblockering?
Den enkla sanningen kanske är att locket 22 är så uruselt dimensionerat att det saknar vettig säkerhetsmarginal gentemot tillfälliga tryckstegringar eller ens tillverkningsmässig tolerans-spridning??   
(Med tanke på prislappen skrattar måhända VP dessutom retsamt hela vägen till banken?)

Vet inte, men jag börjar ändå luta åt den uppfattningen, detta alltså utan att ens ha sett grejorna annat än som i bilden ovan. Har bara lite spridda funderingar som stöd för detta, men drar dem ändå nedan. Kan möjligen föra tråden framåt att skärskåda locket mer noggrant?

1. Att lockbyte ofta tycks hjälpa antyder väl att lockets kvalitet/materialdimension är dålig? Gummipackningar slits/åldras iofs av ideliga av/på-skruvningar samt av UV-strålning. Ingetdera verkar väl särskilt relevant här?
2. Filtret borde fånga upp det mesta av potentiellt flödesblockerande saker (t.ex avbrutna impellerbitar). Rimligen minskar sannolikheten för att saker fastnar i trånga passager efter filtret, varför har man det annars?
3. Att locket avsiktligt skulle gjorts klent - kanske som nån sorts säkerhetsventil som hindrar dyrare skador - verkar inte troligt vid närmare eftertanke. För ett så litet läckage minskar väl knappast trycket nämnvärt.
4. I skissen ovan tycks plåttjockleken i locket allmänt tunn, men särskilt den nervikta delen som greppar gängan verkar klen&kort. [Dessa skall alltså ensamma vara mothåll till trycket under locket, varje ATÖ ger då motsvarande ett extra kilogram per kvadradcentimeter lock. Verkar kunna böja sig helt onödigt lätt??]

Själv hade jag nog ledsnat på detta efterhängsna problem, helt enkelt slöjdat till en kraftig bygel enligt skissen. (Skruvat på locket i vanlig ordning, sen applicerat bygeln med sin kraftfördelande stora yta. Slutligen spänt bygelns mittskruv tillräckligt för att förhindra bågnande läckage oavsett varvtal.)
*) För är flödet för litet så överhettas väl motorn, alltså tempmätaren börjar visa höga värden.

/ Thomas
Ps. Gjorde f.ö. framgångsrikt nåt liknande på min albinstånkas klena termostatlock vid övergång till trycksatt färskvatten-kylning, en liten extra tryckhjälp uppifrån förhindrar där effektivt bågnande lock och irriterande läckage. ds.

post-10006646-1394236715,2664_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.
Det finns tre hål utanför det stora hålet. Ett på varje sida och ett uppåt. De är långsmala och där ska allt vatten ut. De är ofta igensatta med rostflagor som kan rensas bort med en svetstråd. Går oftast att göra med limpan kvar på motorn. Lossa gummislangen och kräng ner den på bockhornet.

Ingemar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

3 hål utanför stora hålet. Ett på varje sida................. Fattar  ingenting. Kan ingen rita en liten skiss över det kryptiska svarta hålet?

 

/Roger

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Har nu kört ett par timmar efter iläggning och än så länge har jag inte sett något vattenläckage.

Mina åtgärder jag gjort är att renovera upp värmeväxlaren hos en kylarfirma och även provtryckt. Alla packningar bytta. Oljekylaren rengjord, limpan bytt, och slutligen avgasbälgen bytt.

Nu när jag lättar på locket på saltvattensidan så sjunker vattnet undan som det ska, och det nästan direkt efter varmkörning.

MVH

/Danjel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det låter som om rengöringen fungerat väl.

Jag får nog ta en dag till detta själv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett mer radikalt sätt är ju att byta limpa.

Limpan bytt nu men ännu kan det uppstå läckor.surprise

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...