hellraiser32 0 Postad 15 Maj , 2011 Hej alla! Kanske redan finns en tråd om detta..men har inte orken att lusläsa alla trådar. Har kommit över en gammal ancas från 1960! Synd nog är den misshandlad av väder och vind (även ägaren). Nu till min fråga..hur räddar jag mahognyn?? den är grå och luddig förra ägaren började slipa av all gammal fernissa sen blev båten stående, jag har börjat att slipa och det kommer fram brunt trä, prövade att fernissa lite på det jag slipade och färgen kom fram docj väldigt mörk....hur ska jag göra för att få fram färgen som den ska vara? MVH Daniel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst jonten Postad 15 Maj , 2011 hej, det är såklart en hel vetenskap och med fler foliehattar än amerikanska ufo-klubben:) i korthet; slipa med 80papper byt sen till 120. olja med linolja tills den är mättad. torka bort överflöd innan den härdar. vänta ett par veckor och torka av allt med t-dojja kör på med duktigt utspädd fernissa ett varv. kör nästa varv enl. tidsintervallen på burken och lägg sen lager efter lager. vänta nån vecka och sen sjösättning. lycka till!! mvh jonte Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hellraiser32 0 Postad 15 Maj , 2011 Tack för tips och snabbt svar! Men måste jag slipa bort allt grått trä eller räcker det med att slipa av hyfsat mycket?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ciaraud 31 Postad 15 Maj , 2011 Det är nog tyvärr så att du måste slipa bort det missfärgade trät och komma ner till fin mahogny för att få en fin färg. Om du oljar på den gråa tror jag det blir väldigt mörkt - på teak blir det så i alla fall. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Paliswe 3 Postad 15 Maj , 2011 Det är, som skrivs ovan, nödvändigt att slipa träet tills det blir helt rent från missfärgningar. Därefter kan man lägga på Danish oil som grund, det gör man 4-6 ggr med pensel eller tills man får upp en bra yta. Låt torka ett dygn mellan varje påstrykning. Sedan slipar man lätt med fint sandpapper. Vill man ha en toppenblank yta på det lägger man på Rylard VG62. 4-8 lager beroende på hur fint du vill ha det. Det blir en blank fin yta som håller länge. Lägger man inte på Rylard kör man Danish oil med linnetrasa 3-5 ggr, ett dygn mellan varje påstrykning. Då får man en sidenmatt yta. Samt alla båtgrannars beundran över att man fått hamnens finaste trä Jag har renoverat en 35 år gammal rorkult som var mycket missfärgad och flagig från alla möjliga sorters lacker och oljor. Nu är den sidenmjuk och har en fantastisk lyster. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 208 Postad 15 Maj , 2011 Danish Oil är säkert bra, men långt ifrån billigt! Metoden som beskrivs högre upp med linolja och fernissa är den mest välbeprövade här i Sverige. Teaken kommer att ljusna med tiden, men det är snyggt när den är riktigt djupröd! Här kan du läsa mer utförligt om den metoden, http://www.trabatsakuten.nu/tipsotrix.htm Och en massa annat... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JonasP 71 Postad 20 Maj , 2011 Latmask Jag har inte orken att skriva samma sakt igen så varsågod: LMGTFY Senast ändrad av JonasP | 20 maj 2011 | 18:26 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
K_Haddock 45 Postad 20 Maj , 2011 En snabb lösning i det här fallet tror jag inte på. Mahogny är väldigt känsligt, ruttnar snabbt om den står för väder och vind och inte blir omhändertagen som den bör. Teak är något helt annat och ett kapitel för sig. Mitt bästa råd är att du läser på. Det går inte att säga säkert i vilket skick din mahogny är i, utan att se den. Men enligt det lilla du skriver så låter det inte så lovande. En sak är dock helt klar - latmasken har inget där att göra. p.s. Har varit ägare av en mahognybåt i skrov i tio år. Jag gör inte om det. Mahogny i ruff skulle jag kanske kunna tänka mig igen, det är vackert. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hellraiser32 0 Postad 21 Maj , 2011 ville bara rapportera att jag har slipat av överbyggnaden nu och nästan hela sittbrunn! Mahognyn ser fräsch ut faktiskt. Nu är det vara skarndäcken kvar och en del av listerna i aktern..det ända på båten som tyvärr är tvärslut är fördäcket som varit nåtat men det går ju att göra nytt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser