alatalo 0 Postad 15 Maj , 2011 mitt problem är att den dör efter ett tag när jag har startat den, samt att det smäller ur förgasaren när man gasar på, motorn är en v6 gm 4,3l mercury 2010, det är en förgasarmotor. är tacksam för råd å tips vad de kan vara för fel. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
uvek 15 Postad 15 Maj , 2011 Du kan ha dålig bensin ( vatten i bensinen ) töm vattenavskiljande filtret några gånger o häll k-sprit i tanken. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
alatalo 0 Postad 15 Maj , 2011 den blev så innan vintern när jag tog upp den, det är ny å fin soppa i, kan nog vara nå skit i förgasaren kanske Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
christopheri 9 Postad 15 Maj , 2011 Har varit med om linkande när jag glömde att sätta tillbaka kabeln till choken på förgasaren efter att jag hade gjort rent den. Kolla så att den sitter på plats Senast ändrad av christopheri | 15 maj 2011 | 15:49 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 15 Maj , 2011 Att förgasaren skjuter beror alltid på att bränslegasen antänds innan insugs-ventilerna har hunnit stänga helt, vad jag begriper. Detta är nog vanligast då motorn är riktigt varm, och beror då på att mager bränslegas antänds så lätt&snabbt att det sker redan före tändstiftsgnistan. Den magra blandningen ger också dålig kraft i kolvslagen, så motorn accelererar dåligt och kan kanske rent av stanna alldeles. Men är motorn såpass het så går den knappast heller på på tomgång alls. Detta beskrivs i denna MC:sajt på sidan 13, Puffar i avgasröret eller förgasaren...http://www.sorman-racing.com/vedbod_file/forgasare.pdf Men en annan tänkbar orsak till att motorn skjuter vid gaspådrag utan att vara särskilt varm kan vara att insugsventiler kärvar, dvs att de under vinteruppehållet har beckat igen litet så att de inte stänger snabbt nog av ventilfjädrarnas kraft. (Verkar kanske inte heller särskilt sannolikt, för några minuters tomgångskörning ledar effektivt upp ventilmekanismen efter vintervilan iaf om oljetrycket är normalt.) Men eftersom din motor verkar gå bra på låga varv men börjar skjuta vid gaspådrag, så skulle jag försökt kolla/rengöra förgasarens högfartsmunstycken och kanske försökt kolla insugsventilernas täthet med ett kompressionsprov. [Går det att riktigt långsamt öka gaspådraget och därmed få högre varvtal än vid ett plötsligt gaspådrag? Kan kanske isf antyda fel på ev accelerationspump, funderar jag?] Men just skit i förgasaren verkar som sagt troligast, skulle nog börjat där! Edit: Läser frågan noggrannare och ser först nu att den stannar även på tomgång efter ett tag. Själva bensintillförseln och flottörnivån blir ju då misstänkta, sjunker nivån pga otillräcklig tillrinning så blir det naturligtvis en mager bränslegas. / Thomas Senast ändrad av Thomas-1 | 15 maj 2011 | 17:06 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
alatalo 0 Postad 15 Maj , 2011 okej okej motor är nästan ny, gått max 40 timmar, vet inte om de kan ha geggat igen på så kort tid ? den funkar om man tar det lungt på gasen, men som sagt det låter som den inte får tillräckligt med soppa, såg idag att ingen hade lossat på locket på förgasaren, såg orört ut, så det kanske bara är å blåsa rent allt, får testa med de först. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 16 Maj , 2011 Har du tvåportsförgasare med Turn-Key Start?http://www.ehow.com/facts_7165562_mercruiser-engine-specs.html Möjligen är det nåt fel i den automatiken som orsakar problemen, även om förgasarpuffandet verkar lite underligt. Kan nog isf vara ett jobb för verkstads-proffs. / Thomas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser