Gå till innehåll
söndag 19 januari 2025
Tale

Vad kan ha hänt med min utombordare?

Rekommendera Poster

Tjenare! Jag sjösatte min Askeladden 500 med en 90 hk Johnsson från -92 idag. När jag skulle starta motorn för första gången för i år tände motorn till en gång (precis som att startmotorn vred runt kolven en gång) sedan var allt dött.

Inget hände när jag vred på nyckeln och powertilten var död. Jag kopplade ut batteriet (som jag laddat i ca 40 timmar innan), kontrollerade alla sladdar och kopplade på batteriet igen. När jag vred på nyckel efter detta hände samma sak som första gången. Sedan funkade inget igen. Oavsett vad jag gjorde efter det var allt dött. Powertilten funkar inte, tilt-kontrollen som sitter på motorn funkar inte och inget händer när jag vrider på nyckeln.

Batteriet är ganska gammalt. Kan det vara så att batteriet laggt av eller har det hänt nått i motorn? Jag har en elmotor som jag använder för trolling som jag kopplade på batteriet och den fungerade utan problem. Jag funderar på om det är så att batteriet orkar driva elmotorn men inte startmotorn/powertilten. Kan det vara så? Eller är det mer troligt att det är något fel på motorn?

Några tips för en annars händig person eller måste jag ta upp båten och köra den till en expert?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ta ditt bilbatteri för att konstatera att batteriet i båten faktiskt var finito =)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har råkat ut för  tre strömavbrott...

Första gången: glassäkring hade ärgat på en yamaha 80 från -86 ( hållaren för extra säkringen visade sig vara tom!)

Andra gången:  la strömbrytaren till batteriet av.

Tredje gången: var det obetydlig ärgning på batterie kontakt/kabel (fick fila rent ytorna)

Är väl inte överdrivet händig  men dom här enkla felen har jag råkat ut för och åtgärdat enkelt själv.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för alla svar. Jag har ett nytt batteri hemma som jag ska testa med i veckan. Ska även byta kontakterna på sladdarna som går till batteriet och se om det hjälper (de är lite ärgade men har funkar klockrent tidigare år).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu har jag haft lite tid och löst problemet. Felet var att kopparen i kablarna på kabelskorna till batteriet hade korriderat och motorn fick helt enkelt inte tillräckligt med ström.

Jag har lärt mig en viktig läxa som jag tycker kan vara värt att dela med mig av. Som jag skrev i mitt första inlägg fungerade powertilten finfint men det var när jag vred på nyckel till startmotorn som allt lade av. Jag gissade då på att nått elektriskt hade hänt i motorn men tydligen så var det väl så att något hände i kablarna när startmotorn skulle ha ström. Ena sekunden funkade allt och i nästa funkade inget. Jag skalade av och klippte bort den korriderade toppen av kablarna och monterade på allt och då fungerade allt sedan.

Tack för alla tips! Bifogar en bild på problemkabeln :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...