Jansan 1 Postad 14 Maj , 2011 Jag har precis seglat en inköpt Allegro 27 (Nr 246) från Karlskrona till Sundsvall!!! Startade 7 Maj och anlände Sundsvall idag 14/5 efter 7 dygns tuff segling. Förvisso gick jag halva sträckan för motor i bl.a Kalmar sund beroende på vind stick i stäv och motström. Tackar gud att jag hade Allegron då jag slapp alla stampningar och den är helt enkelt en suverän båt i grov havssjö. Allegron stampar inte utan klyver sjön vilket förvisso gör att vågorna ibland vid motorgång i grov krabb motsjö ibland bryter övar förskeppet. Sittbrunnen alltid däremot alltid snustorr. Men guuud vilken sjöbåt Allegron är!!! Aldrig orolig överhuvudtaget men det var stundom lite kallt. Bästa sättet att bli varm var att ställa sig upp bakom sprayhooden och se vågorna (ibland 4 m) torna upp sig förut. De rörelser som kroppen då måste kompensera gjorde mig varm. Har stor seglingserfarenhet och Allegron med dess vassa förskepp är definitivt det bästa båtvalet vid krävande havssegling. Oerhört härligt att slippa stampningarna och vid 12 m/s kryss vid ett rev och inrullad genua till motsvarande kryssfock gav 7,2 knop vid bidevindsegling enligt GPS. Helt enkelt underbar segling!!! Fråga gärna om seglingen. Mitt telefonnummer är 060-80606. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jansan 1 Postad 14 Maj , 2011 Rättelse: Mitt telenummer är: 060-80608 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 14 Maj , 2011 Grattis till nya båten och en förmodat trevlig hemsegling. Att segla hem ny båt är något alla borde få uppleva. Visst är det trevligt med en båt som inte stampar. Jag trodde innan vi fick vår Forgus att alla båtar stampar mer eller mindre i motsjö. Att höra båten nästan gå sönder varannan sekund står man inte ut med så många timmar. Berätta mer om resan, problem, glädjeämnen, hamnar och möten. Tomt i varje hamn eller? Några fler hemseglare? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jansan 1 Postad 15 Maj , 2011 Lite båtar ute. Mötte 3!!! st. segelbåtar och såg kanske 10 st totalt ute till havs på hela resan!!! Detta trots att jag gick genom Stockholms skärgård via Dalarö. Hade lite otur med vindrikningarna därför en hel del motorgång. Värsta etappen var nog mellan Kalmar-Oskarshamn som tog 13 timmar med motström och nordlig vind ca 8 m/s. Stick i stäv mao. Sjön var mycket krabb och farten ca 3,5 knop enligt navigatorn. Köpte en Garmin GPS 420 innan båten hämtades. Min absolut bästa investering då jag då även kunde göra havsseglingar trots dimma. Om den skulle pajat så hade jag förvisso varit tvungen att sticka längre ut till havs men den fungerade klanderfritt. Sov på följande ställen: Kalmar-Oskarshamn-naturhamn-Dalarö-Öregrund-naturhamn-naturhamn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
M_i_c_k_e 1 Postad 15 Maj , 2011 Lycka till med båtköpet. Här kommer en sida för Dig. : www.allegro27.com / Micke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mizzarrogh 0 Postad 16 Maj , 2011 Sorry jag blev uppbunden med annat och glömde ringa, men bara så du vet berodde det inte på ointresse. Men om jag får kommer jag mer än gärna upp och tittar på nuförvärvet för inspiration! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hasse_O 28 Postad 11 Januari , 2012 Kul läsning. Jag seglade själv sträckan Karlskrona - Luleå och skulle inte vilja ha den resan ogjord, finns beskriven i en annan länk...http://www.maringuiden.se/forum/;thread=318124. En bit ner i den tråden... Man får ju uppleva alla vädertyper på en sådan resa, och slipper man kryss så är det riktigt nice.. Senast ändrad av Hasse_O | 11 januari 2012 | 22:29 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser