gockemannen 0 Postad 13 Maj , 2011 Kommer bara köra med en batteribank i sommar (alltså förbrukning och startkrets från samma bank) om jag då har en nasa bm1, sabbar jag det instrumentet vid start av min 39hk starka diesel eller ska jag satsa på en annan batterimätare? Om så är fallet vilken? Mvh gockemannen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 14 Maj , 2011 Skulle själv undvikit att koppla den rejält stora startströmmen via nåt shuntmotstånd alls. Dels blir det snabbt varmt, men framför allt ger spänningsfallet sämre snurr på startmotorn. Vid normalt startvillig motor så är energi-behovet litet, många ampere men under mycket kort tid. Kanske kan du istället skilja bort startmotorns ström och räkna den manuellt, alltså bara uppskatta ungefär hur många procent av urladdnings-strömmen som har gått BM-1:ans näsa förbi. Problemet blir väl isf att generator och startmotor har gemensam jordning i motorblocket, och generatorns ström måste ju ovillkorligen räknas/gå via shunten. Kanske går generator-jordningen att elektriskt skilja från startmotorn/blocket? [Generatorhöljets fästskruvar kanske kan isoleras med fiberbrickor eller nåt, funderar jag?? (Om du nu inte har turen att ha en generator med särskilt Dminus-uttag?)] / Thomas Senast ändrad av Thomas-1 | 14 maj 2011 | 16:41 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 14 Maj , 2011 Vrid runt några varv med starten och känn hur varm shunten blivit. Kolla på instrumentet med en kort start hur stor strömmen blir. Är den OK för 100A kontinuerligt klarar den nog en startgnagning nån minut utan att brinna upp. Såvida shunten samtidigt är säkring samtidigt men det är den väl inte? Startmotorn kanske klarar sig med 100A för den delen? Det blir ju 1200W och en trolig effekt. 1,5 hk ungefär. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 14 Maj , 2011 Bra argument från forgus, men de gäller enligt min mening bara ifall motorn snurrar och startar lätt. Går t.ex. motorn av någon anledning trögt krävs ju högre vridmoment, och startmotorns verkningsgrad faller då brant så riktigt höga strömmar krävs. 1200 W/100A in-effekt förslår då inte långt, startmotorns inre resistans faller kraftigt och shuntens andel av effekten ökar flerfaldigt. Brinner nog mao överraskande snabbt. Resistansen i BM1:ans shunt är antagligen ganska hög sett ur ett startmotor-perspektiv, den måste ju ge ett mätbart spänningsfall även vid ganska små strömstyrkor för att rätt kunna sumera in- resp ut-ström. Och nånstans går en gräns för hur små spänningsfall som är mätbara med rimlig precision. Skulle som sagt inte vilja ha en sådan shunt i startmotorkretsen. (Men med bra motargument så kan jag kanske ändra mig. / Thomas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 14 Maj , 2011 Har under åren lärt mig att använda en voltmeter på mV-området för att mäta större strömmar. Då utnyttjar jag spänningsfallet i en befintlig ledare där den stora strömmen ska mätas. Man sticker in två nålar med en sladd i varje i den tjocka ledaren och har en 60W glödlampa som belastning, dvs 5A i ström. I ledaren söker man upp lämpligt avstånd med nålarna. Längre ledare betyder större spänningsfall. Man kollar mV:en och när det är 5mV låter man nålarna sitta så. Sen är det bara att läsa av. 50mV betyder då 50A, 200 mV 200A osv. Skulle jag konstruera ett batteriinstrument skulle jag leverera med en meter batterikabel t.ex 35 kvmm. Då slipper man den otympliga shunten på batteriet (ser inte kul ut) som också sticker i ögonen på en som letar spänningsfall. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 14 Maj , 2011 (Men med bra motargument så kan jag kanske ändra mig. skriver Thomas och jag har inga direkta elektrointellektuella svar men jag har haft min shunt 100A kopplad i startmotorkretsen i 5 år och det fungerar utmärkt, första 3 åren med en lite mer trögstartad md21b numera med en 87hk diesel. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 14 Maj , 2011 Glömde en sak, Nasa BM1 finns numera med 200A shunt oxå. Har visserligen bara sett den hos skyllermarks men dom som säljer NASA kan säkert ta hem denna variant. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 14 Maj , 2011 Hittade en annan forumtråd om just BM-1:ans shunt, verkar vara så liten som 0,5 milliohm. Nåt inlägg tar upp att Nasa själva är litet oroliga för shunten men inte för själva instrumentet. Nu finns det tydligen ett effekttåligare motstånd för 200A enligt ovan.http://www.ybw.com/forums/archive/index.php/t-243300.html Håller med forgus om att helst mäta spänningsfall utefter befintliga kablar* istället för att införa nya resistanser. (Kan kanske vara litet svårt att få riktigt god precision, men ett litet fel ger samma avvikelse både vid i- som urladdning så det borde väl jämna ut sig bra.) *) 1,0 meter 35kvmm kabel ger f.ö. just 0,5 milliohm, om miniräknarn talar sanning. / Thomas Senast ändrad av Thomas-1 | 14 maj 2011 | 21:14 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser