Wingan 71 Postad 13 Maj , 2011 Hej, Det var ett antal år sedan jag bytte olja i drevet. Jag har då och då kollat hur den sett ut på nivåstickan omedelbart efter färd, och konstaterat att den hela tiden sett ut som ny, både till färg och konsistens, och fri från varje spår av vatteninblandning. Den borde ju då vara representativ för hur det ser ut i resten av drevet. Ingen tendens till oljeläckage vare sig vid propelleraxel eller avtappningsplugg. VP:s rekomendation är byte minst en gång per säsong. Anledningen till att jag drar på det, är ju att varje gång man skruvar på avtappningspluggen riskerar man att slita och skada gängorna (det är ju aluminiumgjutgods) så att läckage uppstår, eller att man helt enkelt tappar pluggen under färd. Hur gör ni ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 13 Maj , 2011 Är oljan fin på stickan så är den nog OK. Jag kollar dock varje höst och vår för säkerhets skull. Man kan ju ha glömt! Det kan ha kommit in vatten som skiktat sig och då hamnar det ju längst ned. Jag tömmer ur några droppar och ser om det är vatten och skruvar i proppen igen. Nån risk för gängorna är det inte även om du skruvar flera tusen gånger. Det är inte heller gängorna som tätar. Det gör en packning. Risken är snarare för skruvar i aluminiumgods att de fastnar om man inte skruvar på dem ibland. Många utombordare t.ex har slängts för att man inte skruvat isär för impellerbyte. När det väl behövs har skruvarna fastnat. Ett sätt är för utombordsägaren att låtsasbyta impeller men nöja sig med att bara skruva ur och i skruvarna. Gärna med fett i gängorna. Eller gängtejp som tätar mot saltvatten (eget .påhitt). Eller både och. Man kan inte nog försäkra sig om att lätt kunna lossa skruvar i aluminium och stålgods. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Wingan 71 Postad 13 Maj , 2011 Ja, det här med att vatten är tyngst och skiktar sig, har jag tyckt att jag tagit hänsyn till genom att jag kollat omedelbart efter jag stannat motorn. Det borde väl vara omrört ordentligt även uppe vid stickan då? Risken för gängorna tänkte jag på när man drar åt pluggen igen, jag drar gärna sådana grejor kanske lite onödigt hårt? Vilket moment bör man använda, eller är det god verkstadspraxis som gäller? Ja, jag är helt med på att det är packningen som tätar. Jag vill minnas att det satt en kopparpackning där när jag bytte oljan senast ! Borde väl inte vara bra mot aluminium? Så jag bytte till en fiberbricka. Men det bör väl också medföra att det står olja i gängorna, och att inte skruven fastnar då? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 14 Maj , 2011 Ja du tänker rätt. Har du just kört och kollar oljan så är det OK. Man byter ju inte olja i växellådan på en bil Det är samma miljö så länge det inte kommer in vatten. Kopparbricka går bevisligen bra men fiber som tätar är inte fel. Kopparbricka ska ju egentligen bytas eller glödgas för att få rätt mjukhet men brukar i praktiken fungera även med den gamla. Visst kan man slita på gängor också om man är oförsiktig. Jag har lärt mig genom åren att alltid börja med att skruva baklänges tills skruven sätter sig. Precis när den hackat till har man gängorna i rätt läge för att börja skruva åt. Speciellt viktigt när man skruvar i mjuka material. Skruven tar annars lätt nya gängor och efter några gånger har man inga gängor kvar. T.ex träskruv i trä eller plast. Men även aluminiumgods är riskmaterial. Hur många har inte dragit sönder gängor för tändstiftet? Även de nya mjölkförpackningarna med plastlock. En kompis sa att han inte gärna använde dem när han tog med sig mjölk till kaffet för de läckte. Jag tycker tvärtom. Han fick alltid locken i villgäng. Skruvar man först baklänges tills det klickar till och sen framåt så har man ett lock i rätt gäng och inte sitter snett. Alltså om ni inte vill skruva sönder gängor, börja med lätt tryck skruva sakta baklänges. Man känner lätt när det är läge att dra åt. Ju större gäng desto större anledning för att inte dra sönder gängor när skruven annars riskerar ta nya gängor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sanktanna 257 Postad 14 Maj , 2011 Om man tycker att vi som har verkstäder ska ha mer jobb, så ska man nog rekomendera att montera kopparbrickor på aluminiumdrev. Annars är det ett otroligt dumt förslag. Ingemar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser