tober633 0 Postad 22 Oktober , 2004 Finns det någon som vet hur man går tillväga när man kopplar in ett ekolod till en laptop? Hittar ingen info om vad som krävs mer än att det är möjligt... Jag har tänkt mig en lågbudgetlösning av typen löda och programmera snarare än att handla dyra converters. Har även planer på att köra gps puck till laptop och montera en flat tft skärm bredvid nedgångsluckan (på insidan genom en fuktskyddad plexi). På så vis får man undan laptopen som jag tror inte överlever så länge i en sittbrunn i en dominant 78. Någon som har erfarenheter eller tips inom området? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Lars J Postad 22 Oktober , 2004 Om du har ett ekolod med NMEA-0813 är det bara att koppla till serieporten, det finns säkert enkel programvara att köpa eller få om man inte vill skriva själv. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tober633 0 Postad 23 Oktober , 2004 ok, jag tänkte mer om man kan få givarens signal till laptopen så man slipper köpa exempelvis en silva nexus server eller liknanade, men tack ändå. Någon som vet om det finns någon box som omvandlar signalen från en ekolodsgivare till nmea? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Johannes_S 1 Postad 25 Oktober , 2004 Vanliga givare ger ingen signal, det är en passiv komponent (förutom ev. effektförstärkare). Om du vet fullständiga spec. för givaren kan du kanske bygga en krets att koppla till datorn som skickar rätt signal till givaren och tolkar ekot. Spontant så verkar det vara en svår lösning eftersom det handlar om analoga signaler. Det är möjligt att tillverkaren säljer en låda av den typ du efterfrågar, kolla med dem. Johannes Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser