Gå till innehåll
tisdag 11 februari 2025
tober633

ekolod till laptop?

Rekommendera Poster

Finns det någon som vet hur man går tillväga när man kopplar in ett ekolod till en laptop? Hittar ingen info om vad som krävs mer än att det är möjligt... Jag har tänkt mig en lågbudgetlösning av typen löda och programmera snarare än att handla dyra converters. Har även planer på att köra gps puck till laptop och montera en flat tft skärm bredvid nedgångsluckan (på insidan genom en fuktskyddad plexi). På så vis får man undan laptopen som jag tror inte överlever så länge i en sittbrunn i en dominant 78. Någon som har erfarenheter eller tips inom området?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Lars J

Om du har ett ekolod med NMEA-0813 är det bara att koppla till serieporten, det finns säkert enkel programvara att köpa eller få om man inte vill skriva själv.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

ok, jag tänkte mer om man kan få givarens signal till laptopen så man slipper köpa exempelvis en silva nexus server eller liknanade, men tack ändå. Någon som vet om det finns någon box som omvandlar signalen från en ekolodsgivare till nmea?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vanliga givare ger ingen signal, det är en passiv komponent (förutom ev. effektförstärkare). Om du vet fullständiga spec. för givaren kan du kanske bygga en krets att koppla till datorn som skickar rätt signal till givaren och tolkar ekot. Spontant så verkar det vara en svår lösning eftersom det handlar om analoga signaler. Det är möjligt att tillverkaren säljer en låda av den typ du efterfrågar, kolla med dem. Johannes

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...