Gå till innehåll
tisdag 21 januari 2025
Bazze

Montering Garmin 421, vilken sladd ska vart?

Rekommendera Poster

Hallå!

Håller på att montera en Garmin 421 på min Silver 485 DC. Allt har gått strålande, ända fram tills nu, när sladdarna ska kopplas ihop med rätt sladdar i båten. Någon som har lite koll? Se bilderna nedan!

Sladdarna från GPS:en: http://img5.imageshack.us/img5/3997/img0170tnm.jpg
Första möjlga alternativet, dessa kommer i samma klase som går till knapparna för belysning och länspump (på den vita sladden står det Extra): http://imageshack.us/m/638/2166/img0172zt.jpg (
Andra möjliga alternativet, kommer från instrumentpanelen: http://img828.imageshack.us/img828/4545/img0174ih.jpg

Enligt affären där jag köpte GPS:en är det den svarta och röda jag skall koppla in, dom sa också att det är lätt att se vilken sladd som ska vart - I disagree (självklart kunde dom montera den för 1000 spänn, ha!).

Sen när jag väl hittat vilken sladd som ska vart, hur får man de att fästa i varandra? Jag provade att koppla in i den Extra-sladden men den fastnade ju inte precis...

Hjääälp mig! TACK! :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den röda från plottern ska till och den svarta till -

Övriga är nog som på min för den äldre typen av NMEA nätverk.

Om den det står extra på är en kabel stoppar man bara in den avskalade änden på den röda kabeln från plottern och nyper till med en kabeltång eller polygrip

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och vilken av sladdarna är och vilken är - (det står inte på dom)? Är det sladdarna i den första bilden eller de som kommer från instrumentpanelen som dom ska in i?

PS. På lappen som sitter klistrad på sladdarna från GPSen står det att den röda är power och den svarta GND (vad det nu är). DS.



Senast ändrad av Bazze | 13 maj 2011 | 16:14

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kikade bara på din första bild från båten där det fanns en kabel som det stod extra på. Jag vet inte heller vad som är plus och minus på din båt men vanligtvis är röd och svart -

Då det är dumt att chansa kanske det finns något elschema till båten. Alt är att dra nya kablar eller använda en testlampa och koppla ena änden till batteriet och andra till någon av kablarna. Lyser den när ena änden sitter på batteriets - pol och andra på en kabelände så har du i kabeländen. Tvärt om med - kabel.   

Power är och gnd är jord vilket är -

Alla bilar har minusjord där minuskabeln går till chassit.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Toppen, då är vi säkra på det iaf!

Men vilken dom ska kopplas ihop med är fortfarande oklart! Detta är båtens elschema (från användarhandboken): http://imageshack.us/m/827/3782/img0182p.jpg

Det elschemat säger inte mig ett smack, kanske säger det dig något?



Senast ändrad av Bazze | 13 maj 2011 | 17:04

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns nog någon annan här som kan utläsa schemat bättre än jag och kan ge dig ett svar. Längst ner finns en rektangeln som är batteriet.. Svart är - i båten iaf.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alright... Jag pratade med en kunnig kille nu, han sa att det lättaste är att koppla in i samma som 12V-uttaget använder, får köra på det!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De kablar som heter resp - Input to Switch Panel är troligen strömmatningen till din instrumentpanel där du har dina strömbrytare. Från dessa fördelas sedan ström ut till de olika förbrukarna, vissa via strömbrytare, vissa direkt vilket framgår av kopplingsschemat.

Av elschemat framgår att du har en strömbrytare på Extra, där hänger man på eventuell lös utrustning via 12V-uttag skulle jag tro. Tanken är att du ska kunna stänga av allt som ligger på sådana uttag så att de inte ligger och drar ström. Det kan ju vara en poäng att koppla in GPSen där. Annars finns det ju en grov kabel till Extra fuses som är tänkt att hänga på ett eget säkringsblock för eventuell fast monterad extrautrustning, vilket kanske känns om det mest naturliga. Båda dessa är plus, och det är till någon av dessa du kopplar den röda kabeln.

Den svarta kabeln från GPSen kopplar du till en kopplingsplint som förhoppningsvis finns till vilken den grova svarta kabeln är kopplad, så har du jorden inkopplad.

Jonas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De kablar som heter resp - Input to Switch Panel är troligen strömmatningen till din instrumentpanel där du har dina strömbrytare. Från dessa fördelas sedan ström ut till de olika förbrukarna, vissa via strömbrytare, vissa direkt vilket framgår av kopplingsschemat.

Av elschemat framgår att du har en strömbrytare på Extra, där hänger man på eventuell lös utrustning via 12V-uttag skulle jag tro. Tanken är att du ska kunna stänga av allt som ligger på sådana uttag så att de inte ligger och drar ström. Det kan ju vara en poäng att koppla in GPSen där. Annars finns det ju en grov kabel till Extra fuses som är tänkt att hänga på ett eget säkringsblock för eventuell fast monterad extrautrustning, vilket kanske känns om det mest naturliga. Båda dessa är plus, och det är till någon av dessa du kopplar den röda kabeln.

Den svarta kabeln från GPSen kopplar du till en kopplingsplint som förhoppningsvis finns till vilken den grova svarta kabeln är kopplad, så har du jorden inkopplad.

Jonas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svaren! Jag köpte mig två flatstifthylsor och kopplade in tillsammans med 12V-uttaget, fungerar nu kanon! :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...