Gå till innehåll
måndag 20 januari 2025
philiplarsson

förankra båt på havet

Rekommendera Poster

Heej gott folk!

Vi ska nu köpa en sommarstuga och är väldigt sugen på att köpa en båt till de. Stugan ligger nära havet men vi har inte tillgång till en brygga och då är frågan, kan man ha en båt förankrad på boj permanent på havet?

MVH: Philip

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Generellt nej!

På havet låter helt omöjligt. Då ska det vara mer som oljerigg eller liknande.

För att lämna båten vid en havsstrand krävs antingen att man har koll hela tiden, t.ex när man är i stugan och kan flytta båten när det blåser upp eller att det är skydd mot havssjö.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej och välkommen till MG.

Frågan var nog lite för generellt ställd.

För oss som seglar är havet= utomskärs. Jag förmodar att du täkte ha båten innomskärs i lä för nån ö och inte allt för långt från land.

Sen är det ju fråga om vad det är för typ av båt.

En 50 fots havskryssare eller en 14 fots roddbåt. I bägge fallen måste du ha en lite nåt för att ta dig ut till nåten. Har du en 50 fots havskryssare så har du med all sannolikhet en gummibåt eller dylikt till den. Är det en 14 fots roddbåt så behöver du en liten dinge för att ta dig ut till båten och i det fallet är det nästan inte menigsfullt att lägga ner allt det jobbet att lägga ut en bojtyngd och en boj.

Är du så känd i trakte att du med säkerhet vet att det inte finns nån småbåtshamn eller bryggförening inom lämpligt avstånd. jag skulle kollat det först.

Sen är det ju inte alls säkert att du får lägga ut en boj där du tänkte.

tommy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nå ifall du gör det se då till att fästa båten i fören och inte i aktern som verkar vara populärt i norden. En båt tar alltid vind och vågor bättre om du ankrar/fäster vid boj vid fören och inte i aktern..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har du sett fler än jag som svajankrar från aktern eller nån som ligger på svaj vid boj med aktern mot bojen??? !!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

tycker också det låter lite konstigt. Finns en anledning att vi i bland svajar från aktern och det är om vi vill ha svalka i båten eller har en fantastisk utsikt som ligger i lovart. Till natten lägger vi alltid ankaret i fören igen.

Kan inte påstå att jag tycker att jag sett särskilt många svaja från aktern. Så till trådskaparen - det ska inte heller du göra om du kan ha båten i sjön. Är stugan i en vik? Finns det ingen brygga som stugområdet äger och där du kan söka plats?

Senast ändrad av ciaraud | 14 maj 2011 | 08:26

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag brukar faktiskt ofta svajankra med aktern mot vindrikningen. Har ett kosterskrov och mitt huvudankare sitter i aktern, och jag tycker det är onödigt att hålla på med att släpa runt ankarlinan för att sdet skall gå ut från fören.  I regel ligger man ju ändå ganska skyddat i vår svenska skärgårdar. JAg tror inte att jag sett så många som svajankrat från aktern under snart de 50 åren jag seglat.

Om jag ligger i Kryssarklubbens bojar - vilket jag ofta gör - tar jag den i stort sett alltid i fören.

Jag tror att Mark 77 gör en tanke miss. Möjligtvis är han inte från Sverige. Utomlands är det ju vanligt att man förtöjer med aktern mot kajer och bryggor. Det vanliga här i Sverige är ju att vi förtöjer med fören mot kajer och bryggor (eller ligger långsides om det går - som jag har förkärlek för) och även ligger med fören mot land i naturhamnar.

Jag personligen kan inte förstå vad det är för vits att backa in båten för att ha sittbrunnen närmast land. Jag är kanske inte folkskygg, men vill alltid ha lite distans. Dessutom blir ju rodret väldigt utsatt om man skulle ligga med det in mot kajer och bryggor, för att inte tala om naturhamnar, som vi här i norden ju har gott om.

Men det är ju en helt annan fråga än att ha en båt permanent förtöjd vid en boj.

tommy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tror att Mark77 tänker på fören ut och aktern in då man ordnat med boj vid en strand i ett lite vågigt läge. Med låg akterspegel på liten båt kan den lätt sänkas om det går även ganska små vågor. Akterspegel klyver inte vågorna utan skvätter över lite i taget och båten vattenfylls. 

Fören utåt så minskar den risken.

Sen tycker man ju att varför ska man göra si eller så. I Adriatiska havet där vi seglat en gång med hyrbåt skulle man absolut lägga aktern in. Jag som alltid tycker det är lättare att styra in med fören beordrades ut igen och fix hjälp från bryggan att trixa mig in.

Är det nån kontrollfunktion, att man kan se allt man har för sig i båten? Roder och snören i propellern är sånt man är försiktig med. Att backa in med en koster eller annan långkölad kan inte vara det lättaste och bör undvikas till varje pris. En sån båt går ju dit den själv vill när man kör baklänges. Har man tur går det att räta upp båten om man duttar med framväxel då och då men fasligt onödigt bara för att visa upp sitt familjeliv i skylten.

Visa gärna var du tänkt lägga båten. Google Map är guld för sånt t.ex..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Helt rätt Toaen!

Har själv en nyinköpt Allegro 27.

Ägt Allegro 27 även tidigare i 12 år och definitivt bättre att fästa ankarlinan i aktern när det gäller båtar av Kostertyp.

Fördelen är att man slipper att båten seglar som kostrar gärna gör vid ankarlinan fäst i fören.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...