Bella700 0 Postad 13 Maj , 2011 Hej är det någon som har monterat en innvändig givare rill ekolodet ?. Det är ett rör som man limmar fast på skrovets innsida som ekolodet skall sättas ned i och man skall fylla röret med vatten eller (mineralolja) står det i anvisningen, så jag undrar om någon har erfarenhet av detta och kann tala om vilket jag skall fylla röret med. Det är en Garmin 526s ink givare. Tack på förhand Senast ändrad av Bella700 | 13 maj 2011 | 14:42 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fantino 1 Postad 13 Maj , 2011 Nu till helgen kommer jag o montera en invändig givare, så ännu har jag ingen erfarenhet av det. Men rent spontant känns det som om man ska använda en olja istället för vatten, för tyvärr kommer det en vinter igen och har man glömt bort vattnet så lär det bli fryssprängningar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rickard_L 0 Postad 13 Maj , 2011 Jag har monterat en givare (Lowrance Mark-5x) på insidan av skrovet och tycker att det fungerar utmärkt. Var inne på samma idé som dig först, men slutade med att jag använde en klick sikaflex som jag sedan tryckte ned givaren i. Givetvis måste man kolla om skrovet inte har några luftbubblor just där du tänkt sätta den (använd en påse med vatten som du sätter mot skrovet och sätter ned givaren i). Pratade med en servicetekniker från Lowrance som talade om att det fungerade bra med vatten (med glykolblandning förstås så att vattnet inte fryser på vintern). Tycker att även detta borde fungera på andra ekolod med. Lycka till med monteringen! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bella700 0 Postad 13 Maj , 2011 Ja det lät givetvis helt rätt istället för vatten så blir det färdigblandad glyckol, det låter vettigast. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tutte 25 Postad 13 Maj , 2011 du kan fylla röret med symaskins olja mvh tutte Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tottes 0 Postad 14 Maj , 2011 vart köpte du givaren? pris? mvh Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Maximarcus 8 Postad 14 Maj , 2011 Jag har min givare monterad i ett rör fyllt med glykolblandning, fungerar perfekt för mig. Jag har bara lodet för att få en djupsiffra i plottern, men om man växlar över till ekolodsbild så ser man en hel del brus/ströekon som säkert inte är så roliga för den som letar fisk. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bella700 0 Postad 15 Maj , 2011 Jag köpte den på Borgs Motor i Kumla Tel: 019-570481 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser